[artinfo] Szerda: //Van McElwee integrál//

Artpool Art Research Center artpool at artpool.hu
Fri Feb 22 14:44:17 CET 2013

Van McElwee
videók, média-tér, beszéd és párbeszéd
//Van McElwee integrál//

2013. február 27-én, szerdán, 18. órakor
Artpool P60
(1061 Budapest VI., Paulay Ede u. 60.)

Házigazda: Fuchs Péter médiakutató

A mozi másodpercenkénti huszonnégyszeres igazság.
Vagy éppen hazugság. Vagy esetleg hazugság az igazság szolgálatában.

Van McElwee amerikai médiakutató és képzőművész vizsgálódásának középpontjában a kép és valóság/igazság viszonyának kutatása áll, illetve az a folyamat, hogy a vásznon látható fényeket az agyunk koherens valóságnak hiszi.
Az egyestés, válogatott videókból álló összeállítás olyan műalkotásokat mutat be, amelyek ezt a viszonyt elemzik.

Van McElwee a St. Louis-i Webster Egyetem tanára, Guggenheim ösztöndíjas,
a Független Amerikai Filmintézet és számtalan független filmfesztivál szereplője, díjazottja. (vanmcelwee.com)

"Ma a mozik már nem templomok, hanem labirintusok, építészeti fraktálok, amelyek a valósból a virtuálisba való átlépést segítik. A multiplexek szerteágazó folyosói képzeletbeli világok felé terelik a látogatókat. (…)"  – Van McElwee

Az Artpool P60-ban McElwee bemutatja legújabb két munkáját is:

Travel Dream, 2013   9:58
Dream Travel, 2013  11:45
http://websterjournal.com/2013/01/23/webster-professor-van-mcelwee-showcases-abstract-dream-films/

Van McElwee videóművész, több mint ötven egycsatornás videómunka, installáció és webprojekt szerzője. Munkái narratíva nélküli videófilmek, amelyek a valóságból kiemelt képeket kombinálják a zene szövetével, és amelyek a néző fejében állnak össze teljes értékű tapasztalattá.

Így vall saját szavaival műveiről:

"A zajban, a természetben, hamisítványokban, romokban, építési területeken, egymásba hajló hangokban és olyan elméletekben, amelyeket talán nem is értek találom meg azokat a dolgokat, amelyek a műveimet inspirálják. Engem mindig is a forma érdekelt, de nem mint a tartalom ellentéte, hanem a formátlansághoz való viszonya - ezt a személetmódot a távol-keleti utaimnak köszönhetem."
-------

"A szobában található képernyő egy külön világ a világban. Installációimban ezek a világok közvetlen párbeszédet folytatnak egymással. Mivel mindegyik képernyőhöz négy egyedi dimenzió tartozik, így az egymáshoz való viszonyuknak is nagy jelentősége van. A néző valós fizikai tere így valamiféle hypertérré válik. Létrejön valami, aminek leginkább időbeli síkja van, és amely aztán szétterjed a térben és a látogatók gyakorlatilag benne sétálnak. […] Ha látod az időt, akkor az időn kívül vagy.

[…] Fantasztikus érzés volt éveken át együtt haladni a technológiai fejlődéssel, de folyamatosan új eszközöket és eljárásokat megtanulni nehéz kihívásnak bizonyult. Nem vagyok egy kütyüimádó; én nem azt élvezem, hogy egyre jobb eszközeim vannak.

[…] A sötétté fakuló képernyő nekem a pihenés és annak egy módja, hogy a különálló darabok egységes információs csomagokká álljanak össze, amelyeket aztán könnyebb befogadni.

A hadsereg arra jutott a fegyvertesztek során, hogy a pulzáló lézersugár sokkal hatékonyabb pusztításra képes a folyamatos nyalábnál. Ugyanezzel az analógiával, ha valamit fel-le kapcsolsz vagy pulzáló ciklust adsz neki, nagyobb lesz az ereje. Ezért fontos visszatérni a feketéhez. A celluloid filmben a fekete ott van minden képkocka között, de a videóban ezt neked kell létrehozni."

Forrás: Létrehozni az örökkévalóságot : Interjú Van McElwee-vel
Afterimage, Visual Studies Workshop, Volume Vol. 28, Issue No. 1, Rochester, NY (2000)
http://www.experimentaltvcenter.org/constructing-eternity-interview-van-mcelwee

A kiállításon szereplő további videók:

And/Or, 2011 7:10. HD projection with sound. Dimensions variable.
A wandering figure traces tunnels through a space of possibilities.
http://www.vanmcelwee.com/videos/and-or.html

Capitol of the Multiverse, 2009 8:22. 16:9 Standard or High Definition, DVD projection. Dimensions variable.
A neoclassical form breathes and mutates, overlooking a shifting horizon.
http://www.vanmcelwee.com/videos/multiverse.html

Alternity, A Figure in Manifold Space 2008 6:48. DVD projection. Dimensions variable.
The vanishing point of linear perspective is expanded to a plane. This allows all of the potential events within that vanishing point to mingle freely on the surface of the screen. Local sounds blend and shift. The expanded horizon causes reverberating fractures in time; multiple realities branch and flow through one another, creating a sponge-space of possibilities.
http://www.vanmcelwee.com/videos/alternity.html

Navigators, Melting Chronons 2009 7:36. 4:3 DVD projection. Dimensions variable.
The grain of time is imagined at close range, revealing not a straight line, but turbulence, one moment melting into another.
http://www.vanmcelwee.com/videos/navigators.html

Liquid Crystal, 2009 15:10. DVD projection,16:9, SD. Dimensions variable.
Imagine a fly's eye, but with each facet roaming independently through nighttime Tokyo. These multiple perspectives are woven together at brain wave frequencies, creating new patterns and new spaces.
http://www.vanmcelwee.com/videos/liquidcrystal.html

Varifold, 2010 9:35. DVD projection with sound; dimensions variable.
A motionless camera stares at a city branching in time. The screen moves with half-real forms: a cross-section of probability space.
http://www.vanmcelwee.com/videos/varifold.html

http://www.facebook.com/events/341050716005665/

--
Artpool Művészetkutató Központ