[artinfo] Brückner János - Extreme Presence / Végletes jelenlét @ Kortárs Művészeti Intézet - Dunaújváros

I I Everybody Needs Art everybodyneedsart at gmail.com
Tue Sep 5 15:28:30 CEST 2017


*Brückner János - Extreme Presence / Végletes jelenlét*
Kurátor: Bencze Péter (Scroll down for English description)
Kortárs Művészeti Intézet - Dunaújváros

Megnyitó: 2017. szeptember 8. 19 óra
Megnyitja: Sandra Blackblonde (US) Diversity manager
Performansz: les gens d'Uterpan (FR): X-Event 2.6
Köszöntőt mond: Claire Garand A Francia Intézet ügyvivő igazgatója,
kulturális attasé
Izsák Máté Dunaújváros MJV Önkormányzatának OKSI bizottsági elnöke

A kiállítás megtekinthető 2017. október 20-ig, vasárnapok kivételével
naponta 10-18-ig.

„Amint a művészet belép az életbe, az embereket sokkal kevésbé motiválja
majd az a kérdés, hogy Mi a művészet? ahhoz, a metafizikailag relevánsabb
és nyomasztóbb kérdéshez képest, hogy Mi az élet?” (Nato Thompson: Living
as Form)

„A FoMO (Fear of Missing Out) egy átható szorongás attól való félelmünkben,
hogy mások tartalmas élményeket szereznek nélkülünk. A FoMO a lehetőségek
sokasága miatti elkerülhetetlen veszteség érzése, ami mindenkinél másképp
jelentkezik. Jellemző még erre a társadalmi szorongásra, hogy arra vágyunk,
hogy folyamatosan tudomást szerezzünk arról, hogy mások éppen mit
csinálnak.” (Wikipedia: Fear of missing out szócikk)

„Amikor portrét akartam készíteni anyámról, akit több mint öt éve – a
halála óta – nem láttam, akkor döbbentem rá, hogy egy kép elkészítése nem
más, mint próbálkozás arra, hogy nem létező és nem látható dolgok, emberek
felületét megérintsem. Az érintés nyomot hagy maga után, de már csak a
képen: ezért látható, viszont nem érinthető meg ténylegesen. Ezért a kép
egy átjáró, egy ablak: a valóságos és a nem valóságos között. Van is, meg
nincs is.
Egy ideje – több mint öt éve – próbálok úgy festeni, mintha gép volnék, egy
tintasugaras nyomtató: különböző rendszerek és sémák alapján folyatom át
magamon a képeket. Azt is gondoltam, hogy végeredményben mindegy is, ki
csinálja meg a képeket, ezért a közönségnek nagyméretű színezőket adtam: ha
érdekli őket a kép, akkor kiszínezik. A közönség pedig szeret színezni,
mert színezni jó, és mindannyian kíváncsiak vagyunk arra, hogy mi van
elrejtve a szemünk elől.” (Brückner János)


*A kiállításról*

Az Extreme Presence / Végletes jelenlét egy olyan kiállítás, ami a hiányt
és a jelenlétet mutatja be többek között
- a közösségek önreprezentációja,
- az idő múlása, mely az adott pillanat folyamatos megragadása és eltűnése
által történik,
- a halálról szóló részek,
- bizonyos személyek, konkrét emlékek feltűnése,
- az elrejtés, elbújtatás, feltárás és megmutatás,
- a FoMO (Fear of Missing out, félelem a lemaradástól),
- a 132 együttműködő bevonása,
- az üresség és a túltelítettség,
- a zene,
- egy olyan tér, ahol bárki azt csinálhat, amit szeretne,
- képek és helyettesítők által.


*A művekről*

Brückner János ICA-D-ben kiállított művei a jelenlét és a hiány közösségi
és egyéni aspektusát kívánják bemutatni. Egyrészt a művész fontosnak
tartotta, hogy az érdeklődő dunaújvárosi embereket megszólítsa, és
részvételüket a kiállításon is bemutassa; másrészt úgy gondolja, hogy
felszabadító élményt nyújthat, ha az ember múzeumi közegben szembesül
nagyon személyes vonatkozású, intim témákkal.


