[artinfo] MKE: marc. 18. 17.00 A kurátor tarlatvezetese „A halottak elen” – Major Janos világa c. kiallitason.

Éva Kozma kozmaeva at gmail.com
Fri Mar 15 14:52:33 CET 2013


*„A halottak elen” – Major Janos vilaga*

*A kurator tarlatvezetese a kiallitason.**
*

*marcius 18. (hetfo) 17.00     *

*Magyar Kepzomuveszeti Egyetem, Barcsay Terem*

*1062 Budapest, Andrassy ut 69–71.
*

* *

Tarlatvezetes:

https://www.facebook.com/events/306558372806000/



A kiállitas es kapcsolodo esemenyek facebook oldala:

https://www.facebook.com/pages/Major-János-világa/134718436701774<https://www.facebook.com/pages/Major-J%87nos-vil%87ga/134718436701774>



Major Janos (1934–2008) muveszetet a nagykozonseg kevesse ismeri, szakmai
korokben azonban a magyar neoavantgard, az Iparterv-generacio legendas
alakjakent tartjak szamon. Ugyan 1989 ota tobb alkalommal volt egyeni
kiallitasa, monografikus igenyu bemutato mindezidaig nem jott letre. Ezt a
hianyt potolja – legalabbis reszben – *„A halottak elen” – Major Janos
vilaga* cimu tarlat.

Tematikus kiállitasrol van szo, amely korlatozott szamu muvon keresztul
nyujt hiteles betekintest az eletmube. A valasztott szempont a muvesz
minden alkotoi periodusa szamara relevans, igy az oeuvre legkisebb kozos
tobbszorosenek tekinthetjuk. Az elmulas temaja, valamint a temetok kulonos,
esetenkent groteszk vilaga hamar felkeltette Major erdeklodeset, a korai
fotokat kesobb body art es konceptualis munkak kovettek, majd a temetoi
ikonografia grafikai recepcioja. Major sirkofotoi a hetvenes evekben komoly
hatast gyakoroltak Huszarik Zoltanra, mig a Kis Varso csoport fokent
Majorral foglalkozo muvenek alapmotivuma is sirkohoz kapcsolodik. A zsido
temetok temajaval egyes muveken osszekapcsolodik a tiszaeszlari vervad,
amelynek muveszi feldolgozasai kozul Major munkaja (*Scharf Moric
emlekezete, *vaskarc, 1966) kiemelkedik mind osszetettsege, mind korai
datuma miatt.

A kiállitott muvek sora ertelmezheto traumat jelento elmenyek
feldolgozasakent is. Legyen szo a Majort es csaladjat is erinto
holokausztrol, az 1956-os forradalomrol, vagy eppen a tarsadalmat felkavaro
tiszaeszlari vervadrol, a muvesz minden esetben megtalalta a modjat annak,
hogy a tragikus esemenyeket muveszetenek ihletforrasakent hasznalja. Erre a
muveszi strategiara utal az Adytol kolcsonzott cim is.




 Véri Dániel


More information about the Artinfo mailing list