[N&n galeria] meghívó a FUGA - Pauer Gyula: Budapest szétlövetése - '56-os sztélék - invitation to the exhibition - Gyula Pauer: The shooting up of Budapest - '56 Memorials at the FUGA

galéria galeria at nagybalint.hu
2009. Okt. 20., K, 11:53:39 CEST

A FUGA
Budapesti Építészeti Központ
tisztelettel meghívja Önt és barátait
2009. október 23-án, pénteken 18 órára
Pauer Gyula: Budapest Szétlövetése - '56-os sztélék című kiállítás megnyitására
A kiállítást megnyitja Mécs Imre

The FUGA
Budapest Center of Architecture
cordially invites you and your friends
23rd oct 2009, on Thursday at 6 pm
to the opening of the exhibition
Gyula Pauer: The shooting up of Budapest - '56 Memorials
The exhibition opened by Imre Mécs

    Idősebb Gazsi Zoltán /1928-1978/, ifjabb Gazsi Zoltán operatőr barátom édesapja 1956-ban az utcákat járta, és fényképezett. Ugyanazokat a helyeket járta végig, amiket én, 15 évesen. Egy Leica fényképezőgéppel, ravasz módon készítette a felvételeket: felesége a testével fedezte az exponálást. Ő férje halála után a képeket fehérneműs szekrényében rejtette el, egy akkoriban használt Forte dobozkában. Ötven év után kerültek elő ezek, soha senki nem láthatta még őket. Igazán szíven talált, hogy ugyanazt láthattam viszont, ami nekem is személyes élményem volt. A sorozat több mint 100 darabból áll, ennyi helyen én nem is jártam. Azokat a képeket választottam ki, amelyek olyan helyeket ábrázolnak, ahol én is biztosan megfordultam. Erre építettem a műegyüttest.
    A Budapest szétlövetését ábrázoló, kálváriára emlékeztető stációkat monumentális méretben szerettem volna Budapest közönségének köztéren bemutatni. Ehelyett azonban úgy döntöttem, hogy az apró képeket 70x100x5 cm-es színes festményekké nagyítom, melyek pszeudo márványsztélékként jelennek meg. Technikájuk: feszített vászon, olaj, lakk.
    A kiállítást a Nemzeti Galériában mutatom be az események 50. évfordulója idején. Az alapanyagul szolgáló eredeti fotográfiák (...) is részei a kiállításnak. (...) Akusztikailag a tárlatot Víg Mihály hangkörnyezete egészíti ki, melyet korabeli slágerekből remixel. A dalokat Darvas Ferenc zeneszerző barátom gyűjtötte össze és zongorázta le e célból.
Pauer Gyula Budapest, 2006. szeptember 13.

A vándorkiállítás krónikája
    Az állami lektorátus az 1956-os forradalom és szabadságharc 50. évfordulójára pályázatot hirdetett képzőművészeti alkotás készítésére, mellyel az eseményre emlékezünk. A pályázatra küldtem el a Budapest szétlövetése 1956 című műegyüttesemet, azzal az elképzeléssel, hogy országos vándorkiállítást rendezek, évente megismétlődően, a legkülönbözőbb helyeken, városokban, falvakban, kultúrházakban, galériákban.
    Az volt a szándékom, hogy az 50 éven keresztül elhallgatott borzalmas események, pusztítások Budapestet érintő következményeivel megismertessem az ország lakosságát, hiszen tudjuk, hogy sem az általános iskolákban, sem a gimnáziumokban, sem a főiskolákon és egyetemeken ezzel kapcsolatban nem lehetett a valóságnak megfelelő ismereteket szerezni.
    Az '56-os forradalom és szabadságharcot ellenforradalomnak kellett nevezni, az átélői '56-os bulinak hívták és büntetés terhe mellett neveztük csak forradalomnak.
    Beadott pályázati munkám nyert. Az első kiállítást a Dorottya Galériába terveztem, ez a hely azonban már foglalt volt. Ekkor keresett meg Bereczky Loránd a Nemzeti Galéria igazgatója, és fölajánlotta a várban, a kiköltözött Ludwig Múzeum kiállítóterét, befogadta a kiállítást, Bereményi Géza nyitotta meg. Ezzel egy időben levelezni kezdtem a Fővárosi és az V. Kerületi Önkormányzattal, hogy engedélyt szerezzek a Károly körút melletti Városháza parkban, vetített képes szabadtéri kiállítás megtartására, hatalmas vetítőfelületekre, egy festett sztélével, mely a New York Palotát romos állapotában ábrázolja. Azonban a sors közbeszólt és a 2006. október 23-án történt botrányos randalírozás következtében, melyeket mindannyian ismerünk, a parkot elkerítették, az én szerződésemet levél útján megszüntették, tulajdonképpen a kiállítási engedélyt visszavonták.
    Újabb kiállítást 2008-ban sikerült rendeznem, november 3-ának emlékére. 1956-ban ezen a napon a szovjet csapatok visszatértek és szisztematikusan szétlőtték a várost. Az egynapos emlékkiállítást Zsigmond Attila, a Budapest Galériába fogadta be, Boros Géza nyitotta meg.
    Ebben az évben a FUGA, Budapesti Építészeti Központ felkért, hogy ismét rendezzem meg a kiállítást. Így most folytatódhat a megkezdett vándorkiállítás-sorozat, jövőbeni újabb kiállítások reményében.
Pauer Gyula, 2009. október 19.