*A művészről*

„Az ürességet állítom színre, hogy a hiányból jelenlétet csináljak, és a
jelenlétből hiányt. Ez az üresség default, embertelen, identitás nélküli
vákuum, amelyben újra fel tudjuk fedezni saját magunkat. Olyan "hibákat",
félreértelmezéseket, tévedéseket keresek, amelyek lyukak a jelentések
mindent lefedő szövetén – ezeken keresztül tudjuk magunkat és a valóságot
más nézőpontból szemlélni.”

Brückner János (1984, Budapest) az ELTE magyar szakán és a Magyar
Képzőművészeti Egyetem festő szakán diplomázott a 2010-es évek elején
neoavantgárd szöveg és kép, illetve poszt-digitális képalkotás témáiban.
2016 óta a berlini művészeti egyetem Art in Kontext posztgraduális
mesterképzésén tanul. 2013-ban a Newcastle-i egyetemen, majd a prágai
FUTURA Kortárs Művészeti Centrumban volt ösztöndíjas kutató. Rezidens
művészként 2015-ben Bécsben a Studio das weisse Hausban és a
MuseumsQuartierben, 2016-ban Lisszabonban, 2017-ben a Római Magyar
Akadémián dolgozott. Munkáit független kuratóriumok 2011-ben a Ludwig
Alapítvány ösztöndíjával, 2012-ben az Állami Eötvös Ösztöndíjjal, 2013-ban
a K&H Bank művészeti ösztöndíjával, 2013-tól 2015-ig Derkovits Gyula
ösztöndíjjal, valamint 2015-ben Smohay-díjjal értékelték.

*Együttműködők*

[akik a csoportos önreprezentáció képeit saját idejük múlását jelölve
kiszínezték]

Amdegha Ádám Mohamed, Balla Bea, Biber-Brücner Dominik, Bogdán Péter
tűzoltó őrmester, Bognár Csongor, Bohnicsek Szilveszter, Bors Szabina,
Csehi Fruzsina, Cseppen Alexa Hortenzia, Csernák Zoltán tűzoltó őrmester,
Csontos Renára, Dualszky-Kovács Ágnes, Dualszky-Kovácsné Sánta Ágnes,
Engyel László, Fábián Attila , Fábián Viktória, Fehérvári Eszter, Fogas
Bettina, Foltin Máté, Gajzer Bálint, Gallai Hanna, Grabecz Bence, Gyolcsos
Martin, Halász Mónika, Hamvai István, Harmatiné Pazaurek Rita, Hegedüs
Anna, Horváth Mirkó tűzoltó őrmester, Horváth Rebeka Szilvia, Horváth Reni,
Hovanyecz Dorka Lili, Járay Nikolett, Kardos Ferenc, Kaszás Éva, Káveczki
Gábor, Kecskés Klára, Kiss Marcell, Kovács Judit, Kövessy Balázs, Krizsán
Balázs, Krizsán Krisztina, Lénárt Vincze Botond, Ludik Bence Máté, Major
Márton, Mák Luca, Markó Zsófia, Mártai Lili, Mészáros Endre tűzoltó
őrmester, Miholics Árpád, Molnár Csaba, Molnár Szibylle, Móró Ákos, Mudri
Gábor, Nagy Jázmin, Nagy Sándor, Nagy Sándor Márton, Németh Afrodité,
Németh Dorina, Oláh Gabi, Ongai Lili, Orosz Csaba tűzoltó alezredes, Óvári
Mária, Pál Margaréta, Pálfalvi-Táborosi Bálint tűzoltó őrmester, Pálhalmai
Országos Büntetés-Végrehajtási Intézet Mélykúti Alegység, Patakfalvi-Vigh
Kincső, Perjési Margit, Pintér Dezső, Pócsi Míra, Quispe-Cruz Viviana
Leopolda, Rácz Lia, Radics Zoltán címzetes tűzoltó főtörzsőrmester, Ranga
Petra, Sárai Henrietta, Schindler Éva, Selmeczi Attila tűzoltó őrmester,
Seres Ferencné, Somogyi Vivien Anita, Szeibert Lóránt, Székely Zoltán
tűzoltó százados, Szekeres Anna, Széphegyi Hanna, Szeri Szilvia, Szűcs
Krisztián, Tomanóczy Tibor, Toponáry Sára, Tóth Gabriella, Törökné Antal
Mária, Turcsányi Fruzsina, Urbán Panka, Vachter János, Vajda Liliána
Julianna, Varga Zsófia Zsanett, Véner Tamás, Zlock Anikó


