[artinfo] "Design tett". Dizájntörténeti és -elméleti előadás-sorozat
Kassák Múzeum
kassakmuzeum at pim.hu
Tue Jan 7 14:37:28 CET 2014
A Petőfi Irodalmi Múzeum - Kassák Múzeum tisztelettel meghívja Önt
következő programjára:
Design tett
Előadás-sorozat
A Design tett – Társadalomformáló design Kassák Lajos munkásságában
című kiállításhoz kapcsolódó előadás-sorozatunkkal a történeti szempontú
megközelítés és a jelen dizájnelméleti diskurzusai közötti ívet
szeretnék felrajzolni. Az előadások a két világháború közötti
jelenségeket, a mai dizájnelméleteket és a téma nemzetközi és hazai
kontextusait vizsgálják. Programunk arra keresi a választ, hogy a dizájn
hogyan közvetíti a társadalomra vonatkozó kritikai álláspontokat, és
fogyasztói kultúrához és társadalomhoz való kritikus hozzáállása milyen
módon határozza meg a tervezői folyamatot, nem utolsó sorban milyen
formákat öltenek ezek a kritikai megközelítések?
PROGRAM
az előadások csütörtökönként 18 órakor kezdődnek
Helyszín: Kassák Múzeum
2014. január 9., 18.00
Szentpéteri Márton: A dizájnkultúra-tudomány kritikai perspektívája
A dizájnkultúra-tudomány az emberi tapasztalatok teljességére figyel,
kultúrafogalma látszólag a társadalomtudományok értékmentes
kultúrafogalmaihoz közelít. Hogyan lehet ezt összeegyeztetni a
bölcsészettudományok jelenkori szerepével, s az ehhez köthető magas
kultúra-értelmezésekkel? Az előadás a maga kritikai perspektívájából
erre a kérdésre keresi a válaszokat.
2014. január 16.
Major Lajos: TYPEfetish - Tibor Kalmantól Stefan Sagmeisterig
Az 1980-as évektől Tibor Kalman tevékenységével jelentek meg a
társadalmat és a dizájn szakmát gyökeresen befolyásoló, provokatív betű
alapú projektek, melyek a jelenben Stefan Sagmeister aktuális munkáiban
csúcsosodnak ki. Az előadás a két Kelet-Közép európai gyökerekkel
rendelkező tervező munkásságából kiindulva tekinti át a szociálisan
érzékeny dizájn eszközeit alkalmazó nemzetközi példákat.
2014. január 23.
Kravjánszki Róbert: "Ceci n'est pas une pipe"
René Magritte A képek árulása című festménye a tárgy és annak képe
közötti különbséget teszi meg az alkotás tárgyának. A digitális világban
a betűk esetében ugyanígy meg kell különböztetnünk az eredetit annak
reprezentációjától. Az előadás azt a kérdést járja körül, hogy a
történeti betűtípusok digitalizálása során milyen változásokon megy át
az eredeti forma és milyen új jelentésrétegekkel bővül.
2014. január 30.
Bircsák Eszter: A (regionális) dizájn közösségi ereje
Az előadás nemzetközi és hazai munkákon keresztül mutatja be, hogy a
dizájn mint kommunikációs platform és eszköz hogyan képes társadalmi
jelenségekre és mozgalmakra reflektálni, és megoldási javaslatokat
kínálni kisebb-nagyobb közösségeket érintő problémákra. A válogatás
elsősorban a regionális és közösségi kezdeményezésekre fókuszál.
2014. február 6.
Lepsényi Imre: Az erőszak ornamentikája - dizájn a Harmadik
Birodalomban
A nemzetiszocialista rezsim a nyilvánosság és az intimitás tereit mind
szervezeti, mind ideológiai szinteken áthatotta. Ennek érdekében igénybe
vett minden addig ismert és újonnan megjelenő lehetséges
tömegbefolyásoló eszközt és technikát: a személyes retorikától a
birodalmi építészetig, a rádiótól, a televíziós innováción át a katonai
egyenruhák és a minisztériumok márkázásáig. Az emlékezés és megértés
munkájának az elvégzése szükséges ahhoz, hogy leválaszthassuk az eszközt
a szándékról, és megértsük a dizájn tömegbefolyásoló erejét és
felelősségét.
2014. február 13.
Orosz Márton: Isotype mozgóképen? Polányi Mihály, az animált
infografika megteremtője
Az előadás a 20. század elején megszülető nemzetközi piktogramatikai
modellek létrejöttére és a korai infografikai rendszerek magyar
vonatkozásaira hívja fel a figyelmet. Arra keresi a választ, hogy a
közgazdászok és a művészek miért érezték fontosnak a társadalmi
folyamatokat reprezentáló vizuális jelek mozgóképen való ábrázolását.
