[N&n galeria] meghívó az N&n galéria RÉT címu kiállítására - invitation to the exhibit RÉT at the N&n gallery

galéria galeria at nagybalint.hu
2009. Jún. 7., V, 23:57:51 CEST

az N&n galéria tisztelettel meghívja önt és barátait
a molnár farkas terembe
2009. június 10-én, szerdán 18 órára

the N&n gallery cordially invites you and your friends

to the farkas molnár hall
on 10th june 2009, on wednesday at 6 pm
to the opening of the exhibition

RÉT

rajzok és tervek . drawing and design

balázs mihály

a kiállítást megnyitja karácsony tamás építész . the exhibition will be opened by tamás karácsony architect

a kiállítás címérol . a RÉT a rajz és terv szavak kezdobetuibol álló mozaikszó. amikor évekkel ezelott építészhallgatók azzal kerestek meg, keressünk alkalmat az építészeti rajzról való beszélgetésre, kicsit megijedtem. eszembe jutottak gyerekeim, akik kicsi korukban gyönyöruen és felszabadultan rajzoltak, majd az iskolában megtanították oket a legjobb fogásokra, ezzel elvették kedvüket a dologtól. elhatároztam, én senkit nem tanítok meg rajzolni. sokkal fontosabbnak érzem, hogy az önkifejezés és a gondolkodás közötti összefüggésre, illetve a rajz visszahatásaira ráébredjen az, aki építészettel foglakozik. a rajzolás éppen attól szép, hogy személyes, ezért sokféle és gazdag akár egy virágos rét. vendégeket hívtam ezekre a találkozásokra, olyanokat, akik magas színvonalon muvelik azt a mufajt, amit leegyszerusítve építészeti rajznak mondunk. ok megmutatták saját virágaikat, amibol aztán tarka réti csokrot köthetett, aki figyelt. ezekbol a beszélgetésekbol nott ki a RÉT mint tantárgy.
az építészetrol . lassan érik bennem a felismerés, hogy valójában egész életemben szüntelenül és akaratlanul  egyetlen házat építek, lélekbol, gondolatból, kimondott vagy elhallgatott szavakból, emberi kapcsolatokból, de kobol és fából is. a rétegekbol építkezo, egyre nagyobb és bonyolultabb konstrukció olykor alig észrevehetoen megmozdul, újrarendezi vonalait. él. ezek a mozgások lekötik figyelmem. az átrendezodés eredményeként az alkotóelemek között lévo rések átalakulnak, megszunnek és újak születnek. épp ezeket a szellemi értelemben is lakható kisebb-nagyobb réseket, helyeket keresem a folytonos változás közepette.
az oktatásról . e szónak: oktató, van valami megmagyarázhatatlan ellenszenvessége számomra. egyirányúságot sugall: mintha egy teli csuporból kényszeresen fel akarnék tölteni egy üres edényt. nem él bennem ilyen vágy. építész vagyok, ez mára visszavonhatatlanul eldolt. egy építész, akinek megadatott, hogy az évek során házai mellett tanítványai is lettek. nem én választottam oket, hanem ok engem, én pedig ezt oszinte örömmel elfogadtam. ha ok tanáruknak vagy mesterüknek tekintenek, tanár és mester vagyok, ha nem, nem. az iskolában a tanár a legfontosabb. o képviseli a folytonosságot, lelkülete meghatározó a diákok számára. személyes jelenléte, hitelessége, kiegyensúlyozottsága, erkölcsi tisztasága, szakmai rátermettsége teremtheti meg alapfeltételeit az értelmes tanulásnak, a közösségi létnek. e személyesség azonban nem az ego fontosságát jelenti, épp ellenkezoleg: az én eloretörése végzetessé teszi a tanár-diák kapcsolatot. az iskola nem válhat a tanár önmegvalósításának terepévé. az iskola, így az egyetem nem önmagáért való dolog. az is kevés, ha csupán a megélhetésre készíti fel diákjait. többrol van szó: elhivatottságról, olyan kulturális kötodések kialakulásáról, megerosödésérol, amelyek nem csupán az egyén, hanem a tágabb közösség szempontjából is fontosak, melyben az építészet közösségi aspektusai felértékelodnek. tanítom, amit tanulok. . balázs mihály építész . 2009 06 04

