[artinfo] Gondolatok a könyvtárban, nemzetközi kiállitás a Raday Képesházban
Beata Szechy
bszechy at yahoo.com
Sat Aug 13 21:25:06 CEST 2011
Meghivó
A Ráday Könyvesház és a HMC tisztelettel meghívja Önt, hozzátartozóit és kedves
barátait a
AIR/HMC, Budapest - Nemzetközi Művésztelep és
Gondolatok a könyvtárban, Nemzetközi képzõművészeti kiállítás megnyitójára
2011. augusztus 24-én, (szerda) 19:00 órára
Megnyitja: Orbán György
Kurátor: Széchy Beáta, a HMC elnöke és Szirányi István, a Magyar
Mûvészkönyvalkotók Társasága elnöke
A kiállítás 2011. szeptember 16-ig tekinthetõ meg.
Ráday Képesház, 1092 Budapest, Ráday utca 25.
Nyitvatartás: hétfő - péntek 10 és 18 óra, szombat 10 és 14 óra között.
Magyar kiállítók:
Barabás Márton, Kelecsényi Csilla, László Bandy, Lengyel András, Pataki Tibor,
Sóváradi Valéria, Széchy Beáta, Szirányi István, Vasvári László Sándor
Nemzetközi kiállítók:
Lorena Carbajal-UK, Laara Cassells-CDN, Michael Connors-WI, Nick Davies, The
Tuber-UK, Melissa Gasparotto-NY, Gert-Jan van den Bemd-NL, Liz Goldberg-PA,
Cynthia Gregory-KY, Susan Hase-AUS, Matthew Herring-UK, Enrico Hirashima-SGP,
Melanie Irwin-AUS, Sandee Johnson-NC, Naomi Kasumi-WA, Roberta Lavadour-OR,
Kichung Lee Lizee-TN, Kate Morrell-UK, Catherine Nicolas-F, Pamela Paulsrud-IL,
Miklos P Simon-IL, Melissa Smith-TX, Holly Streekstra-IN, david K (Thompson)-CT,
Christopher Troutman-IL, Nancy Kay Turner-CA, Alice Chebba Walsh-NY, Deborah
Whistler-IN, Andrea Eis-MI, Roland Ruisz-D
AIR/HMC, Budapest:
Pip Brant-FL, Elaine Byrne-IRL, Joan Edlis-UK, Michal Gavish-CA, Julia
Hitchcock-TX, Benjamin Page-CA, Jinhee Park-UK, Tilley Stone-KY, Paulo Cesar
Teles-BR, Joshua Watts-AE
Video művészek:
Ophir Agassi-NY, Lesley Ash-OH, Charlotte Cornaton-F, EQUΔLΔTERΔL (Emily
DiCarlo, WJ Wilson, Jacqui Arntfield)-CND, Rajorshi Ghosh-OH, Liz Goldberg-PA,
Yunna Kim-NY, Christine Lucy Latimer-CND, Levy Li Sva-IL, Valeria Lopez-CA,
Sebastian Mundwiler-CH, Bridget Riversmith-MN
A kiállitás támogatói:
Ráday Könyvesház Kft. - www.radaykonyveshaz.hu
HMC - www.hungarian-multicultural-center.com
Gondolatok a könyvtárban
Koncepció
Kérdéseink/megállapításaink a digitális forradalom és a papír alapú könyv
viszonyát vizsgálják.
1./ A digitális forradalom korunk legnagyobb és történelmi mértékben is jelentős
hatású eseménye. Hatása a Gutenberg forradalomhoz mérhető. Nem csak a
hagyományos, papír alapú könyv sorsát változtatja meg, nem csak technológia
váltást jelent. Forradalom, mert bár a hordozó váltás fontos eleme, de a valódi
váltás az olvasás kultúrájában történik. A változás gyors és
visszafordíthatatlan.
2./ Gutenberg forradalma megváltoztatta az olvasás kultúráját. A sokszorosítás
mechanikus-praktikus technológiája tömegtermékké tette a papír alapú könyvet. A
tömeges kínálat teremtette meg az olvasás elterjedését. A könyv egyedi tárgyból
sorozattermékké vált. Az arisztokratikus-hermetikus szemléletmódot váltja a
demokrata-populáris, gazdasági értelemben a feudálist a kapitalista: a könyv is
része a kapitalista piacnak, vagyis áru.
