[artinfo] Kínai copy - A távol-keleti hagyomány vs. a Nyugat eredetiség-igénye a kortárs kínai festménykultúrában

Szilvia Seres szseres at c3.hu
Thu Mar 22 14:24:27 CET 2012


A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Médiaművészeti  
Intézetének Média design szakja tisztelettel meghívja Önt és  
barátait Nagy Mercédesz előadására 2012. március 26-án 9.30-ra.

Helyszín: BKF Rózsa utcai campus, A209-es terem, 1077 Budapest,  
Rózsa utca 4-6. (A bejárat a Hutyra Ferenc utca felőli oldalon  
található.)

A kínai társadalomban történelmileg, kulturálisan mélyen  
gyökerező hagyomány szerint az eredetiségre való igény  
egyszerűen  értelmezhetetlen. Már az iskolarendszer, az  
alázatosságot propagáló konfucianizmuson nyugvó, csapatszellemet  
és engedelmességet követelő kommunizmussal kiegészülő  
pedagógiai elvek sem az egyénieskedést  és a kreatív  
gondolkodást, a nyugati értelemben vett önállóságot támogatják.  
Ugyanakkor a többezer éves – mára, igaz, egyszerűsített –  
írásjegyek elsajátítása is rendkívüli fegyelmet, precizitást,  
pontos megfigyelőképességet igényel. Azaz az aprólékos, egzakt  
utánzási képesség elsajátítása kulturális létkérdés, a  
társadalomba való beilleszkedés feltétele egy kínai ember  
számára. Emellett szintén időszámításunk előttről származó  
és ma is élő konfucionista hagyomány a mester, a tanító mint  
tökéletesen utánzandó példa tekintélye.

A művészetre vonatkoztatva pedig szintén elmondható: régi közhely  
a kínai festészet történetében, hogy a nagy művész egyben  
nagyszerű másoló is. Az állítás logikája szembehelyezi a kínai  
művészetet a poszt-reneszánsz európai művészettel, mely a  
művészből egyedülálló, individuális hőst teremtett, aki  
tudatosan kerüli a másolást, hogy olyasvalamit teremtsen, ami  
azelőtt nem létezett – az úgynevezett eredetiséget hajszolva.

A kulturális hátteret megvilágítandó két jelenséget  
vizsgálunk:  az egyik az 1990-es években kibontakozó ún. politikai  
pop irányzat, melynek követői a pop-art hagyományait a kínai  
kommunizmus ikonográfiájával elegyítő alkotásaikkal hódították  
meg az addig elsősorban európai, amerikai hagyományokkal rendelkező  
kortársművészeti piacot.

A hamisítás/másolás másik problematikus példája a dél-kínai  
Shenzhen (Sencsen, 深 圳) városában található DaFen (大 芬)  
művésztelepen létesült tulajdonképpeni olajfestménygyár. A  
nagyipari mennyiségben készülő másolatokat – akárcsak a  
bestseller politikai pop képeit – szintén diplomás  
képzőművészek állítják elő. Az eredetiség-kérdésen kívül  
egy másik mometnum köti össze őket: a piac. Mindkét típusú  
alkotások a nyugati piacot látják el áruval.

Facebook event: https://www.facebook.com/events/346014848778321/
Hír: http://bkf.hu/muveszet//aktualis/hirek/kinai-copy.html
www.mediadesign.bkf.hu


More information about the Artinfo mailing list