[N&n galeria] meghívó az N&n galéria rendezvényére: vajda mihály - petri és bibó - invitation for the forthcoming event at the N&n gallery: mihály vajda - petri and bibó

Galéria galeria at nagybalint.hu
2010. Sze. 8., Sze, 12:02:06 CEST

az N&n galéria tisztelettel meghívja önt és barátait

a petri györgy terembe 2010 szeptember 8-án, szerdán 18 órára

the N&n galery cordially invites you and your friends to

the györgy petri hall on 8th sept 2010, on wednesday at 6 pm

vajda mihály

petri és.and bibó

az est háziasszonya váradi júlia . the hostess of the evening is ms. júlia váradi

        Petri György: Bibó temetése

        Folyton eleredt az eso, azon gondolkoztam, vajon a jóisten

        a mi oldalunkon áll-e, ezt idézte mindig rosszkor felböfögo humorom.

        Az óbudai temeto bejáratánál, hol az eget, hol az érkezoket,

        hol a hemzsego fényképészeket kémlelve, tudtam, kell itt

        lennie kocsmának, minden temetonél kell lennie,

        közben útbaigazítottam a nóbelebb vagy járatlanabb vendégeket,

        micsoda év, gondoltam, micsoda hullazápor, pedig még nem

        tudhattam, mennyi van hátra, hányat, kiket, mit visz el ez az év,

        így morfondíroztam, amíg figyeltem az érkezoket, pontosabban azt,

        kinek van pofája idetolni a képét, és ki nem jön el,

        így szinte nem is tudom, kik voltak ott, a jogosultakat

        átengedte figyelmem, az érdem tantuszát akik bedobták a fénycellába,

        ki-kisütött a nap, idegesítoen, mint a vakuk, és megkerült a kocsma is,

        ott gozölögtünk jónéhányan a szertartás kezdetéig.

        A cinteremben összetorlódott a hullaszag és a jelenlét.

        A barátom sírt a hátam mögött, én úgy éreztem, hogy tanúja vagyok

        valaminek, amirol majd nem tudok beszámolni, úgy éreztem N. O. és P. Q. sírbeszéde során,

        amit haladéktalanul kiértékeltek a sírgödör felé haladtukban

        a résztvevok, miközben köszöntötték egymást és felfigyeltek egymásra

        jellegzetesen temetési arcberendezéssel, csak a szemek mertek

        mosolyogni és a hang a gyomorból szüremlett, mintha

        használhatnának ezzel a halottnak, és ez tuladjonképpen helyénvaló,

        így legalább valami nem volt funkcionális a temetésben, a feszengés,

        a szordinó utalt arra, hogy idegen szobába léptünk illetéktelenül,

        s ettol az egész napvilág egy pillanatra a sírgödör eloszobája lett.

        Ezt helyeseltem, mert makogásig-hebegésig kéne alázkodnunk, ha

        meghal akárki.

        Ez a kopár idétlensége a jelmezkölcsönzoi gesztusoknak legalább

        valami valódi helyett volt.

        Útközben valakinek elmagyaráztam, hogy ki ki,

        miért van itt, vagy miért nem szabadna itt lennie, vagy miért meg-

        lepo, hogy itt van, aztán egy írótársam segített

        elhelyezkedni egy másik írótársam mellett, emblématikusan

        és némi iróniával, a fényképészek és a kései utókor számára

        - mindkettojüknek felfoghatatlanul -, szóval túléloi ocsmánysággal

        helyezkedtünk, én, szégyen, el is röhögtem magam ezen,

        meg azon, hogy a síron túl észrevettem átmeneti kedvesemet,

        fekete alkalmi ruhában, és tudtam, hogy feleségem

        rézsút a hátam mögött áll, és egymást nézik,

        és ettol gondolataik igencsak elkalandozhatnak

        az ideillo témáktól, megláttam Z-t, aki még nem tudhatta,

        hogy az év hunyta elott elteszi magát láb alól,

        nem tudhatta, hogy valaki néz minket: van úgy, hogy súlyosan bólint,

        máskor ujjal pattint, vagy együttérzoen kacsint: elég?

        Vagy egyszeruen kézzel söpör: kifelé!

        Szóval még éltünk, amikor a hátára döntött lift vitte

        Bibót a szuterénbe, honnan a halottak országába nyílik.

        Egy nagy szürke vasajtón mennek át, nem is hallják

        az élok kopogását. Azonnal elkezdodik

        a minden érkezovel újból kezdodo játszma, amelynek címe:

        Lehetséges Történelem. Erdei, Sztálin, Révai, Ravasz, Nagy Imre,

        Lukács sietnek elébe, ezeket ismeri fel a tolongásban, és

        kezdodik máris a Kiveszítma!

tisztelt olvasóink, ez a meghívó az N&n galléria petri györgyöt megidézo sorozatának következo estjére invitál. azoknak akik angolul olvassák ezt a meghívót, ízelítoül mellékeljük petri egy versét angolul.
dear readers, this is an invitation to the forthcoming evening of the series evoking györgy petri at the N&n gallery. for those who read this invitation in english we enclose another piece by györgy petri in english /`This life of ours bled dry'.doc/ as a foretaste.

 a galériában megtekintheto . on view at the gallery
molnár farkas és gyarmathy katalin terem . farkas molnár and katalin gyarmathy halls

200 mn . sqm

az élo tuzfalak budapest csoport bemutatkozó kiállítása . the debut exhibition of the living firewalls budapest group

petri györgy terem . györgy petri hall

halas istván

25 kép petri györgyrol . 25 pictures about györgy petri

N&n galéria

1065 budapest, hajós utca 39.

36 1 302 45 96, 36 1 301 04 50, 36 30 934 73 89

galeria at nagybalint.hu

www.nagybalint.hu

a galéria átmenetileg csak telefonos egyeztetés után látogatható. kérjen idopontot. . admission to the gallery is by appointment only. please call to arrange a visit.