[artinfo]trafó hétvége

Somogyi Hajni hajni at trafo.hu
Tue May 6 16:54:13 CEST 2003

Kedves Címzettek,
május 9-10-én rendezzük meg a Trafóban az alábbi programot, amelyre mindenkit szeretettel várunk. Az Uniszex Fesztiválon fellépő olasz Agar Társulat darabját Francis Bacon az emberi testtel és a mozgással foglalkozó művészete ihlette.
Az előadás előtt Rényi András beszélget El Kazovszkij, Szépfalvi Ágnes és Nemes Csaba képzőművészekkel.
üdvözlettel
Bircsák Eszter

NEMISÉG ÉS KÉPZŐMŰVÉSZET, KÉPZŐMŰVÉSZET ÉS KORTÁRS TÁNC
az UniSzex fesztivál keretében a Trafóban

Agar (I): Figura umana - Francis Bacon anatómiai színháza
május 9-10. 20h30

Nemek a művészetben - Dr. Rényi András beszélget El Kazovszkij, Szépfalvi Ágnes és Nemes Csaba képzőművészekkel

május 10. 18.30

Az UniSzex Fesztivál művészet és nemiség ősi, elválaszthatatlan kapcsolatát boncolgatja olyan kortárs tánckettősöket véve kiindulópontul, melyek előadói azonos nemű táncosok. Május 9-10-én a képzőművészet kerül a program középpontjába. Az olasz Agar társulat előadását Francis Bacon és Eadweard Muybridge képei inspirálták. Az előadás kapcsán Dr. Rényi András esztéta beszélget képzőművészekkel az emberi kettősségről, a test(iség)ről, az alkotói folyamat nemi aspektusairól.

"A test azért van ott a színen, hogy a látvány pillanatában, a festői képalkotás előtt 'megalkossák' - inkább tárgy ő, mint alany; természetesen passzív. Megpróbáltam újra végigmenni azon az úton, amelyet a festő követett: még a festés előtt megszemlélni azokat a képeket, amelyeket megfestésre választott; a testeket Eadweard Muybridge fényképein, a mozgás felbomlását, az elmozdulások aprólékos tanulmányozását; röntgenfelvételeket egy 1958-as orvosi kötetből. Ezekből a képekből értettem meg, mik ezek a testet eltorzító, külső, de a bensőben megszülető erők.

A táncok nevet kaptak. A Figura umana folyamata világos: lefelé mutató nyíl: alászállás. emberből állattá. folyamatos esés, elvonás, fogyás. az esés aktív. Ahogy a hús leválik a csontról. ahogy a magasba emelt karokról, combokról leválik a test. az élmény a szintről szintre zuhanás közben születik. a zuhanás aktív ritmus. zuhanás közben a testek deformálódnak kinyílás és bezáródás, összehúzódás és elernyedés, zsugorodások állandó ismétlődése közepette. az erők hatása alatt a test a torzulásig hajlik a kifejezés, a csöndből való kilépés egyedüli eszközévé válva. egyedül, önmagára hagyatva. a színpadon. közszemlére téve, engedelmesen tűrve a megmutatást, önnön állapotának áldozataként hagyja magát lefényképezni a létezés vétkének súlyával.

két alak - férfi? női? - elkülönítve egy fehér, üres, felforgatott térben: a lényegben nincs közösködés csak közösség, semmilyen megosztás nem létezik."

Paola Bianchi, koreográfus

Bővebb információ: www.trafo.hu