3./ A digitális forradalom nem –csak- technológia váltás, hanem az olvasás/írás
új kultúrájának korszaka:
- A digitális mű interaktív kapcsolatban van/lehet olvasójával.
Erősödik és természetessé válik a műfajok közötti átjárás.
Az olvasás/írás lehetőségei/módja/szemlélete változik: betű- kép-mozgókép-hang
párhuzamos, egyidejű kezelésére, használatára nyílik lehetőség.
A papír alapú könyv statikus/befejezett=tárgy.
Használata is statikus – az írás és az olvasás technikailag, térben és időben
szeparáltak.
Az új lehetőségek nagy mobilitást biztosítanak. Jobban része az olvasás/írás –
térben és időben - az élet minden színterének.
A könyv-tárgy birtokolható, tulajdon tárgya. A digitális forradalom – egyik –
fontos kérdése a tulajdon, ezen belül elsődlegesen a szerzői jog. A
termelés-kereskedelem-profit eddig megszokott kapitalista rendje feloldja-e a
technika adta „szabadosságokat”? Lehet, hogy épp ez a legfőbb akadálya az új
olvasó/író eszközök terjedésének? A váltás – ismét – felveti a kérdést: kié a
szellemi termék? Mindenkié vagy a tulajdonosoké?
- Az új olvasáshoz hozzátartozik a 3D, vagyis a tárhatású vizuális információ:
ez olyasminek tűnik, mintha a 2D-s betűtől haladnánk a nem -csak- betű 2 D-n át
a 3D irányába.
- A felnőtt lakosság jelentős része a digitális olvasás technikai értelmében
(funkcionális )analfabéta.
- Ez a jelenség különösen jól kirajzolódik a generáció váltás határán.
- A generáció váltás/különbség jelentősége - a történelmi idő? társadalmi idő?
gyorsulása mellett - gyorsan nő.
- Épp ezért nő az átadás-korlátozás/újítás-felejtés dichotómiája. Mintha már a
generációváltás tartama is túl tágnak bizonyulna.
4./Kérdések, jelenségek, kiutak :
Az olvasás régi módja folytatható, vagy megtörik valami?
Megszűnőnek látszó műfajok éledtek újra: levelezés=e-mail – kanyargós az út,
viszonylagos a „fejlődés”.
A hagyományos könyv sokszorosított grafikaként is felfogható. Várhatóan ez – is
- történik vele a tömegtermelésből való kiszorulás okán. Ha igen, akkor osztozik
a műtárgyak sorsában.
A digitális mű mennyire őrizhető meg? Mi lesz a nagy (nemzeti) gyűjtemények
sorsa? Az archiválás új dimenziót kap, nem veszít, sőt erősödik jelentősége.
- A Hagyományos Belvárosi Könyvesboltok szerep nélkül maradnak?
Lehetséges „revitalizálásuk” a digitális forradalomban?
A papír alapú könyv kultúrájának őrzése.
Az (új)olvasáskultúra műhelye.
Személyes kapcsolatok – szerzők egymás közt, szerzők és olvasók - helyszíne.
Műfajok, szellemi területek találkozóhelye.
Virtuális térré változik-e minden találkozási lehetőség? (Már a papír alapú
könyv is virtuális tereket teremtett.)
5./Félelmek, reflexek:
A könyv kultúrájának elemei/eredményei átmenthetőek-e – tipográfia, tördelés,
betű tervezés, kötészet, kapcsolódó területek: lakás könyvvel-könyv nélkül.
Szerzői jogok védelme/védettsége abban az értelemben is, hogy az interakcióban a
szerző szerepe szűkül/változik.
A kiállítást egy tervezet sorozat első darabja. Támaszkodunk a kortárs
művészetben a pop-art, az art book, a visual poetry, a fluxus, a mail art
hagyományaira, és ma élő és elérhető eredményeire.
More information about the Artinfo
mailing list