    Zoltán Gazsi, sr. /1928-1978/, father of my cinematographer friend Zoltán Gazsi, jr., walked the streets in 1956 taking pictures. He visited the same places that I did as a fifteen year old. He sneakily took pictures with a Leica camera, using his wife’s body as cover. She hid the pictures in her underwear drawer after her husband’s death, in a Forte box used in those times. The pictures resurface after fifty years; no ones was permitted to see them before. It really hit me to see the same things that were my personal experiences as well. The series contains over 100 pieces, more than what I have seen in my life. I selected those pieces that show places that I have definitely been before as well. I built the collection on these.
    I originally wanted to showcase these images depicting the shooting up of Budapest blown up to huge proportions to the citizens of Budapest on its public spaces. Instead, I decided to enlarge the tiny pictures to 70x100x5 cm color paintings, made into pseudo-marble steles. Material used: stretch canvas, oil, lacquer.
    The exhibition is shown in the National Gallery on the 50th anniversary of the events. The original photographs (...) are also part of the collection. (...)  The exhibition is completed acoustically by Mihály Víg’s remixes of contemporary hits. The songs were collected and played on piano by Ferenc Darvas for this occasion.
Gyula Pauer Budapest, September 13, 2006.

The chronicles of a traveling exhibition
    The national lectorate held an art competition in honor of the 50th anniversary of the 1956 revolution and war for independence. I sent in my collection titled the Shooting up of Budapest 1956, with the idea of starting a traveling exhibition repeated annually in various towns, villages, clubhouses and galleries.
    My intent was to familiarize the country’s citizens with the effects on Budapest of these horrible events and destruction that were kept quiet on for 50 years, since we know that neither elementary schools nor high schools or colleges and universities offer truly factual knowledge on them. The ’56 revolution can be called a counter-revolution, while its participants called it a party, and only under penalty of law a revolution.
    My submission won the competition. I planned to hold the first exhibition in the Dorottya Gallery, but it was already booked. This is when Loránd Bereczky the director of the National Gallery found me and offered the now vacant former Ludwig Museum’s exhibition hall in the Castle. He ended up hosting the exhibition, which was opened by Géza Bereményi. At the same time I began my correspondence with the Capital and the V. district government to get permission for an outdoor exhibition in Városháza Park off of Károly avenue, which would have showed a painted stele of the New York Palace in ruins, as well as other images projected onto huge screens. However, the fates intervened. Due to the civil unrest on the 23rd of October, 2006, which we are all familiar with, the park was cordoned off, and my contract was terminated via mail, and the exhibition permit was revoked.
    I was able to organize a new exhibition in 2008, to commemorate the events of November 3rd. In 1956 on this day, the Russian army came back and systematically shot up the city. The one-day-only commemorative exhibition was hosted by Attila Zsigmond of the Budapest Gallery, and opened by Géza Boros.
    In this year the FUGA, Budapest Center of Architecture organize the exhibition. Thus the traveling exhibition series continues, with the hope of more exhibitions in the future.
Gyula Pauer, October 19, 2009

http://www.pauergyula.hu/

A BÉK és a FUGA ezzel a kiállítással emlékezik
FUGA and the Budapest Architecture chamber remembers the revolution with this exhibition.

A kiállítás megtekinthető: 2009. november 24-ig
The exhibition is open until the 24th November 2009

Következő kiállítás - földszinti nagyterem - 2009. 11. 12. - 4-es Metró
The next exhibition is - great exhibition hall - 12. 11. 2009. - Metro 4

Következő kiállítás - pince kiállítótermek - 2009. 11. 26. - Kapitány András: Szobor mint épület
The next exhibition is - basement exhibition halls - 26. 11. 2009. - András Kapitány: The sculpture as building

FUGA
Budapesti Építészeti Központ/Budapest Center of Architecture
1052  Budapest, Petőfi Sándor utca 5.

+36 30 934 73 89
galeria at nagybalint.hu

A FUGA látogatható hétfőtől vasárnapig 11-22 óráig
The FUGA is open to public from 11 am to 10pm, Monday to Sunday.