[artinfo] 150. évnyitójára készül a Magyar Képzőművészeti Egyetem / Erőss István új rektor a vitalitás szellemében nyitja az évet

Kubik Elvira kubik.elvira at mke.hu
Wed Sep 8 08:49:45 CEST 2021

A nyitottság, a vitalitás szellemében készül 150. évnyitójára a Magyar Képzőművészeti Egyetem

Idén, szeptember 17-én, 150. alkalommal nyitja meg kapuit a diákok előtt a Magyar Képzőművészeti Egyetem. A nagy múltú, neves intézmény a 2021/2022 tanévben ünnepli alapításának 150. évfordulóját. A jubileumot az egyetem az egész tanévet átívelő, nagyszabású, színes eseménysorozattal – MKE150 – ünnepli. A tanévet az augusztusban kinevezett új rektor, Erőss István, a vitalitás szellemében nyitja meg.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem idei jubileumi évnyitó ünnepségén az első évesek hagyományos eskütétele előtt, köszöntőt mond Prof. Dr. Erőss István rektor, majd bemutatkoznak az egyetem új vezetői: Szurcsik József mb. általános rektorhelyettes és Orosz Csaba oktatási rektorhelyettes.

A jubileumi évforduló kiváló lehetőség, hogy a Magyar Képzőművészeti Egyetem a 150 éves gazdag művészeti és pedagógiai történetét, eredményeit összegezve, szembenézzen a jövő kihívásaival, és új célokat fogalmazzon meg.

Erőss István rektor, a 150. jubileumi évnyitó kapcsán kiemelte:

„A Magyar Képzőművészeti Egyetem a magyar művészképzés egyik zászlóshajója, a vizuális művészet oktatásának legfontosabb, a képzőművészet valamennyi területét lefedő intézménye. Történetének 150 éve alatt mindvégig igazodási pontként tekintettek rá az egész Kárpát-medencében.” Az új rektor fontosnak tartja, hogy a Magyar Képzőművészeti Egyetemet, hazai és nemzetközi szinten is, az erőteljes nyitottság, a megújulás, a vitalitás és a dinamizmus jellemezze. Intézményvezetőként azt vallja, hogy a művészet nem önmagáért létezik, a kortárs képzőművészet valamennyi résztvevőjének vágya és feladata, hogy az alkotások valóban eljussanak a széles nagyközönséghez. Erőss István rektor célja, hogy a Magyar Képzőművészeti Egyetem a jövőben ne egy megközelíthetetlen, szürke vár legyen Budapest és a kortárs magyar képzőművészet szívében, az intézmény kapui minden értelemben megnyíljanak az emberek előtt. „Feladatunk, hogy lebontsuk a falakat, és felkorbácsoljuk az eredendő kíváncsiságot. Az érdeklődők jöjjenek be az egyetemre, lássanak bele a falakon belül folyó alkotói folyamatokba, legyenek részesei a mágiának. Emellett az egyetemen létrejövő alkotásokat szeretnénk kivinni a falakon túlra, elengedhetetlen, hogy a hazai és a határon túli kulturális helyszíneken, eseményeken is megjelenjünk.” – tette hozzá a rektor.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem a 150 éves jubileumot az egész tanévet átívelő, nagyszabású eseménysorozattal ünnepli. A novemberben kezdődő MKE150 programjai átfogó képet adnak a nagyközönségnek az egyetemen folyó munkáról, melyet a tradíció és a folyamatos megújulás jellemez. Az MKE150 eseménysorozat három tematikára – oktatás, kortárs képzőművészet, kulturális örökség – épülve mutatja be a közönségnek a Magyar Képzőművészeti Egyetemet. Az MKE150 programsorozatot három nagy reprezentatív kiállítás, interaktív tárlatok, látványos installációk, tematikus épületséták, az impozáns egyetemi gyűjteményt bemutató albumok, archív fotókból álló on-line kalendárium, művészeti időkapuk, hallgatói fesztiválok, konferenciák, előadások, tárlatvezetések gazdagítják.