of the exhibition title . RÉT is a mosaic word of the hungarian appropriates of drawing and design, its phonetic-form meaning meadow. when years ago students of architecture met me to ask to find an opportunity to talk about architectural drawing i got a bit scared. my children came to mind drawing beautifully and freely as a little child then, later at school, getting taught the best knacks discouraging them from drawing. i decided not to teach anyone how to draw. it is much more important for one dealing with architecture to realize the reactions of the drawing and the realtionship between self-expression and thinking. drawing is beautiful because it is personal, that is why is diverse and rich like a flowery meadow. to these meetings i invited people who do this craft we simply call architectural drawing on a high level. they showed their own flowers of which the mindful observer could make a pied meadow bunch. from these talks evolved RÉT as a subject at the university.
on architecture . the perception slowly grows inside me that actually during my whole life, unceasingly and unintentionally i am building one single house of soul, thoughts, uttered or suppressed words, human relations, yet of stone and wood also. built of layers the more and more complex and big construction sometimes hardly noticeably moves, reorganizing its lines. it lives. these movmets bind my attention. as a result of the reorganization the gaps between the units change, cease to exist and new ones get born. these are exactly the greater smaller gaps, places of living - in the intellectual sense also - what i am looking for in the continous change.
on teaching . this word: teacher bears some unexplainable repulgance in me. it suggests something of one direction. like if i compulsorily wanted to fill an empty pot from a full mug. there is no such desire in me. i am an architect, as it has got decided irrepealably for today. an architect let to have students as well as buildings during the years. i did not chose them, they did, and i accepted it with honest pleasure. if they reagrd me as their teacher or master, i am a techer and a master, if they do not, i am not. in school the teacher is the most important participant. the teacher represents the continuity, his or her disposition is determinative for the students. the teacher's personal presence, trustworthiness, balance, moral cleanliness, professional aptitude make up the premises of reasonable studying, community life. this individuality however does not mean the importance of the ego but the contrary: a breakthrough of the ego makes the teacher-student relation fatal. school should not become a place for the teacher's self-implementation. school and university alike is not merely for itself. only training its student for survival is too little to do. it is more: vocation, cultural connections coming to existence and becoming strong in which the community-aspects of architecture gain more value. i teach what i learn. . mihály balázs . 04 06 2009

a kiállítás megtekintheto: 2009. június 29-ig
the exhibition is open until the 29th of june 2009

következo kiállítás . the next exhibition is
gyarmathy katalin terem . katalin gyarmathy hall
2009 06 17 . 17 06 2009
D 15 . team work . (eea) budapest, zhj & kz

a megnyitó alatt a galériában megtekintheto .  during the opening on view at the gallery

gyarmathy katalin terem . katalin gyarmathy hall
pillanatképek . snapshots

az ELTE és az MKE hallgatói . the students of ELTE and MKE

petri györgy terem . györgy petri hall

a kiállításon láthatóak / the exhibition presents the memory fragments and writings of a kiállításon láthatóak balla zsófia . báthori csaba . eros kata . farkas péter . forgách andrás . forgács péter . forgács zsuzsa . garaczi lászló . halas istván . hans henning paetzke . iványi gábor . jeles andrás . jeney zoltán . kamondy zoltán . karádi éva . kántor péter . kisbali lászló . kiss ilona . konrád györgy . kovács andrás . köszeg ferenc . márton lászló . mink andrás . nagy bálint . németh gábor . parti nagy lajos . perneczki géza . petri lukács ádám . radnóti sándor . rajk lászló . rakovszky zsuzsa . rácz péter . réz pál . sáska géza . szilágyi lenke . szilágyi sándor . szocs géza . tamás gáspár miklós . tóth krisztina . vajda mihály . várady szabolcs emléktöredékei, írásai  emléktöredékei, írásai others

tisztelt látogatóink, aki érdekelt a kamara továbbképzési programjában kérjük olvassa el a kamara.doc mellékletünket

N&n galéria
 1065 budapest, hajós utca 39.

+36 1 302 45 96, +36 1 301 04 50, +36 30 934 73 89

galeria at nagybalint.hu

www.nagybalint.hu

a galéria látogatható hétfotol péntekig 9-18 óráig

ettol eltéro idopontban és hétvégén telefonos egyeztetés alapján gyakorlatilag bármikor

 the gallery is open to public from 9 am to 6 pm, monday to friday.

in accordance with compliance on telephone it is opened any time, including weekends