[artinfo] meghívó pauer gyula erektív fantazmagóriák címu kiállítására
Nagy Bálint
galeria at nagybalint.hu
Tue Jul 17 00:03:32 CEST 2007
az N&n galéria tisztelettel meghívja önt és barátait
2007. július 18-án, szerdán 18 órára
pauer gyula
erektív fantazmagóriák 1957-2007
kiállításának megnyitójára
a kiállítást megnyitja karafiáth orsolya költ‘ radikális festészet
erektív fantazmagóriák
a cím arra utal, hogy a közel száz rajz a saját
elképzelésem szerint modellek alkalmazása nélkül,
a fantáziámból ered. a rajzolás által, erekciós
izgalmi állapotba kerültem.
minden rajz annyi ideig készült, amíg ez az
állapot fennállt. remélhet‘en, aki megtekinti a
képeket, hasonlókat él majd át.
az eredeti rajzok nagy részét az id‘ megviselte.
ezek kifejezetten azzal a szándékkal készültek,
hogy festményekké váljanak. A rajzok és
festmények szemmel láthatóan gátlástalanok,
szándékosan nélkülöznek minden szemérmességet.
"a radikális kifejezést, amikor a festészetre
vonatkozólag használjuk, úgy kell érteni, hogy az
a gyökérre, a forrásra, az eredend‘re, a
lényegesre utal
a festészet lényegével
foglalkozik és nem a kulturális értelmével vagy a
vele létrehozott alkotás szociológiai
körülményeivel
a radikális festészetet a
festészet más fajtájától azok a kérdések
különböztetik meg, amelyeket a maga alkotásával
vet fel, és megkülönbözteti az, ahogyan a néz‘t
az élményében részesíti. az ilyen kutatás inkább
a festészet élményével kapcsolatos lényegi
kérdésekre, mintsem a mžvészet kulturális
dimenziójára irányul
a hagyomány az volt, hogy a néz‘ passzív
szemlél‘je annak a képnek, amely valamit
elbeszél, mégpedig olyan térben, amely nem
tartozik a létez‘ világhoz.
a néz‘ feladata az volt, hogy szociológiai vagy
esztétikai kritériumok szerint ítélje meg
rakományának gyümölcseit. a radikális festmény
mint konkrét tárgy létezik a való világban
a
néz‘ aktív módon be van vonva a dolog
körülményeinek a megtapasztalásába.
a festmény bemutatása élményében kel életre. a
radikális festészetben egy kép a lehet‘
legkevesebb információt és a lehet‘ legtöbb
értéket nyújtja
a festmény ellenszegül a
magyarázatnak
a néz‘ dönthet úgy, hogy kedve
szerint használja a festményt
minthogy a
radikális festészetnek saját állítása szerint az
értelme az élményében rejlik, a tartalma többé
nem választható el a tárgy materiális
megtestesülését‘l. a festmény élményéhez
valóságos anyagának élményén belül vezet az út
a
radikális festészet a festmény és hordozója
közötti bels‘ strukturális kapcsolat tudatára
épít. a hordozó strukturáját tekintve olyan
tárgy, amelynek sajátos rendeltetése az lenne,
hogy fessenek rá. mind a festmény, mind pedig a
hordozó anyagainak fizikai logikája mutatkozik
meg az élményben.
a képet a radikális festészetben az anyagának a
festett színnek a lényege határozza meg. a
festészet gyökér-forrása valamilyen szín-kép."
/joseph marioni - günter umberg: a kartuson
kívül. a néz‘ kérdése a radikális festészetben,
fordította: klimóné pohárnok ágnes, balkon2007/5/
az itt látható képeim gyökér-forrása a meztelen
emberi test. az a test, ami nem csupán erotikus
képzeteinket ragadja meg, hanem sajátos
életmechanizmusával a teljes világ egységeit
hordozza magán, magában és vetíti ki az ‘t
figyel‘ szemek felé.
a provokáció is megjelenik a képeken, de a humort
sem nélkülözik. a pszeudo-közszemérem ellen
lázad, amely különösen jellemz‘ volt a kommunista
rendszer prüdériájára. ez semmiképpen nem illett
bele az én szabad gondolkodásomba. az igazsághoz
hozzátartozik az is, hogy rajzoláskor sokkal
inkább dominált a korlátlan fantáziám, mint a
gyakorlati tapasztalatom.
ezek a képek szándékosan provokatívak.
eredetileg nem szándékoztam a rajzaimat
nagyközönség elé tárni, de a bemutatásukhoz a kor
szellemisége is hozzásegített.
örömmel fogadtam nagy bálint felkérését és
megragadom az alkalmat, hogy többségüket az N&n
galériában bemutassam.
izgalommal várom a hatást.
a kiállítás megtekinthet‘: 2007. szeptember 10-ig
N&n galéria
1065 budapest, hajós utca 39.
<http://www.nagybalint.hu>www.nagybalint.hu
More information about the Artinfo
mailing list