[artinfo] Ivica Capan: Liberté, Égalité, Fraternité ou la Mort

Knoll Budapest hknoll at hu.inter.net
Tue Sep 6 18:36:55 CEST 2011


Ivica Capan Ausztriában élö horváth müvész Liberté, Égalité,  
Fraternité ou la Mort címü kiállitása 2011. szeptember 13-án,  
19.00 órakor nyílik a Knoll Galéria Budapestben.

A kiállitás megtekinthető:
2011. szeptember 13.  - november 12.

Knoll Galéria Budapest
1061 Budapest
Liszt Ferenc tér 10. I. em.17.

Kedd – Péntek 14.00 - 18.30
Szombat          11.00 - 14.00
Sokrétű és színes anyagot állít ki Ivica Capan második egyéni  
kiállításán a  budapesti Knoll Galériában.

Az absztrakció intenzív elemzését követően Capan most egyre  
inkáb a figurativitás felé fordul, bár festészetét -  elsősorban  
visszatérő formai elemeit tekintve – az absztrakt  
megközelítésmód jellemzi most is. A művészettörténeti  
klasszikusok -  Caravaggio, Rembrandt vagy Picasso - mellett a reklám  
és média világával is behatóan foglalkozik. A különböző  
ábrázolásmódokban, kontextusokban formai és tartalmi kérdések  
egyaránt vonzzák, s ezek alapján alakulnak ki sajátos, több  
síkból álló ábrázolási formái. Rembrandt sorozatában például  
a 17. századi művész önarcképeit ezzel a rá jellemző, nyersnek  
tűnő, rétegzéses technikával dolgozta fel. A Rembrandt munkáiban  
megfigyelhető kifinomult világos-sötétet és a barna tónusok  
egyenletes alakulását Capan élénk színekkel, nyugtalan vonallal   
és néhány különböző összetételű és sűrűségű szín  
elhelyezésével váltja ki. E mélyrétegeket a vászon  
lecsiszolásával dolgozza ki, ám a részint  kiszámíthatatlan  
folyamat eredményeként egyenesen az anyagba is hatolhat. Az így  
kialakult nyugtalanító háttér és az előtérben lévő figura  
együttesét  graffity spray látszólag kaotikusan felvitt rétege  
töri meg, amely – amellet, hogy feszültséget teremt – a  
töredezett képet egyúttal egységgé is rendezi. Eljárása hasonló  
azon műveinél is,  amelyek jól ismert reklám-pózokban nőket  
mutatnak be. A figurákat a testtartásuk kapcsán - egyfajta  
sablonként - eredeti összefüggéseikből kiemeli, majd célzottan az  
ajkakat, szemeket, hajakat, melleket vagy sziluetteket hangsúlyozza. A  
maradék részek eltűnnek az előtérben vagy a háttérben, és  
minderre pontok, vonalak vagy szövegek újabb rétegekként kerülnek  
rá. Az alakok vagy pózuk mégis érzékelhetőek és asszociációs  
memóriánkból lehívhatóak maradnak. Ivica Capan így egyrészről a  
nővel mint ultimatív reklámfelülettel való kérdéses  
bánásmódra, másrészről a fotográfia mindenütt jelenlévő  
dominanciájára utal. A női alaknak pont a festészetben ez a  
szokásos szerepe: “segédeszköz”, s ezt a tényt kezeli Capan  
hangsúlyozottan kritikusan. Papíralapú munkáiban film-jeleneteket,  
filmek pillanatait, reklámokat és képregényeket dolgoz fel. A  
sugárkoszorúval körbevett,  átható festésmódban megjelenített  
alakok szinte testi valóságban bukkannak fel, hogy világukról  
valamit közöljenek velünk.

A kiállitás címéül választott 'Szabadság, Egyenlőség,  
Testvériség vagy a Halál' kifejezés újra és újra felbukkan Capan  
műveiben, s a nézőt radikális konfrontációra készteti a francia  
forradalom egykori jelszavának üzenetével.  Ezek a szavak ugyanis   
magukba rejtik a reményt, a moralitást, az összetartást, de a  
ugyanakkor a radikalitást is. Létezik-e  a jelenben is mindez? Milyen  
értékek alapján orientálódik egyáltalán a társadalom, s ki  
mutatja fel ezeket? Mikortól válik érvényessé a barrikádra  
kivonulás magatartása? A jelen politikai változási alapján az  
állampolgári tiltakozási akciók aktualitása világszerte  
megkérdőjelezhetetlenné vált.


További információ:

Knoll Galéria Budapest
1061 Budapest
Liszt Ferenc tér 10.
Tel.: (+36-1-)267-38-42
E-mail: epilinger at knollgaleria.hu
www.knollgaleria.hu

Képadatok: Ivica Capan: Cím nélkül, 2010, vegyes technika, 70x100 cm









More information about the Artinfo mailing list