[artinfo] derkovits-kogart-hiller-pénz (1.rész)

horvath tibor horvathtibor at hungary.org
Tue Apr 15 22:58:25 CEST 2008

"Derkovits-ösztöndíjasként elfogadnád-e a Nemzeti Gyűjtemény vásárlási szándékát?"

Asztalos Zsolt:

Örömmel elfogadom a műtárgy vásárlási szándékot.
Állok elébe, köszönöm:
06 20 955 66 66

Fischer Judit:

nem.
igen. ha valami kifejezetten az ügyre reagáló, frappáns dolgot találnék ki.
is. arról beszéltünk pár napja a Mikivel, az összes derkós felajánlhatná,
hogy amit megvenne a kogart, azt eladná valami más közgyüjteménynek,
(akik ezzel az unfair-play-vel hátrányba kerültek,) úgy hogy minden 3
forintból a művész 2-re nem tart igényt.

Kerekes Gábor:

nagyon homályos ez az egész ügy számomra, probáltam követni az események alakulását,
de esküszöm még mindig nem értem!
Kovács Gábortól már megszokhattuk, hogy a vastag bukszájával mindig felkavarja az
amugy állóvízben fekvő kortárs művészeti szinteret. Ez tök jó PR és marketing fogás
az ő részéről, de miért jó vajon mind ez a művészeti szintérnek?
Hallottam, hogy többen közfelháborodásuknak adva hangot elkeztek aláírásokat
gyüjteni-ez vajon megoldás?! Szakmai összefogás hiján történhetnek meg ilyen dolgok,
utolagosan már ez nemsokat tesz hozzá, inkább csak az ő malmára hajtja a vízet amig
napirenden van a téma. Egyszerűen nem értem kinek és miért jó ez, mert a kívülállók
szemében megint csak azt láthatjuk, hogy a sok ingyen élő művész, megint a mi pénzünkön
élősködik. Holott ez egyáltalán nem így van. Amig nem alakul ki egy egészséges piaci
szituáció, addig az ilyen "kezdeményezések" csak rontanak a helyzeten.
Azt se értem, hogy miért éppen az állam által támogatot ösztöndíjasoktól kell vásárolnia?
Ugy tudom az ő ízlése egyáltalán nem ez a műfaj, vagy lesznek szakértők akik javasolni
fognak neki-és azt el is fogja fogadni? Mert ez már egyszer eljátszotta.
Az állam részéről meg az a nagy butaság, hogy miért nem vállalja föl jobban ezt a helyzetet,
ha már ad 30 embernek évente (70.000Ft bruttó!/hó) zsetont és egy kiállítási lehetőséget
(ami csoportos és kötelező!), miért nem költ egy kicsivel többet az egészre és utaztatja a
kiállítási anyagot külföldre a Magyar Intézetekbe. Itthon a szakmán kivül nemsokan vágják,
hogy mi ez az egész Derko. Ezt sokkal jobban fájlalom.
Megkeresésed nélkül is azon az állás ponton vagyok, hogy ilyen homályos ügyekben
nem szeretnék részt venni. Egyáltalán nem állok jól anyagilag és még sohasem adtam el
műtárgyat, de így nem is szeretnék.

Király András:

ha ez, az a pénz akkor nem!
jó lenne ha egységesen senki se, mert csak úgy ér valamit!

Kokesch Ádám:

nem
jó lenne ha a derkósoktól vásárolnának és az is jó lenne ha az ösztöndíj összegének
több köze lenne a mai anyagi realitásokhoz (nem éri el a minimálbér összegét pl), de
elsősorban az lenne jó ha létezne élő működő kortárs közgyűjtemény(ek), rendszeres
fejlesztéssel vásárlásokkal, letétekkel, kiállításokkal, szakmai alappal,
nyilvánossággal - presztizzsel. ezt nem lehet kiváltani, "megúszni" egy magát
hárommiliárdosnak hirdető alapítványnak átutalt X millió forninttal, pláne hogy
ennek az alapítványnak a "születésének" körülményeire még a rövid párév távlatából
élénken emlékszünk, mert azóta sem sikerült tisztáznia magát (céljait, identitását).

Mécs Miklós:

nem.
igen. ha valami kifejezetten az ügyre reagáló, frappáns dolgot találnék ki.
is. arról beszéltünk pár napja a Judittal, az összes derkós felajánlhatná,
hogy amit megvenne a kogart, azt eladná valami más közgyüjteménynek, (akik
ezzel az unfair-play-vel hátrányba kerültek,) úgy hogy minden 3 forintból a
művész 2-re nem tart igényt.

Németh Hajnal:

100 alkotást 5-10 millióból ? akárhogy számolom, az alkotásonkánt átlag 75 000 HUF!!!!,
ez még a lenyomott magyar árakhoz képest is ALACSONY! Nem tudom, melyik Derkós alkotó
adná el a munkáját szívesen ennyi pénzért. Vagy akkor most a mûvészek is támogatják
a Kogart-ot, hogy az szinte ingyen  juthat kiemelkedõ kortárs alkotásokhoz ?
Részemrõl ez egy egyszerûbb alkotás anyagköltsége, ennyiért semmit...
Minden esetre ez semmi esetre sem a mûvészek támogatásáról szól - mint ahogyan azt az
OKM olyan hízelgõen meghatározta. Itt valaki - valakik nagyon nincsenek tisztában -,
vagy nagyon is tisztában vannak valamivel. Szerintem meg tisztázni kéne, hogy akkor ez
most kinek hasznos és ennek fényében megvilágosodva átírni a számokat.
Arról a tényrõl, hogy az OKM 50 milával támogatja Kogart -ot, egyéb - egyébként
fontos - mûvészeti szervezetet pedig ennek töredékével vagy még azzal sem:
no comment

Szász Sándor:

a jelenlegi tájékozodási lehetőségeimet kimeritve, ugy gondolom hogy a Gyűjtemény
vásárlási szándékát nem fogadom el.

Szörényi Beatrix:

Adott korulmenyek kozott nem.
Visszautasitasom a nemzeti gyujtemenynek, nem kogart szemelyenek szol elsosorban,
hanem a magyar allamnak (kulturalis miniszteriumnak), mely ezzel a megegyezessel
véleményem szerint nem kepviselni kello kepen a magyar kepzomuveszeti szcena erdekeit
es ezaltal saját erdekeit sem.

Tarr Hajni:

nem

Tibor Zsolt:

a meglévő információimra hagyatkozva, a petíciót napokkal ezelőtt aláírtam.
Teljesen apolitikusan (ami természetes állapot számomra), ez részemről egy,
a jelenség elleni állásfoglalás. A Kogart-al alapból nincs bajom, információval
nem rendelkezem róluk (magánszféra), nincs kapcsolatom velük, ám a helyzetet
ebben a formában, ismereteim alapján, nem tudom elfogadni.
Attól tartok, hivatalos részről nem csak a hiányos kommunikáció a ludas, egész
egyszerűen nem számoltak a teljes, kortárs munkákat is bemutató
közgyűjtemény - palettával. Más intézményekről, kezdeményezésekről nem is beszélve.
Ez tendenciának tűnik. A "kultúra" támogatása önmagában is kényes téma, persze.

Vécsei Juli:

Derkovits-ösztöndíjasként nem fogadám el a Kogart Kortárs Művészeti Gyűjtemény
részéről érkező vásárlási szándékot.