[zene]

Apey, Bajusz Orsolya, Balogh Máté, Band in the Pit, Bánkövi Gyula, Baráth
Bálint, Bazsó Lászó (The Morning Star), Bélley Csaba, Csuhaj Barna Tibor,
dalai dávid, dr. bzmg, FZsu, Janó Misi, Kurucz Gergely, Lukács László
(Barbears), Márton Anna, Melyik Feri, Mia Harrison, Mike Nylons, Miki
keveR, Miller Fate, Nagy Ákos, Oltai Kata, Pándi Balázs, Pedro Marum,
Robert R. Hardy, T+U, Trapp Dominika, Várnai Gyula, Vé ügynök, wiig, Yvette
Nett

*Támogatók*

Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata
Budapesti Francia Intézet
Nemzeti Kulturális Alap
___________________

*János Brückner – Extreme Presence*
curated by Péter Bencze
Institute of Contemporary Art - Dunaújváros
8 September – 20 October 2017

“For, as art enters life, the question that will motivate people far more
than What is art? is the much more metaphysically relevant and pressing
What is life?”
(Nato Thompson, Living as form)

Fear of missing out or FoMO is “a pervasive apprehension that others might
be having rewarding experiences from which one is absent”. This social
angst is characterized by “a desire to stay continually connected with what
others are doing”.
FOMO perpetuates the fear of having made the wrong decision on how to spend
time, as “you can imagine how things could be different”.
(Wikipedia)

„When I wanted to make a portrait of my mother, who I haven´t seen in more
than five years – since she passed away – I first realized that making an
image is nothing but an attempt to touch the surface of something or
somebody invisible that exists no more. Touching leaves traces which are
visible but untouchable. Therefore the image is a gate, a window between
real and unreal. At once it is there and yet it is not there.
For some time now – more than five years – I try to paint as if I were a
machine, an inkjet printer: I let images flow through me based on various
systems and schemes. I also thought that in fact it doesn't even have to be
me, making the images. Hence I gave large scale paint-by- number papers to
the audience: if they are interested in the hidden image they can colour it.
And the audience likes to colour, because colouring is fun and we are all
curious about what is hidden from our eyes.
When my friend Pepper Pepper had to go back to the USA I created life scale
copies of his and my body too so that we could keep on dancing what we had
started. But instead of dancing I had ideas of destruction and rave,
disappearance and cessation. So instead of our bodies I used the copy of my
own body. I am not authorized to execute these cruel actions with the copy
of my friends body, I thought.” (János Brückner)

*About the exhibition*
Extreme Presence is an exhibition that shows absence and presence.
At this exhibition among others it gives expression to absence and presence:
self-representation of communities
the passage of time by trying to catch the actual, always dissapearing
moment
parts about death
appearance of certain persons and memories
hiding, concealing, showing and unfolding
FOMO
including 132 participants
emptiness and oversaturation
music
a space for everyone to do whatever
images and replacements

*About the works*
The works of János Brückner exhibited at ICA-D are staging the personal and
collective aspects of presence and absence. On the one hand because of the
artist found it important to address interested local people at their own
instute and offer a space for this at the exhibition as well; on the other
hand because he thinks it
can give a liberating experience to face very intimate, personal topics in
a museum situation.

*About the artist*
„I stage emptiness. I turn absence to presence. Default, dis-identified and
inhuman emptiness. It is the vacuum, which is filled with the experience of
re-discovering our own thoughts in this emptiness. I am looking for
failures which are holes on the suspected texture of meanings that cover
everything around us, through them we can look behind our own stereotypes
and escape the ghetto of identity.”
János Brückner graduated at the University of Fine Art Budapest in painting
(2012) and at the Eötvös Lóránt University Budapest in language and
literature (2011), he started studies in 2016 at the Universität der Künste
Berlin at Art in Context postgraduate MA. He was research artist at the
Newcastle University’s Culture Lab, Digital Media Departement, resident
artist at FUTURA Contemporary Art Centre Prague (2013), studio das weisse
haus, Wien (2015), MuseumsQuartier Wien (2015), Gallery Municipal, Lisboa
(2016) and Accademia d’Ungheria, Roma (2017). Independent curatorial boards
awarded his work by Ludwig
Foundation scholarship in 2011, K&H Bank scholarship in 2012, Derkovits
scholarship in 2013, 2014, 2015, and Smohay Prize 2016.