ELŐADÓINK
Szentpéteri Márton eszmetörténész, dizájnkritikus. 1993-tól 2002-ig
irodalomtudományt, nyelvészetet, esztétikát, filozófiatörténetet és
történelemtudományt tanult az ELTE-n, a nápolyi Istituto Universitario
Orientalén és a Central European University-n, a 2010-11-es évben az
Oxfordi Egyetem Modern European History Research Centre vendégkutatója
volt. A MOME Elméleti Intézetének docense. Több önálló monográfia
szerzője (Dizájn és kultúra, 2010), számos dizájnelméleti antológia
szerkesztője (Térpoétika, 2010 és Narratív dizájn, 2013). Szerkesztő
munkatársa volt a Magyar Narancsnak, az OCTOGON architecture&design-nak
és az Építészfórumnak, jelenleg is szerkesztője a Helikon
irodalomtudományi folyóiratnak.
Major Lajos tipográfus, fotográfus. 2006-ban a Moholy-Nagy Művészeti
Egyetemen, majd 2011-ben Eszterházy Károly Főiskola Vizuális
Kommunikáció szakán végzett. 2006-tól oktat tipográfiát és fotográfiát,
többek között az Iceland Academy of the Arts Építészet és Dizájn Karán
és a mexikói Universidad Veracruzana egyetemen. Alapító tagja a s=eee
önszerveződő tipográfiai csoportnak, amely több nemzetközi projektet
valósított meg, és 2013-ban megkapta a ADC*E (http://www.adceurope.org/)
fődíját. Érdeklődésének középpontjában a betű és a fotó határterületei
állnak.
Kravjánszki Róbert tipográfus. Jelentős kezdeményezése a történeti
betűtípusok és tipográfiai hagyományok felélesztése, melynek keretében
magyar tervezők történeti betűtípusainak a digitalizált változatát
készítik el és forgalmazzák (font.hu). Publikációi elsősorban
betűtörténeti jellegűek, félreértéseket, félreértelmezéseket tisztáznak,
továbbá a betű, a tipográfia digitalizálási kérdéseivel foglalkoznak.
Több tipográfiai kurzus oktatója.
Bircsák Eszter független kurátor, kulturális mediátor. 2002-ben az ELTE
magyar szakán, 2007-ben a Pázmány Péter Katolikus Egyetem
Művészettörténet szakán szerzett diplomát. 2002-től 2006-ig a Trafó
Galéria asszisztenseként, majd a székesfehérvári Szent István Múzeum
művészettörténészeként magyar és nemzetközi kiállítások, workshopok
megvalósításában vett részt. 2007-ben a Kitchen Budapest alapító
csapatához csatlakozott és egészen 2012-ig ott dolgozott. Fő kutatási
területe az új média (képző)művészeti megjelenése.
Lepsényi Imre képzőművész, dizájner. 2013-ban fejezte be a Magyar
Képzőművészeti Egyetem doktori képzését. Művészeti projektjeinek a
középpontjában a kollektív és az egyéni felelősségvállalás kérdései, a
kooperatív folyamatok, valamint a hatalom és az egyén kapcsolata áll.
Tervezői munkáival több alkalommal elnyerte a nemzetközi Red Dot díjat.
2012-ben a Good Design díjat is megkapta. Kutatási témája a
nemzetiszocializmus és a dizájn kapcsolata.
Orosz Márton művészettörténész, tipográfus. 2004-ben a Magyar
Iparművészeti Egyetem Tipográfus szakán, valamint az ELTE
Művészettörténet szakán végzett. 2005 óta a Szépművészeti Múzeum 1800
utáni gyűjteményének muzeológusa, 2010 óta ugyanitt a fotó- és
médiagyűjtemény alapító-kurátora. Doktori értekezését 2013-ban fejezte
be Kepes György életművéről. Kutatási területe az animációs film, az
avantgárd művészet és a két háború közötti vizuális kultúra.
A Kassák Múzeumról további információk: http://kassakmuzeum.hu/
A Design tett című kiállításról információ:
http://kassakmuzeum.hu/index.php?p=kiallitas&id=46
--
Kassák Múzeum
1033 Budapest, Fő tér 1.
Tel.:06 1 368 7021
www.kassakmuzeum.hu
facebook.com/KassakMuzeum
--------------------------------------------------
KIÁLLÍTÁS
DESIGN TETT
Társadalomformáló design Kassák Lajos munkásságában
Megtekinthető 2014. március 9-ig.
--
KASSÁK! A Kassák Múzeum állandó kiállítása
More information about the Artinfo
mailing list