[artinfo] ÚJ MÉDIA RE:MIX 1: Hatalom a mobiltömegek kezében
Seres Szilvia
szseres at c3.hu
Tue Apr 3 19:51:10 CEST 2007
ÚJ MÉDIA RE:MIX 1: Hatalom a mobiltömegek kezében
Halácsy Péter - Vályi Gábor - Barry Wellman (szerkesztők)
Typotex/MOKK
http://www.mediaremix.hu/
Könyvbemutató: Április 5, 19 óra, Tandem Café http://www.tandemcafe.hu
1093 Budapest, Pipa utca 6.
Hogyan használják a digitális és hálózati médiát hagyományos közösségek
mindennapi életük szervezésére? Milyen új társadalomszervezési és
kommunikációs formák jelennek meg e konvergens, digitális környezetben?
Hogyan hat az új média a helyi közösségek működésére? Ilyen és ehhez hasonló
kérdésekkel foglalkoznak a Média Oktató és Kutató Központ (MOKK) munkatársai
a Műegyetemen. A Hatalom a mobiltömegek kezében az internetet a Web 2.0
őrületet évekkel megelőzve is remixelhető közösségi médiatérként leíró
vizionáriusok, ideológusok és társadalomkutatók - többek között Lev
Manovich, Howard Rheingold, Manuel Castells, Jan van Dijk és Barry Wellman -
munkáiból válogat. A ÚJ MÉDIA RE:MIX sorozat első kötete felvillantja a
kommunikációs hálózatok virtuális világa által felvetet művészetelméleti,
szerzői jogi, kultúrpolitikai és gazdasági problémákat is. A Magyar Telekom
és a Creative Commons (CC) mozgalom hazai zászlóshajójaként működő MOKK
finanszírozásában közreadott kötet legtöbb tanulmánya CC licencek alatt
ingyenesen letölthető a könyvsorozat honlapjáról.
A könyv bemutatója kapcsán április 5-én este hétkor a hazai blogger közösség
törzshelyén, a Tandem Caféban beszélgetnek a kötet szerkesztői, a hazai
hálózati közösségek és az internetet aktívan használó szubkultúrák
képviselői Pálinkás Szűcs Róbert vezetésével.
A könyv
MÉDIA REMIX1:
Halácsy Péter, Vályi Gábor, Barry Wellman (szerkesztők): Hatalom a
mobiltömegek kezében
Typotex Kiadó
ISBN 978-963-9664-36-4
288 oldal, B/5, kötve
Ára: 3200 Ft
Még egy évtized sem telt el az első magyar nyelvű kereső és hírportál
létrehozása óta, ám ami akkor sokak számára tudományos fantasztikumnak,
avantgarde üzleti vállalkozásnak vagy költséges médiakísérletnek tűnt, mára
a mindennapok magától értetődő valóságává vált.
Az internet akkori újdonsága mára megkopott, és ma olyan bűvös szavaktól
várjuk a jövőbeli mélyreható változásokat, az üzleti és emberi viszonyok
forradalmasítását, mint a blogoszféra, a Web 2.0 vagy a 4. Generációs
médiaeszközök. A MOKK (Média Oktató és Kutató Központ) munkatársai kezdettől
fogva hitték, hogy az Internetben rejlő legkomolyabb üzleti és társadalmi
lehetőség a közösségi interakció és kommunikáció minden korábbinál
hatékonyabb támogatása révén nyílik meg, és a jövő médiaeszközei olyan
eszközök lesznek, amelyek lehetővé teszik a közvetített tartalmak társas
viszonyokra és emberi ítéletekre építő szervezését, valamint a közös
érdeklődés mentén szerveződő közösségek önszervezését.
A MOKK munkatársai - és a Hatalom a mobiltömegek kezében szerzői - már akkor
a web 2.0 paradigmájában éltek, mikor annak első kézzelfogható
szolgáltatásai még fejlesztési prototípus fázisban sem voltak. Ez az érzés a
könyvben szereplő cikkek fordításakor fogalmazódott meg bennünk igazán: ha
kitörölnénk a hivatkozások évszámait, néhol képtelenség lenne eldönteni,
hogy egy most indított béta verziójú web kettes vagy egy tizenöt évvel
ezelőtti betárcsázós szolgáltatásról van-e szó.
Ez a kötet jó áttekintése azoknak az esettanulmányoknak és elméleti
építőkockáknak, amelyek a tudomány eszközeivel is alátámasztották az
internetet közösségi médiatérként elképzelő, a MOKK-ot életre hívó
megérzéseinket.