*In collaboration with*

[people who colored the images of group self-representation by marking
their own time]
Amdegha Ádám Mohamed, Balla Bea, Biber-Brücner Dominik, Bogdán Péter
tűzoltó őrmester, Bognár Csongor, Bohnicsek Szilveszter, Bors Szabina,
Csehi Fruzsina, Cseppen Alexa Hortenzia, Csernák Zoltán tűzoltó őrmester,
Csontos Renára, Dualszky-Kovács Ágnes, Dualszky-Kovácsné Sánta Ágnes,
Engyel László, Fábián Attila, Fábián Viktória, Fehérvári Eszter, Fogas
Bettina, Foltin Máté, Gajzer Bálint, Gallai Hanna, Grabecz Bence, Gyolcsos
Martin, Halász Mónika, Hamvai István, Harmatiné Pazaurek Rita, Hegedüs
Anna, Horváth Mirkó tűzoltó őrmester, Horváth Rebeka Szilvia, Horváth Reni,
Hovanyecz Dorka Lili, Járay Nikolett, Kardos Ferenc, Kaszás Éva, Káveczki
Gábor, Kecskés Klára, Kiss Marcell, Kovács Judit, Kövessy Balázs, Krizsán
Balázs, Krizsán Krisztina, Lénárt Vincze Botond, Ludik Bence Máté, Major
Márton, Mák Luca, Markó Zsófia, Mártai Lili, Mészáros Endre tűzoltó
őrmester, Miholics Árpád, Molnár Csaba, Molnár Szibylle, Móró Ákos, Mudri
Gábor, Nagy Jázmin, Nagy Sándor, Nagy Sándor Márton, Németh Afrodité,
Németh Dorina, Oláh Gabi, Orosz Csaba tűzoltó alezredes, Óvári Mária, Pál
Margaréta, Pálfalvi-Táborosi Bálint tűzoltó őrmester, Pálhalmai Országos
Büntetés-Végrehajtási Intézet Mélykúti Alegység, Patakfalvi-Vigh Kincső,
Perjési Margit, Pintér Dezső, Pócsi Míra, Quispe-Cruz Viviana Leopolda,
Radics Zoltán címzetes tűzoltó főtörzsőrmester, Ranga Petra, Sárai
Henrietta, Schindler Éva, Selmeczi Attila tűzoltó őrmester, Seres Ferencné,
Somogyi Vivien Anita, Szeibert Lóránt, Székely Zoltán tűzoltó százados,
Szekeres Anna, Széphegyi Hanna, Szeri Szilvia, Szmodics Emese, Szűcs
Krisztián, Tomanóczy Tibor, Tóth Gabriella, Turcsányi Fruzsina, Urbán
Panka, Vachter János, Vajda Liliána Julianna, Varga Zsófia Zsanett, Véner
Tamás, Zlock Anikó

[music]
Apey, Bajusz Orsolya, Balogh Máté, Band in the Pit, Bánkövi Gyula, Baráth
Bálint, Bazsó Lászó (The Morning Star), Bélley Csaba, Csuhaj Barna Tibor,
dalai dávid, dr. bzmg, FZsu, Janó Mihály, Kurucz Gergely, Lukács László
(Barbeas), Márton Anna, Melyik Feri, Mia Harrison, Mike Nylons, Miki keveR,
Miller Fate, Nagy Ákos, Oltai Kata, Pándi Balázs, Pedro Marum, Robert R.
Hardy, T+U, Trapp Dominika, Várnai Gyula, Vé ügynök, wiig, Yvette Nett

*Supported by*
Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata
Francia Intézet
Nemzeti Kulturális Alap


More information about the Artinfo mailing list