[artinfo] tranzit.hu info_muveszetelmeleti es gyakorlati szabadiskola_roman kortars muveszet-szeminarium_200805300601

tranzit.hu office office at tranzitinfo.hu
Fri May 9 17:36:22 CEST 2008


romania.org - romania.edu - romania.com

Hol tart ma a román kortárs képzomuvészet? Milyen párhuzamok vonhatok a kortárs román és magyar muvészet helyzete között?

 

> > > > >

 

A tranzit.hu által kezdeményezett Muvészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola májusi szemináriumát Matei Bejenaru, muvész, Simona Nastac, kurátor, Vlad Morariu és Catalin Gheorghe kritikusok tartják. A szeminárium ez eddigiektol eltéroen több részbol fog állni, az eloadok az egyes szekciókban a román kortárs muvészeti közeg egy-egy szegmensét fogják bemutatni.

 

A sötét 1990-es évek után, amikor a román társadalom nagyon közel állt az összeomláshoz, jelenlegi helyzetét az uj politikai és gazdasági kontextusnak köszönhetoen fokozatos normalizálodással lehet jellemezni. Az Europa határainál huzodo "szürke politikai zonábol" a belso "fehér zonába" történt "átmenekülés" láthato következménye a folyamatos gazdasági növekedés és a román állampolgárok szabad mozgása Europában. Az uj helyzet hatással van a muvészeti termelésre és az intézményi kezdeményezésekre is. Amilyen mértékben megindultak a globális tokeberuházások az országban, olyan mértékben no a kivülrol jövo érdeklodés. Ha a 90-es évek kulturális szempontbol a poszt-diktatorikus trauma és az önállo kezdeményezések idoszaka volt, a 2000-es évek egy olyan évtized, amikor a legtöbb fiatal kulturális intézmény eltunt. Ugyanakkor a muvészeti oktatás reformja az EU rendeletek nyomására valoban megkezdodött és a helyi muvészeti piac megszületésének valamint a globális vásárlok érdeklodésének köszönhetoen az elso kereskedelmi galériáknak sikerült életben maradniuk.

A szemináriumon elhangzo prezentáciok a fent leirt helyzetet elemzik a globális elismerésre törekvo "biennálék" megjelenésétol néhány kortárs román muvészeti pozicio és köztéri projekt bemutatásáig. A Periferic Biennále történetérol és a muvészet, mint kisérleti ujságirás néhány elméleti aspektusárol is szo lesz. 

 

A szeminárium idopontja: 2008. május 30 - junius 1.

 

A szemináriumra május 25-ig lehet jelentkezni angol nyelvu motivácios levéllel az office at tranzitinfo.hu cimen.

A szemináriumon valo részvétel ingyenes. 

 

 

Matei Bejanaru képzomuvész a romániai Iasiban rendezett Periferic Biennále (www.periferic.org) kezdeményezoje. Az 1997-ben inditott Periferic performansz fesztiválbol vált nemzetközi kortárs muvészeti biennálévá, amely a Iasi történelmi, szocio-politikai és kulturális kontextusárol szolo diskurzus terepe. Bejenaru Iasi-i muvészek és filozofusok egy csoportjával 2001-ben megalapitotta a Vector Egyesületet, majd  a Vector - art and culture in context magazint, melynek szerkesztoségi tagja. Társadalmilag elkötelezett muvészként azt elemzi, hogyan hatott a globalizácio a posztkommunista országok munkaerejére, és hogyan változtatja meg hirtelen a mentalitást és az életstilust ezekben az országokban. Legujabb projektek: Tirana Biennial 2003, cARTier project, Iasi 2004, Travelling Guide for Romanian illegal workers - Thyssen-Bornemisza Contemporary Art, Vienna, 2005, Impreuna/Together Tate Modern - Level 2 Gallery 2007. 

  

Simona Nastac Londonban és Bukarestben élo kurátor és kritikus, a londoni Román Kulturális Intézet munkatársa. Legutobbi projektjei: How to Build a Universe That Does Not Fall Apart Two Days Later, Regensburg 2007, If You Think This World Is Bad You Should See Some Others, Prágai Biennále 2007, és The Sublime Overcoming of the Ultimate Frontier of Art: It's Rediscovery, II. Nemzetközi Muvészeti Biennále, Bukarest 2006. Az e-cart.ro webmagazin szerkesztoje, a Flash Art, az Untitled (London), a Praesens (Budapest), az IDEA art+society (Kolozsvár), a Vector (Iasi) és az Observator cultural (Bukarest) szerzoje.

  

Vlad Morariu filozofiát tanult az Alexandru Ioan Cuza Egyetemen a romániai Iasiban, és a berlini Humboldt Egyetemen. 2004 ota a Vector Egyesület tagja. Marius Babias német kurátor több projektjében dolgozott kurátorasszisztensként [Periferic 7: Focussing Iasi / Social processes (Iasi, 2006), L'Europe en devenir - Partie II (Párizs 2007) stb.] Az utobbi 4 évben számos publikácioja jelent meg az Idea Arts + Society, Suplimentul de cultura, Observator Cultural, a Vector - art and culture in context magazinokban. Rendszeresen fordit elméleti szövegeket, és o forditotta Marius Babias'(törölni) Die Rückeroberung der Politik (2007) és Arthur C. Danto The Transfiguration of the Commonplace (2008) cimu könyvét román nyelvre.

 

Catalin Gheorghe muvészetkritikus és teoretikus. Esztétikát és vizuális szemiotikát tanit a Muvészeti Egyetemen a romániai Iasiban, és a Vector - art and culture in context magazin szerkesztoje, amely a kortárs muvészeti gyakorlatok, elmélet, kritika és kutatás terepéül szolgál. Emellett a studio for art practices and debates (muvészetgyakorlati és vitamuhely) projektkoordinátora is, amely a Periferic 8 Biennáléra egy kreativ mediácios projekt (Creative Mediation Project) kifejlesztésén dogozik.

  

A tranzit kortárs muvészeti kezdeményezést az Erste Bank Csoport támogatja.

 


More information about the Artinfo mailing list