[artinfo] Ráday Mihály Emlékkonferencia és Örökségséták

Kortárs Építészeti Központ info at kek.org.hu
Mon May 30 16:58:16 CEST 2022

[https://m.gr-cdn-1.com/getresponse-BX2Hi/photos/8a5be68b-e68e-4d91-9bdf-13fe91d43220.png] [https://app.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=SLaHyD&mc=Jn&s=FYSdrC&u=BX2Hi&z=EBw9BKr&]

Ráday Mihály Emlékkonferencia és Örökségséták

Időpont: 2022. június 10-11.
Helyszín: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár - Ötpacsirta Szalon (1088 Budapest, Ötpacsirta utca 4.)

[https://m.gr-cdn-1.com/getresponse-BX2Hi/photos/ee2193b2-26ca-40b1-82db-ea68aec70b00.png] [https://app.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=SLaHMm&mc=Jn&s=FYSdrC&u=BX2Hi&z=EhstRX&]
A Kortárs Építészeti Központ együttműködve Budapest Főváros Önkormányzatával Ráday Mihály Emlékkonferenciát tart június 10-én a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Ötpacsirta Szalonjában, majd június 11-én Ráday Mihály születésnapján Örökségsétákat Budapest számos pontján.

2021. július 16-án, hetvenkilenc éves korában elhunyt Ráday Mihály Kossuth-díjas filmoperatőr, Balázs Béla-díjas rendező, szerkesztő, városvédő, Budapest díszpolgára. A magyar örökségvédelem civil szférájának legendás alakja 30 éven át futó tévéműsorával - Unokáink sem fogják látni… - nézők millióit szólította meg. Az 1982-ben általa alapított Budapesti Városvédő Egyesülettel számos várostörténeti értéket – legyen szó házakról, kandeláberekről vagy kovácsoltvas kapukról – mentettek meg a pusztulástól.

A Kortárs Építészeti Központ (KÉK) [https://app.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=SLaHCM&mc=Jn&s=FYSdrC&u=BX2Hi&z=EJypBhq&]tavaszi és kora nyári programjainak központi témája az építészet és az emlékezés kapcsolata, az épített örökség és annak funkcionális vagy városképi átalakulása. Ráday Mihály inspiráló munkásságán keresztül kívánjuk bemutatni, hogyan formálódtak az elmúlt évtizedekben az épített örökség körüli diskurzusok, miként alakultak (át) az intézményes keretek és a civil szféra, milyen tendenciák figyelhetők meg az örökségmenedzsmentben és milyen szerepe van a sajtónak az épített örökség kommunikációjában.

A KÉK egyik fontos célja, hogy megteremtse a városról való közös gondolkodás és vita nyílt fórumait. Éppen ezért feladata, hogy a nyilvánosság számára hozzáférhetővé tegye az építészet, a városfejlesztés kortárs kérdéseit, amelynek kiemelt fontosságú része a történeti örökségről folytatott párbeszéd.

A Ráday Mihály Emlékkonferencia szakmai előadásai és diskurzusai mellett kísérőprogramként június 11-én - Ráday Mihály születésnapján - ismeretterjesztő városi sétákkal fedezhetik fel az érdeklődők a város változásait és az épített örökség még fennálló értékeit. Három témában indulnak séták a konferencia másnapján:
> Bartha Dorka betekintést nyújt Buda modern örökségébe, amely számos kérdést vet fel manapság. A résztvevők elindulhatnak a válaszkeresés útján.
> Vincze Miklós vezetésével felfedezhetik Budapest eddig még nem ismert arcát, a látható és a láthatatlan városi rétegeket a belvárosban, amely a Ráday által kiemelten fontosnak tartott dualizmus korabeli épített örökség széles spektrumát vonultatja fel.
> [...]

A konferencián és a sétákon való részvétel ingyenes, azonban regisztrációhoz kötött, a résztvevők száma korlátozott.

___PROGRAM___

Ráday Mihály Emlékkonferencia
2022. június 10. regisztráció [https://app.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=SLaHIs&mc=Jn&s=FYSdrC&u=BX2Hi&z=ERBVzXF&]

10.00 - 10.15: Érkezés, regisztráció
10.15 - 10.45: Megnyitó
10.45 - 12.30: Első szekció
Aktivizmus és műemlékvédelem. Ráday életműve és öröksége
Ráday Mihály életműve megkerülhetetlen része a magyar örökségvédelemnek. 30 éven át futó tévéműsorával nézők millióit szólította meg, hatására városvédő egyesületek sora alakult határon innen és túl, és tevékenysége nyomán számos egyedülálló kötettel gazdagodott az épített örökségről szóló kiadványok sora. A múlt - különösen a dualizmus kori Budapest - értékeinek változatlan formában történő megőrzéséhez való törhetetlen ragaszkodása miatt azonban számos alkalommal került szembe az örökségvédelem szakmai diskurzusaival.
12.30 - 13.30: Ebédszünet
13:30 - 15.15: Második szekció
Hogyan jutottunk idáig? Történeti örökség kérdése Budapesten
Az örökségvédelem mindenkori legfontosabb kérdése - és egyben a diszciplína eredője -, hogy mit tekintünk örökségnek, azaz védelemre, megőrzésre érdemesnek. A történeti, főként épített örökségben ott van a múlt lenyomata, az “örökség” szó pedig feltételezi, hogy “valami régi”-ről van szó, de a kor mint tényező nem elégséges szempont. Szemmel láthatóan bizonytalan az a határ, ami kijelöli, hogy mit és miért tekintünk e kategória részének, és számos, nem pusztán tudományos szempont befolyásolja ezt a diskurzust.
15.15 - 15.45: Kávészünet
15.45 - 17.30: Harmadik szekció
Új horizontok felé: Örökségvédelem kortárs kontextusban
Az “Unokáink sem fogják látni…” 2010-es beszüntetése óta eltelt 12 évben számos új, városi örökséggel foglalkozó civil kezdeményezés látott napvilágot, megsokasodtak a városiséta-cégek, és egyre több a tematikus social media oldal, blog és egyéb médiafelület. Amellett, hogy a laikus közönséghez hogyan jutnak el a szakmai eredmények, diskurzusok, fontos kérdés, hogy a médiának milyen szerepe lehet a kanonizációban és ezzel együtt a közízlés formálásában, milyen egyáltalán a média és az építész szakma viszonya.