A kötet szerkesztői
Halácsy Péter villamosmérnökként végzett a Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetemen, jelenleg a Szociológia és Kommunikáció
Tanszékén működő Média Oktató és Kutató Központ médiamérnök kutatója,
tanársegéde és csak hobbi szinten, mérnöktől ritka érdeklődésből foglalkozik
a hálózati kommunikáció társadalmi aspektusaival. Kutatási területe a
nyelvészet és a számítástudomány határán lévő természetes nyelvfeldolgozás
(azaz a natural language processing).
http://mokk.bme.hu/kozpont/munkatarsak/halacsy
Vályi Gábor a BME Szociológia és Kommunikáció Tanszékén működő Média Oktató
és Kutató Központban média- és kultúrakutató tanársegéd, éjszakai klubokban
dj, többek között az Élet és Irodalom zenekritikusaként újságíró, a Tilos
Rádióban kurátor és a Barázdán is csomót című eklektikus zenei műsor egyik
házigazdája.
http://mokk.bme.hu/Members/valyi
Barry Wellman szociológia professzor, a társadalmi kapcsolatháló-elemzés
nagymestere, S.D. Clark szociológia professzor, a University of Toronto
Városi és Közösségi Tanulmányok Központ Netlab-jének vezetője.
http://www.chass.utoronto.ca/~wellman/vita/index.html
A kötet tartalma
Halácsy Péter, Vályi Gábor: Előszó
Manuel Castells: A valóság virtuális kultúrája
Jan van Dijk: A hálózati társadalom - Az új média társadalmi vonatkozásai
Christian Sandvig: Az internet szerkezeti problémái a kultúrpolitika
nézőpontjából
Lev Manovich: Remixelhetőség
Kumin Ferenc: Az online Baja - Egy város felfedezi magát az interneten
Vályi Gábor: Közösségek hálózati kommunikációja
Bodó Balázs: A szerzői jog gazdaságtana az online világban - avagy mennyibe
kerül egy, a neten ingyenesen elérhető cikk magyar kiadása?
Barry Wellman - Milena Guila: A netszörfözők nem utaznak egyedül: virtuális
közösségek mint valódi közösségek
David Depew - John Durham Peters: Közösségek és kommunikáció: fogalmi háttér
nem letölthető
Howard Rheingold: Smart mobs: hatalom a mobiltömegek kezében nem letölthető
Edward Castronova: Virtuális világok: gazdasági és társadalmi beszámoló a
virtuális vadnyugatról
ÚJ MÉDIA RE:MIX 2: Egyben az egész. Egytől egyig
syi
ISBN 9789639664357
340 oldal, B/5, kötve
Ára: 3500 Ft
A könyv
A könyv szerzőjének természetesen van polgári neve (Szakadát István), de a
könyvben ez csak a Copyright bejegyzésnél tűnik fel. Ahová a könyvekben a
szerzők nevét írják, ott más szerepel: a hálózati kommunikációban egy
évtizede a szerzőre ragadt ,syi' felhasználói név. A szerző úgy gondolta, ha
már a hálózati kommunikáció jelenségéről ír, akkor, amiben csak lehet,
igazodik hozzá, ezért formát bontott. Régen a polgári nevünket, mostanában a
felhasználói neveinket használjuk. Ezért lett a könyv szerzője: syi. Persze,
ha már formabontás, akkor legyen kövér. A könyvborítón sincs a bevett
borítóhierarchia: szerző, cím, kiadó, év stb. Csak egy címkefelhő látható,
amely a könyv tartalmát jellemző legfontosabb kulcsszavaiból áll. Aztán a
könyvön belül már visszaáll a rend. Mert a szerző tudományt szeretett volna
művelni azzal, hogy leírja, mit gondol a hálózati kommunikáció talán még új,
de mindenképpen nagyon izgalmas jelenségegyütteséről. Ahogy a mérnök szokta:
törekedve a pontos fogalomhasználatra, a konzisztens gondolatvezetésre. Meg
ahogy a társadalomtudós szokta, amikor társadalmi jelenségeket a maguk
bonyolultságában próbálja megragadni.
