[artinfo] hihetetlen

hajnalka somogyi hsomogyi at gmail.com
Mon Mar 19 12:05:50 CET 2007

Tisztelt Szcéna,

Engedjék meg, hogy miután végigolvastam és beleogondoltam, néhány
megjegyzéssel reagáljak Sugár János körlevelére.

Kedves János,

Egyrészről tökéletesen egyetértek Veled abban, hogy tíz megnyitó
megrendezése néhány órán belül bosszantó helyzet; és abban is, hogy a
"művészeti infrastruktúra profijai" közül a legtöbbben valóban nem
használják az artAkkordot rendeltetése szerint (az információ pár
nappal a rendezvény előtti feltöltése nem minősül annak). Az artAkkord
pedig jellegéből adódóan csak akkor működik, ha a résztvevők döntő
hányada rendzseresen használja - ha úgy érzed, csak te töltögeted, és
nincs foganatja, egy idő után leteszel róla... Ez tehát egy hasznos
szolgáltatás kihasználatlanul hagyása, amely sok esetben segíthetné a
szükségtelen "torlódások" elkerülését.

Másrészről a kép árnyalásának szándékával, amely a tisztánlátást is
elősegítheti, megemlítenék néhány, a fenti helyzetet befolyásoló
körülményt: a kiállítóhelyek számának az utóbbi években történt
megnövekedését, azt, hogy ezek általában havi rendszerességgel
tartanak megnyitót, valamint hogy a hét négy napján Budapesten,
részben gyakorlati megfontolásokkal indokolhatóan ( hétfő, péntek,
szombat, vasárnap) általában nem rendeznek megnyitókat. Ha mindezt
valamilyen képletbe rendeznénk, nem sok szabad nap maradna.

Ezen túl, talán legfontosabbként, az is megemlítendő, hogy a
kiállítások legtöbbször egymástól függetlenül szerveződnek, és
számtalan körülmény befolyásolja, mikor nyithatók/nyitandók meg,
amelyek közül a város többi művészeti eseménye csak az egyik, nem is a
legkényszerítőbb tényező - ha például olyan faktorokra gondolunk, mint
a művész és egyéb közreműködők számára megfelelő napok, a mű(vek)
elkészülése/leszállítása, a munkák/szükséges technikai apparátus
kölcsönzési feltételei, a megelőző, vagy a következő kiállítás szabta
feltételek, határidők, évfordulók, vagy éppen egy kapcsolódó
rendezvénnyel való  összehangolás szándéka stb.

Mindezek miatt nem vagyok biztos benne, hogy az artAkkord akármilyen
lelkiismeretes használata megszüntetné a "problémát". Ezen túl azt is
gondolom, hogy az egy estére jutó tíz megnyitó extrém eset, nem
szokott rendszeresen előfordulni. Ha az artAkkord nem is, az
"institutional frame" informális csatornái azért időnként működnek.

A megnyitók egyébként is általában különböző közönségeket vonzanak.
Miért is szeretünk jelen lenni a megnyitókon, ahelyett, hogy egyik
délután elsétálnánk megnézni a kiállítást?(Amely tevékenységet a
megnyitóra járás egyébként sem helyettesíti.) Többnyire azért, mert ez
a szakmai és ehhez kapcsolódó baráti körök találkozásának,
információcseréjének helyszíne, mert ismerjük a
művészt/kurátort/közreműködőt és mindenképp gratulálni szeretnénk
neki, mert van valami program a megnyitóhoz kapcsolódóan (ritkán van),
amelyen szeretnénk részt venni. Mindezek a motivációs elemek
feltehetően nagyon kevés ember számára vannak jelen az egy estére eső
megnyitók mindegyikén, a "körök" pedig mozgásban vannak. Tehát az
ember kis flexibilitással összeállíthat magának egy "deluxe"
programot, és talán még örülhet is neki, volt miből választania. A meg
nem tekintett kiállításokról pedig nem feltétlenül (ezért) marad le.

(Anélkül, hogy dörgedelmes kérdéseket fogalmaznék, zárójelben
megjegyzem, ezt a levelet elsősorban a János által megütött hangnem
motiválta.)