[artinfo] Ivica Capan: Liberté, Égalité, Fraternité ou la Mort
Knoll Budapest
hknoll at hu.inter.net
Tue Sep 6 18:36:55 CEST 2011
Ivica Capan Ausztriában élö horváth müvész Liberté, Égalité,
Fraternité ou la Mort címü kiállitása 2011. szeptember 13-án,
19.00 órakor nyílik a Knoll Galéria Budapestben.
A kiállitás megtekinthető:
2011. szeptember 13. - november 12.
Knoll Galéria Budapest
1061 Budapest
Liszt Ferenc tér 10. I. em.17.
Kedd – Péntek 14.00 - 18.30
Szombat 11.00 - 14.00
Sokrétű és színes anyagot állít ki Ivica Capan második egyéni
kiállításán a budapesti Knoll Galériában.
Az absztrakció intenzív elemzését követően Capan most egyre
inkáb a figurativitás felé fordul, bár festészetét - elsősorban
visszatérő formai elemeit tekintve – az absztrakt
megközelítésmód jellemzi most is. A művészettörténeti
klasszikusok - Caravaggio, Rembrandt vagy Picasso - mellett a reklám
és média világával is behatóan foglalkozik. A különböző
ábrázolásmódokban, kontextusokban formai és tartalmi kérdések
egyaránt vonzzák, s ezek alapján alakulnak ki sajátos, több
síkból álló ábrázolási formái. Rembrandt sorozatában például
a 17. századi művész önarcképeit ezzel a rá jellemző, nyersnek
tűnő, rétegzéses technikával dolgozta fel. A Rembrandt munkáiban
megfigyelhető kifinomult világos-sötétet és a barna tónusok
egyenletes alakulását Capan élénk színekkel, nyugtalan vonallal
és néhány különböző összetételű és sűrűségű szín
elhelyezésével váltja ki. E mélyrétegeket a vászon
lecsiszolásával dolgozza ki, ám a részint kiszámíthatatlan
folyamat eredményeként egyenesen az anyagba is hatolhat. Az így
kialakult nyugtalanító háttér és az előtérben lévő figura
együttesét graffity spray látszólag kaotikusan felvitt rétege
töri meg, amely – amellet, hogy feszültséget teremt – a
töredezett képet egyúttal egységgé is rendezi. Eljárása hasonló
azon műveinél is, amelyek jól ismert reklám-pózokban nőket
mutatnak be. A figurákat a testtartásuk kapcsán - egyfajta
sablonként - eredeti összefüggéseikből kiemeli, majd célzottan az
ajkakat, szemeket, hajakat, melleket vagy sziluetteket hangsúlyozza. A
maradék részek eltűnnek az előtérben vagy a háttérben, és
minderre pontok, vonalak vagy szövegek újabb rétegekként kerülnek
rá. Az alakok vagy pózuk mégis érzékelhetőek és asszociációs
memóriánkból lehívhatóak maradnak. Ivica Capan így egyrészről a
nővel mint ultimatív reklámfelülettel való kérdéses
bánásmódra, másrészről a fotográfia mindenütt jelenlévő
dominanciájára utal. A női alaknak pont a festészetben ez a
szokásos szerepe: “segédeszköz”, s ezt a tényt kezeli Capan
hangsúlyozottan kritikusan. Papíralapú munkáiban film-jeleneteket,
filmek pillanatait, reklámokat és képregényeket dolgoz fel. A
sugárkoszorúval körbevett, átható festésmódban megjelenített
alakok szinte testi valóságban bukkannak fel, hogy világukról
valamit közöljenek velünk.
A kiállitás címéül választott 'Szabadság, Egyenlőség,
Testvériség vagy a Halál' kifejezés újra és újra felbukkan Capan
műveiben, s a nézőt radikális konfrontációra készteti a francia
forradalom egykori jelszavának üzenetével. Ezek a szavak ugyanis
magukba rejtik a reményt, a moralitást, az összetartást, de a
ugyanakkor a radikalitást is. Létezik-e a jelenben is mindez? Milyen
értékek alapján orientálódik egyáltalán a társadalom, s ki
mutatja fel ezeket? Mikortól válik érvényessé a barrikádra
kivonulás magatartása? A jelen politikai változási alapján az
állampolgári tiltakozási akciók aktualitása világszerte
megkérdőjelezhetetlenné vált.
További információ:
Knoll Galéria Budapest
1061 Budapest
Liszt Ferenc tér 10.
Tel.: (+36-1-)267-38-42
E-mail: epilinger at knollgaleria.hu
www.knollgaleria.hu
Képadatok: Ivica Capan: Cím nélkül, 2010, vegyes technika, 70x100 cm
More information about the Artinfo
mailing list