A kiindulópont Shannon kommunikációs modellje, ami a mérnököknek tényleg
csak arra kell, hogy elrugaszkodhassanak, hogy az - ugyancsak Shannontól
származó - információelmélet képlettengerére szálljanak. A társadalomtudós
viszont a kommunikációs modellt - mint közös értelmezési keretet - arra
használhatja, hogy rámutasson, a modellnek vannak olyan összetevői,
melyekben nélkülözhetetlen, hogy a társadalomtudomány világából érkező
fogalmakat tudjunk értelmezni és használni. Ha például nem figyelünk arra,
hogy a kommunikáció céljai közé felvegyük a közösségek azon igyekezetét,
hogy fenntartsák saját érték- és normakészletüket, akkor ezek hiányában nem
lehetünk képesek jól megérteni és leírni a hálózati közösségek működését. A
mérnök szemében erre rámutatni azzal lehet a leghitelesebben, ha képletekben
kifejezni különítjük el egymástól a különböző megnyilatkozásokat (mint a
tényeket, az értékeket, a normákat). Ezért van annyi formalizmus a könyvben.
A shannoni modell kiegészítéseként bőven foglalkozik a könyv az információ
fogalmának tipologizálási lehetőségeivel is, és eközben szabatos definíciót
keres a szöveg, a hipertext vagy az adatbázis fogalmára. Utóbbi fogalom
kibontása sok oldalt igényel, de ez nem véletlen. A torontoi médiatudományi
iskola szerzői (McLuhan, Ong, Goody, Havelock) és persze sokan mások mindig
azt keresték, hogy az emberiség kulturális forradalmaiban milyen
kommunikációtechnikai változások hogyan játszottak szerepet. Az adatbázis a
digitális kor sajátja, amely az emberi tudás reprezentálásának,
hasznosításának és újrahasznosításának, megőrzésének korábban sosem volt
lehetőségeit tárja elénk.
A média, a médiaipar fogalma után jön a fontos kérdés: mi a viszony a
hagyományos éa a digitális világban a szerző, a mű, a kiadó és a közönség
között? A lényeget a másolás jelensége körül kell keresnünk, s ha a kép
összeáll, akkor bizony már láthatjuk azt is, hogy a digitális korszakban sok
minden megváltozik, mert meg kell változnia a korábban érvényes praxisokhoz
képest. A másolás joga (copyright) helyett maga a másolás marad (copy left).
Az első részben szó esik még a tudásszervezési rendszerek kérdéséről is, és
ebbe a sorba kerülnek bele a ma divatos folkszonómiák is.
A könyv második részében a kiterjesztett kommunikációs modellre támaszkodva
a hálózati kommunikáció legfontosabb fogalmai (hipermédia, multimédia,
interaktív média) és ideológiái (közöségi média, web 2.0, peer production,
Creative Commons) kerülnek terítékre, majd a kötet a keresés fogalmának
explikálásával és a keresőszolgáltatások modelljének és típusainak
bemutatásával zárul.
A kötet szerzője
Szakadát István matematikusmérnök, szociológus, a BME Szociológia és
Kommunikáció Tanszékén működő Média Oktatási és Kutató Központ egyetemi
docense. 1993 óta a magyarországi digitális kultúra háttérvokalistája. Jelen
volt az ABCD CD-ROM periodika (1994-96), az Internetto (1995), az [origo],
az AltaVizsla (1998) indulásakor, a kezdetektől benne van a MozgóKépTár
digitális magyar filmtörténeti projektben (1995-), aktív szerepet vállalt a
Nemzeti Audiovizuális Archívum/NAVA (1999-2006) és a Nemzeti Digitális
Adattár/NDA (2003-2004) metaadatrendszereinek tervezésében, és részt vett
nem kevés kutatás-fejlesztési projektben.
http://syi.hu
A kötet letölthető részei
q Bevezető
"A közvetlen emberi kommunikáció során beszélgetünk egymással. Egyikünk
kérdez, másikunk válaszol..."
q Tudásszervezési rendszerek
A tudásszervezési rendszer funkcióját, szerepét az archívumok világában már
korábban megadtuk.
q Médiaipar
Az ilyen eszközök -- általános értelemben -- közvetítik az információt a
kommunikátorok között, és mivel nagyon hasonlót tesznek, mint amit a
`médium' terminusával eredetileg jelöl embereknek tulajdonítottak, akik -- a
közösség hite szerint -- valamely földöntúli lény vagy a holtak szelleme és
a földi emberek között ,,közvetítettek'', ezért helyénvalónak tűnhet itt a
{médium} kifejezés ilyen értelmű kiterjesztése és használatba vétele.
q Mi, a média
'Mi vagyunk az újfajta hírgyártás sajtómunkásai. Mi vagyunk a média. Mi, a
média' -- rekonstruálhatnánk az új híraktivisták gondolatmenetét.
More information about the Artinfo
mailing list