[artinfo] szemző zsófia kiállítása az inda galériában - mézesmadzag ingatlan iroda

Molnár Ildiko spirk.ildiko at chello.hu
Mon May 23 12:11:27 CEST 2011


Az INDA GALÉRIA szeretettel meghívja a 
 
MÉZESMADZAG INGATLAN IRODA - SZEMZŐ ZSÓFIA kiállítására!
 
2011. május 26. - június 17.
 
Megnyitó: 2011. május 25. (szerda) 18 óra
Megnyitja: Nagy Szilvia kulturális antropológus
 
Kurátor: Muladi Brigitta művészettörténész
 
A mézesmadzag szó jelentését kutatva az interneten, nem bukkantam rá a
tökéletes megfejtésre. Akkor jutott eszembe egy remek magyarázat, amikor
reggel, a belvárosi lakásunk erkélyén állva egy hatalmas méhrajt
pillantottam meg, akik egy vékony faág körül rajzottak - mint méhész
barátom felvilágosított -, az anyát védve egy hatalmas labdaformában
összetömörültek, arra várakozva, hogy a dolgozók egy megfelelő helyet
találjanak a családnak, ahol a mézkészítést gyakorolhatják, vagyis
szaporodhatnak, és felkészülhetnek a télre. Saját magam gyártotta
magyarázat a mézesmadzagra abból a történetből születhetett, ami szerint
a méhrajokat cukrot tartalmazó kosárba, nagyobb dobozba lehet befogni.
Lehetséges, hogy az első méhrajt - készített cukor híján - mézes
madzagra csábították, és tették be egy kaptárnak megfelelő fonott
kosárba, azaz az új otthonba.
Manapság a családokat a mézesmadzag hitelkonstrukciók formájában
csábítja be a "kaptárba", aminek a végpontján nem éppen a legkedvezőbb
feltételek várják a "rárepülőket". A lakhatás, a megfelelő otthon
megtalálása nemcsak a világban mozgó fiatal művészek számára - éppen
most a hitelek bedőlése körüli mizéria, a hajléktalanokat ezrével maguk
után hagyó nagy természeti katasztrófák idején - nagyon aktuális és
húsbavágó. Mindenki álmodozik egy otthonról, egy ideális házról, aminek
birtoklása a túlnépesedett Földön csupán keveseknek adatik meg a
realitásban, az elüzletiesedett valóságban, ahol az ingatlanirodák
eljátszva a vágyakkal, mézesmadzagként húzzák el a legkedvezőtlenebb
hitelkonstrukciókkal megvásárolható házakat az "álmodozók" orra előtt,
az egész életen át fizetett kamatok aztán elbírhatatlan szituációt
teremtenek, az igények lassan egyszerűsödnek.
Szemző Zsófia a kiállítótérben teremt lehetőséget arra, hogy a galéria
közepén felépített faházban működő ingatlanügynökségben, és egy
internetes blogon minden látogató leírja az álomházát, és nyilvánossá
teheti vágyait. Mindeközben a művész és barátai, ismerősei segítségével
elképzelt házakat nézhetjük meg az apró faház körül a falakon. A
megálmodott házak Szemző Zsófiától megszokott szürreális költői
érzékenységgel és finomsággal kidolgozott akvarellekben valósulnak meg.
A kiállításon a fiatal művész három új sorozatát is láthatjuk, az egyik
a Favellák fotómontázs-sorozat, ami az ingatlaniroda projekthez
csatlakozik, a város felett, a magas házak tetején felépített
bádogvárossal. A másik a Külvárosi koktél, amely a grafittal megrajzolt
sivár városi környezetben megjelenő hagyományos emberi tevékenységeket
ellenpontként, eleven, színes akvarellfoltokkal jeleníti meg. A harmadik
a Női munka-Férfi munka, amely humoros formában tárja elénk a két nem
által hagyományosan végzett munkákat. Egy szorgos női kéz egy traktort
formázó fali díszt köt, amely motívum (a traktor) a kiállításon a
közönség által ehető pogácsaformában is megelevenedik, nem is akárhogy:
egy szalmabálán tálalva. 
 
Muladi Brigitta
 
 
The INDA GALLERY cordially invites you to 
 
FEINT REAL ESTATE AGENCY - exhibition of ZSÓFIA SZEMZŐ
 
May 26 - June 17, 2011
 
Opening: May 25, 2011 (Wednesday) 6 p.m.
Opening speech by Szilvia Nagy, cultural anthropologist
 
Curator: Brigitta Muladi, art historian
 
 
I tried to look up the word 'feint' on the internet, but I couldn't find
the perfect definition. Eventually, I found a splendid explanation when,
one morning, I was standing on the balcony of my downtown apartment, and
saw a huge cluster of bees swarming around a thin branch of a tree. An
apiarist friend of mine explained to me that they rallied around the
queen in this giant ball-shape, waiting for the drones to find a
suitable place for the family where they can make honey, reproduce and
prepare themselves for the winter. My fabricated explanation for the
word feint may have been born of the following story: the swarms of bees
can be caught in baskets or bigger boxes containing sugar. It is
possible that the first swarm was lured by a honeyed string, for lack of
sugar, and they were caught in an improvised beehive, a wicker basket,
their new home.
These days, feint lure families into the 'beehive' by loan packages,
that are not quite offering the most favourable conditions to the
victims. Having a home, finding a suitable home is a very perennial and
crucial topic, especially now, in the time of loan collapse-misery and
natural catastrophies that leave thousands homeless. Everybody is
dreaming of a home, a perfect house, but in reality, in our commercial
reality, only few can possess one on our overpopulated Earth - the real
estate agencies play about with our desires, lure the 'dreamers' with
the most unfavourable loan packages to buy a house. Then, the lifelong
payback of interest creates an unbearable situation, and the claims are
gradually reduced.
Zsófia Szemző makes it possible for the audience to describe their dream
houses and publish their desires on a weblog in a wooden real estate
agency, built in the centre of the gallery. In the meantime, we can take
a look at the houses, imagined by the artist and her friends, exhibited
on the walls around the small wooden house. The watercolours of the
dreamt-up homes are created with Zsófia Szemző's usual surreal poetic
sensitivity and fineness.
We can also see three new series of the young artist, one of which is
Favellák (Favela), a photomontage series, which is connected to the real
estate agency-project with its tin-city built above the city, onto the
rooftops of high houses. The second one, Külvárosi koktél (Suburban
cocktail), is drawn with graphite - the traditional human activities of
an urban wasteland are depicted as counterpoints with vivid, colourful
watercolour patches. The third, Női munka-Férfi munka (Female work, male
work), shows us the traditional gender roles humorously. An industrious
female hand is knitting a tractor-shaped wall ornament. The same motif,
the tractor, appears also in the form of an edible cake, served on a
bale of straw.
 
Brigitta Muladi
 
 
 


More information about the Artinfo mailing list