[artinfo] Kínai copy - A távol-keleti hagyomány vs. a Nyugat eredetiség-igénye a kortárs kínai festménykultúrában
Szilvia Seres
szseres at c3.hu
Thu Mar 22 14:24:27 CET 2012
A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Médiaművészeti
Intézetének Média design szakja tisztelettel meghívja Önt és
barátait Nagy Mercédesz előadására 2012. március 26-án 9.30-ra.
Helyszín: BKF Rózsa utcai campus, A209-es terem, 1077 Budapest,
Rózsa utca 4-6. (A bejárat a Hutyra Ferenc utca felőli oldalon
található.)
A kínai társadalomban történelmileg, kulturálisan mélyen
gyökerező hagyomány szerint az eredetiségre való igény
egyszerűen értelmezhetetlen. Már az iskolarendszer, az
alázatosságot propagáló konfucianizmuson nyugvó, csapatszellemet
és engedelmességet követelő kommunizmussal kiegészülő
pedagógiai elvek sem az egyénieskedést és a kreatív
gondolkodást, a nyugati értelemben vett önállóságot támogatják.
Ugyanakkor a többezer éves – mára, igaz, egyszerűsített –
írásjegyek elsajátítása is rendkívüli fegyelmet, precizitást,
pontos megfigyelőképességet igényel. Azaz az aprólékos, egzakt
utánzási képesség elsajátítása kulturális létkérdés, a
társadalomba való beilleszkedés feltétele egy kínai ember
számára. Emellett szintén időszámításunk előttről származó
és ma is élő konfucionista hagyomány a mester, a tanító mint
tökéletesen utánzandó példa tekintélye.
A művészetre vonatkoztatva pedig szintén elmondható: régi közhely
a kínai festészet történetében, hogy a nagy művész egyben
nagyszerű másoló is. Az állítás logikája szembehelyezi a kínai
művészetet a poszt-reneszánsz európai művészettel, mely a
művészből egyedülálló, individuális hőst teremtett, aki
tudatosan kerüli a másolást, hogy olyasvalamit teremtsen, ami
azelőtt nem létezett – az úgynevezett eredetiséget hajszolva.
A kulturális hátteret megvilágítandó két jelenséget
vizsgálunk: az egyik az 1990-es években kibontakozó ún. politikai
pop irányzat, melynek követői a pop-art hagyományait a kínai
kommunizmus ikonográfiájával elegyítő alkotásaikkal hódították
meg az addig elsősorban európai, amerikai hagyományokkal rendelkező
kortársművészeti piacot.
A hamisítás/másolás másik problematikus példája a dél-kínai
Shenzhen (Sencsen, 深 圳) városában található DaFen (大 芬)
művésztelepen létesült tulajdonképpeni olajfestménygyár. A
nagyipari mennyiségben készülő másolatokat – akárcsak a
bestseller politikai pop képeit – szintén diplomás
képzőművészek állítják elő. Az eredetiség-kérdésen kívül
egy másik mometnum köti össze őket: a piac. Mindkét típusú
alkotások a nyugati piacot látják el áruval.
Facebook event: https://www.facebook.com/events/346014848778321/
Hír: http://bkf.hu/muveszet//aktualis/hirek/kinai-copy.html
www.mediadesign.bkf.hu
More information about the Artinfo
mailing list