[artinfo] Meghívó | Labor Galéria, Dionỳz Troskó (SK): Vjeran pas – Visual Guide of Forgetting | február 19. 19:00
FKSE
studio at c3.hu
Tue Feb 16 13:20:41 CET 2016
///Please scroll down for the English version///
Dionỳz Troskó (SK): Vjeran pas* - Visual Guide of Forgetting
Megnyitó: 2016. február 19. 19:00
A kiállítást megnyitja: Beata Jablonska, szlovák kurátor és Dionỳz Troskó
közös tárlatvezetése (a vezetés nyelve: angol)
Projekt koordinátor: Istvánkó Bea
2016. február 20-március 3.
Nyitva tartás:
H-Szo: 16-19:00
Labor Galéria
1053 Budapest, Képíró u. 6.
A Vjeran pas* - Visual Guide of Forgetting (Hűséges kutya - a felejtés
vizuális útmutatója) című kiállítás történelmi emlékművekről szól;
lerombolt és elfelejtett emlékművekről, átalakított emlékművekről, illetve
a mindenkori politikai rendszerek számára fontos közterekről ahol bevett
gyakorlat az emlékművek cseréje, lebontása és újjáépítése.
Dionỳz Troskó (SK), fókuszában három olyan emlékmű helyszín áll, melyek a
szlovák és a magyar történelem sajátságos viszonyát mutatják be. A magyar
származású Troskó a fent említett három kategória alapján a kortárs
szobrászat eszközeivel reflektál a Dévény várában állt, a Trianoni döntés
után lebontott milleniumi Árpád emlékműre, a Nyitra melletti a különböző
politikai rendszerekben folyton átalakított zoborhegyi emlékműre, valamint
a pozsonyi Ľudovít Štúr tér (egykori Koronázási domb tér) három, egymást
váltó reprezentatív emlékművére.
A Troskó által kiválasztott öt emlékmű közül, a dévényi és a zoborhegyi is
annak a hét szoborból álló sorozatnak a része, amelyek építését a
Milleniumi ünnepségsorozat kapcsán rendelte el a Wekerle-kormány 1896-ban.
Az emlékművek terveit Berczik Gyula műépítész, műszaki tanácsos készítette.
Nem szobrászművészek alkotásai, ami arra enged következtetni, hogy
elsődleges szempont volt az emlékművek által sugallt politikai gondolat
kommunikációja. A harmadik választott helyszín Pozsony, ahol 1897-től
Fadrusz János Mária Terézia szobra, 1938-tól Milan Rastislav Štefánik
tábornok szobra, a hetvenes évek elejétől pedig Ludovít Štúr szobra áll, az
ez utóbbiról elnevezett téren. 2009-ben felmerült a Mária Terézia szobor
rekonstrukciójának gondolata, melyet azonban 2012-ben elvetett a város
önkormányzata.
Troskó, kifejezetten a kiállításra készült, nagyméretű fém szobraival arra
jelenségre reflektál, miszerint a politikai rendszerváltozás együtt jár a
múlt szimbólumainak fizikai megsemmisítésével, vagy legalábbis azok
átalakításával, az adott rendszer preferenciáinak való megfeleltetéssel.
*Vjeran pas: a Termiti nevű, 70-es évek végén működő horvát punk zenekar
egyik számának címe, mely magyarra fordítva hűséges kutyát jelent.
Dionỳz Troskó (SK): Vjeran pas című kiállítása a Contain[era] –
kézzelfogható információátadás a poszt-internet korban című Európai Uniós
támogatással megvalósult, nemzetközi projekt záróeseménye.
Facebook
Szervezők és további infromáció:
http://www.containera.eu/
http://studio.c3.hu/nemzetkozi-kapcsolatok/containera/
http://labor.c3.hu/
Kontakt:
studio at c3.hu
+36 70 324 47 48
Dionỳz Troskó (SK): Vjeran pas* - Visual Guide of Forgetting
Opening: 19th February 2016.
Opening event: guided tour by Beata Jablonska, Slovak curator and Dionỳz
Troskó
Project coordinator: Bea Istvánkó
On view: 20th February - 3rd March 2016.
Opening hours:
Mo-Sat 4pm-7pm
Labor Gallery
1053 Budapest, Képíró u. 6.
The exhibition Vjeran pas (Loyal Dog - Visual Guide of Forgetting) is about
historical monuments; destroyed and forgotten monuments, about modified
monuments and about public spaces which are continuously meaningfuls for
the prevailing political systems therefore building, replacing or
demolishing the memorials is a common practice.
Dionỳz Troskó (SK), focuses on three emblematic memorial locations, which
are demonstrating the peculiar relationship of the Slovak and the Hungarian
history. Based on the above-mentioned three categories the Hungarian-born
Troskó, with the language of contemporary sculpture, is reflecting on the
Millennium monument demolished after the Treaty of Trianon in the castle of
Devín, on the continuously modified Zobor hill monument next to Nitra and
on the three successive representative monument of the Ľudovít Štúr Square
(former Coronation hill Square) in Bratislava.
Out of the five selected monuments by Troskó the Devín and the Zobor hill
memorials are both part of the series of seven sculptures which was ordered
by the Hungarian Wekerle government to the Millennium celebrations in 1896.
The plan of the monuments was created by Gyula Berczik, Architect and
Technical Counsellor, not by a professional sculptor which suggests that
the primary inspiration was to communicate a political message. The third
location chosen is the Ludovít Štúr square in Bratislava with the monument
of Maria Theresa from 1897, after with the General Štefánik statue of Milan
Rastislav from 1938 and finally with the Ludovít Štúr sculpture from the
seventies. The idea of the reconstruction of the Maria Theresa monument
came up in 2009, but was rejected in 2012 by the city council.
Troskó with his large scale metal sculptures, made specifically for the
exhibition, reflects on the phenomenon that the change in the political
system is associated with the physical deconstruction of the symbols of the
past, or at least with their transformation according to the preferences of
the actual regime.
*Vjeran pas: song title of the Croatian emblematic punk band called Termiti
from the 1970s. Vjeran pas means loyal dog.
Dionỳz Troskó’s exhibition, Vjeran pas is the closing event of the
Contain[era] - Materialized Information Transfer in the Post-internet Era
project, funded by the European Union.
Facebook
Organizers:
http://www.containera.eu/
http://studio.c3.hu/nemzetkozi-kapcsolatok/containera/
http://labor.c3.hu/
Contact:
studio at c3.hu
+36 70 324 47 48
--
FIATAL KÉPZŐMŰVÉSZEK STÚDIÓJA EGYESÜLET
Budapest 1077, Rottenbiller u. 35.
+36 1 342 5380
+36 70 324 4748
studio at c3.hu
studio.c3.hu
More information about the Artinfo
mailing list