Nagy felbontású fotók letölthetők:

Credit: Forrás: MKE, fotó: Gabelics Antal

http://www.mke.hu/media

Bővebb információ:

www.mke.hu<http://www.mke.hu>

Kapcsolat:

Kubik Elvira rektori kommunikációs főtanácsadó, Magyar Képzőművészeti Egyetem

kubik.elvira at mke.hu<mailto:kubik.elvira at mke.hu>

00 36 20 916 32 06

Prof. Dr. Erőss István / BIO

Erőss István Csíkdánfalván nőtt fel, középiskolai tanulmányait a Marosvásárhelyi Művészeti Gimnáziumban végezte. 1995-ben diplomázott képgrafikusként a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. Tanult a Bécsi Képzőművészeti Akadémián, a hágai Királyi Művészeti Akadémián és a marseille-i Képzőművészeti Főiskolán is. 2008-ban az egri Eszterházy Károly Egyetem Vizuális Művészeti Tanszékének vezetésére kapott megbízást, melynek 10 éven keresztül volt kezdetekben a tanszékvezetője, később az intézet igazgatója. A több mint 10 évig tartó megbízása alatt sikerült egy korszerű, dinamikus, friss, a nemzetközi kapcsolatokra nagy hangsúlyt fektető művészetoktatási programot kialakítania. Vezetőként az egyetemi művészképzést korszerű szakok akkreditációjával erősítette meg, az oktatói kart 15-ről 50 főre emelte, a 100 hallgatóból álló kis tanszékből egy négy tanszéket magába foglaló Vizuális Művészeti Intézetet fejlesztett, 600 hallgatóval. A környező országok művészeti képzést nyújtó intézményeivel éppúgy szoros szakmai együttműködést épített ki, mint a tajvani, indonéziai, indiai, iráni, japán, koreai, maláj és ghánai művészeti egyetemekkel.

Erőss István 2009-ben DLA doktori fokozatot szerzett, disszertációját természetművészet témában írta. 2013-14-ben vendégprofesszorként oktatott a Tajvani Nemzeti Művészeti Egyetem (NTUA) szobrász tanszékén. 2015-ben egyetemi tanárrá nevezték ki.

Erőss István képzőművészként különböző műfajokban alkot, a képgrafikától a nagyméretű installációkig. Az utóbbi évtizedekben készült természetművészeti alkotásaiban gyakran a saját testet használja - performansz, body art formában - kifejezési felületként, ugyanakkor fotót és videót is alkalmaz.

Folyamatosan kiállít itthon és a nemzetközi szintéren, a hazai és európai mellett, közel félszáz alkalommal vett részt képzőművészeti szakmai eseményeken Ázsiában, öt alkalommal Afrikában és négy alkalommal Közép-Amerikában. Az egyik legnagyobb szakmai elismerése, hogy 2018-ban a világ legjelentősebb nemzetközi természetművészeti eseménye, a koreai Geumgang Nature Art Biennale művészeti igazgatójává választották.

Szervezőként - számos workshop, művésztelep és szimpózium mellett -, a Szegmens cserekiállítás sorozat az egyik legjelentősebb szakmai kezdeményezése, nyolc ázsiai ország, valamint Mexikó művészeinek részvételével.

Hosszú éveken át szervezte a Gyergyószárhegyi Művésztelepet, majd a Székelyföldi Grafikai Biennálét, melynek elindításában is jelentős szerepet játszott.

2010-ben ötletgazdaként vett részt a Műcsarnokban és a Ludwig Múzeumban megrendezett nagysikerű Taiwan Calling c. kiállítás munkájában.

Erőss István művészi tevékenységét 1994-ben Stúdió Díjjal, 1995-ben Barcsay-díjjal, 2012-ben Munkácsy-díjjal ismerték el. Kimagasló művészi munkájáért 2013-ban a koreai Ichon városától díszpolgári címet kapott, oktatói teljesítményéért a Magyar Tudományos Akadémia pedig Mestertanár aranyéremmel tüntette ki.

P   Nyomtatás előtt gondoljunk a természetre! Please consider the environment before printing this email.