[artinfo] Fridvalszki Márk : / Labor / Április 17 , 18:00
LABOR
labor at c3.hu
Thu Apr 10 11:21:27 CEST 2014
Fridvalszki Márk / „Please mother, can‘t we go some place where there isn‘t any sky?“
(Albert E. Kahn: The Game of Death – Effects Of The Cold War On Our Children, 1953, 23.)
Megnyitó: 2014. április 17, csütörtök 18:00
19:00 Zoltan Solomon LIVE
Labor: Képíró u. 6., 1053 Budapest,
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
////////////////////////////////////////
A védelmet és túlélést szolgáló bunkerrendszerek a hidegháború paranoid korszakára és
szimbolikusan a piros gombon nyugvó mutatóujj feszültségére emlékeztetnek. Önként keresi a
kiállítás címében idézett amerikai kisfiú azt az elemeiben barátságtalan, klausztrofób és sötét helyet,
amely megvédi a kísérteties zúgással közeledő légi csapástól. A börtön, kripta, sír, vagy végső
menedékként is leírható ambivalens közeg, térben és időben kizökkent a hétköznapi valóságból.
Rövidebb-hosszabb időre elzárkózhatunk mindattól, ami a felszínen marad.
Huszonöt évvel a rendszerváltás után, a technológiai fejlődés következtében világossá vált, hogy sem
a dekontamináló berendezések, sem a lakossági légópincék nem nyújtanak hosszútávú védelmet az
emberiség által kifejlesztett pusztító erők ellen. Ennek ellenére fokozott figyelem és érdeklődés kíséri
az építészeti maradványait. Számos művész, elméleti kutató és turista indul felderítésükre. A bunker
felidézi egy történelmi kor emlékét, egyben a kontrollált és irányított társadalmak jelenkori
szorongásainak térmetaforája is.
Fridvalszki Márk térspecifikus és multimediális installációja a tömegpusztító fegyverek ellen épült
bunkerek hangulatát idézi, nosztalgikusan fordulva a hidegháborús kor grafikai és tárgyi esztétikája,
illetve szellemi áramlatai felé. A téma, mint inspirációs forrás végigkíséri a művész munkásságát s a
LABOR-ba tervezett tárlaton új megfogalmazást nyer. Fridvalszki felbontja a táblakép sík rendszerét
és egy az egész kiállítótérre kiterjedő environment-et hoz létre. A tárlat szerves részét képezi Zoltan
Solomon szónikus térinterpretációja, amely a megnyitón egy live-act formájában, majd a műalkotás
új dimenziójaként járul hozzá a bunkerek hangulatát idéző atmoszféra megteremtéséhez.
(Hunya Krisztina)
A kiállítás megtekinthető 2014. április 27-ig.
http://labor.c3.hu/
http://markfridvalszki.com/
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
/////////////////////////////////////
coldwar.hu
Beszélgetés ANGOLUL Dr. Békés Csabával, a Cold War History Research Center Budapest alapító
igazgatójával, a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanárával.
2014. április 18, péntek 18:00
A megnyitó másnapján, április 18-án Dr. Békés Csabával, a Cold War History Research Center
alapítójával beszélgetünk a kutatóközpont célkitűzéseiről és eddigi eredményeiről. Milyen aktuális
kérdések foglalkoztatják a kutatókat a hidegháborús kor feltérképezése és elemzése közben? Milyen
új információk módosítják az esetleges tévképeket? És hogyan viszonyul a kiállításon is megidézett
médiapropaganda az akkori valós politikai helyzethez? A központ nemzetközi gyakornokai az
atomháborútól való félelemről, légópincék használatáról, reális és ideológiai szerepükről készítenek
kutatást saját országukban, lehetővé téve a párhuzamos vizsgálatot. Míg Fridvalszki Márk
installációja a művészet érzelmi hozzáállásával reflektál a múlt eseményeire, a Cold War History
Research Center a téma tudományos hátterét tárja elénk.
http://www.coldwar.hu/
http://www.facebook.com/ColdwarHistoryResearchCenter
LABOR
www.labor.c3.hu
Fridvalszki Márk / „Please mother, can‘t we go some place where there isn‘t any sky?“
(Albert E. Kahn: The Game of Death – Effects Of The Cold War On Our Children, 1953, 23.)
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
////////////////////////////////////////
Opening: Thursday, April 17th, 2014, 6pm
7pm Zoltan Solomon LIVE
Labor: 1053 Budapest, Képíró u. 6.,
Bunker systems serve to protect and survive. Their memory bring to our mind the Cold War paranoia
and it’s emblematic image: a trembling finger placed on a red button, ready to light the world on fire.
The little American boy quoted in the exhibition’s title willingly asks his mother for a place
unfriendly, claustrophobic and dark, that saves him from the uncanny buzzing approaching from the
sky. Bunkers are described as prisons, crypts, graves, or at the very least asylum, as an ambivalent
medium removing us from reality, space and time. For shorter or longer we are kept aloof from
everything left on the surface.
Being 25 years after Transition, it became clear that neither decontamination equipment, nor
residential air-raid shelters provide the necessary protection from mankind`s destructive force.
Nevertheless, artists, theorists as well as tourists show recent interest for the manifold entity of these
post-war structures. The bunker is approached not merely as an historical artifact but as a spatial
metaphor for the current anxieties of controlled and directed societies.
Mark Fridvalszki’s space-specific and multimedia installation conjures the shelters built against
WMDs (weapons of mass destruction), nostalgically reflecting upon the graphic, material and
intellectual culture of the Cold War period. As its point of origin, this subject can be traced back to
his earlier works, however it will gain a new formulation for the upcoming display at Labor Budapest.
The artist breaks with the flat system of the panel and creates an environment filling the whole space.
Latter is accomplished together with Zoltan Solomon’s sonic space-interpretation, a life-act, to be
performed at the exhibition’s opening, adding a new dimension to the presentation and the intended
bunker-atmosphere.
(Krisztina Hunya)
Exhibition on view until April 27th, 2014.
Opening hours:
http://labor.c3.hu/
http://markfridvalszki.com/
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
/////////////////////////////////////
coldwar.hu
Conversation in ENGLISH with Dr. Csaba Békés, founding director of the Cold War History Research
Center Budapest, professor at the Corvinus University Budapest.
Friday, April 18th, 2014, 6 pm
The day after the opening, on April 18th Dr. Csaba Békés, founding director of the Cold War History
Reseach Center will share with us the aims and achievements of the institute. What latest questions
occupy researchers today when examining the Cold War Period? How does new information alter
earlier misconceptions? And how does the media propaganda quoted in the exhibition relate to
political reality? The center’s international interns will produce a research paper, each on their own
country, about the constant fear of an atomic war and the practical as well as ideological functions of
air-raid shelters, allowing a parallel view on history. While Mark Fridvalszki’s installation looks at past
events from an emotional and artistic point of view, the Cold War History Research Center presents its
scientific backgrounds.
http://www.coldwar.hu/
Facebook: http://www.facebook.com/ColdwarHistoryResearchCenter
More information about the Artinfo
mailing list