Ráday Mihály Örökségséták
2022. június 11.

Ismeretlen Budapest - A város látható és láthatatlan rétegei // Sétavezető: Vincze Miklós újságíró, 24.hu [https://app.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=SLaHJi&mc=Jn&s=FYSdrC&u=BX2Hi&z=EGcVQ7P&]
Titkos társaságok, belvárosi felhőkarcolók, egy csipetnyi Moszkva, csodatevő szobor, városi legendák és furcsa, de igaz történetek egész sora – a 24.hu újságírója, a Csengery Antal-díjas Vincze Miklós tolmácsolásában.

Időpont: 2022. június 11. 10:00
Séta hossza: 2 óra
Maximum létszám: 25 fő
Regisztráció: https://forms.gle/cycCSG6FLVN2Mi6z8 [https://app.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=SLaH96&mc=Jn&s=FYSdrC&u=BX2Hi&z=EyHyJtQ&]

***

Szocreál, brutalizmus és szocmodern – veszélyeztetett fajok Újbudán // Sétavezető: Bartha Dorka újságíró, Én Budapestem

Utáljuk? Rajongunk érte? Értjük? Látni se akarjuk? Egyáltalán minek mi a neve? Egy korszak építészete, amiről mindenkinek markáns véleménye van – a sétán Újbuda II. világháború utáni középületeit fedezzük fel az 50-estől a 80-as évekig. Vajon lehet sikeresen új funkciót találni nekik, vagy a mai igényekre alakítani őket? Nyom nélkül el kell tüntetni őket vagy műemléki védelmet érdemelnek?

Körbejárjuk, miért ennyire megosztó ez a korszak – akár vitatkozhatunk is, miért ilyen ellentétes a szakma és a laikusok véleménye róla. Kívül-belül megnézünk és megpróbálunk megérteni épületeket, és a cél az, hogy a 2 órás séta után kicsit mindenki más szemmel nézzen ezekre a sokszor utált, „ronda betonkocka” épületekre.

Időpont: 2022. június 11. 14:00
Séta hossza: 2 óra és 4 km
Maximum létszám: 25 fő
Regisztráció: https://forms.gle/TAVQfe7d4q7aT8ma9 [https://app.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=SLaHRj&mc=Jn&s=FYSdrC&u=BX2Hi&z=ESYazLC&]

***
A Szabadság tér története // Sétavezető: Zubreczki Dávid író, újságíró

Ráday Mihály a Magyar Televízió munkatársa volt, melynek a székháza a Szabadság téren állt. Ennél izgalmasabb környéket talán nem is választhatott volna magának munkahelyül: rengeteg olyan átalakulás helyszíne volt ez a tér, amelyben a város történelme szó szerint vagy szimbolikusan is megjelenik. Átalakítások, bontások, építések és rengeteg izgalmas műemlékvédelmi beavatkozás figyelhető meg itt, egészen kis területen. A másfél órás séta alatt komótosan bejárjuk a teret és megvizsgáljuk annak szerkezetét várostörténeti és tájépítészeti szempontból, megnézzük, hányféle építészeti stílus jelenik meg rajta, és persze számba vesszük a képzőművészeti alkotások erdejét is.

Indulási időpont: 2022. június 11. 17:00
Séta hossza: 1,5 óra
Maximum létszám: 30 fő
Regisztráció: https://forms.gle/4dHsCPfoMxwfrGSPA [https://app.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=SLaHlV&mc=Jn&s=FYSdrC&u=BX2Hi&z=EBcWcs&]

Letölthető képanyag [https://app.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=SLaH0N&mc=Jn&s=FYSdrC&u=BX2Hi&z=EVly65&]

Sajtókapcsolat:
Böjthe Emőke
M: +36.20.613.0069
M: pr at kek.org.hu

facebook [https://app.getresponse.com/images/common/templates/messages/v2/social/facebook5.png] [https://app.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=SLaHW2&mc=Jn&s=FYSdrC&u=BX2Hi&z=E96lQDI&]

instagram [https://app.getresponse.com/images/common/templates/messages/v2/social/instagram5.png] [https://app.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=SLaHXh&mc=Jn&s=FYSdrC&u=BX2Hi&z=EFfxtcZ&]

youtube [https://app.getresponse.com/images/common/templates/messages/v2/social/youtube5.png] [https://app.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=SLaHvY&mc=Jn&s=FYSdrC&u=BX2Hi&z=EFpWBlQ&]

Kortárs Építészeti Központ
1111, Budapest, Bartók Béla út 10-12., Hungary