[artinfo] Magyar Képzőművészeti Egyetem: Művészet mint kutatás, 2006. november 24.

Barcsay barcsay at mke.hu
Wed Nov 22 09:03:46 CET 2006

Művészet mint kutatásMűvészet mint kutatás

Tudományos konferencia a Magyar Képzőművészeti Egyetem, a Magyar Tudományos Akadémia Művészettörténeti Kutatóintézet és a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány szervezésében

Magyar Képzőművészeti Egyetem, vetítőterem

2006. november 24., péntek 9.00 - 20.00 óra

A konferencia a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat része.

A 20. századi művészet egyik alapvető újdonsága az experimentalizmus, a kísérlet (újra) bevezetése a művészeti gyakorlatba, mely több évtizede ismételten visszatérő diskurzus tárgyává teszi tudomány és művészet viszonyát, a tudományos és művészi megismerés, alkotás, gyakorlat lehetséges kapcsolatainak, a hasonlóságoknak és különbségeknek vizsgálatát.

A kutatás, fejlesztés valamint az innováció művészeti kontextusban az elmúlt két évtized fejleményei nyomán vált fontos és egyre hangsúlyosabban előkerülő, interdiszciplináris területté, mely érvényes leírását nyújthatja az elektronikus, digitális, kommunikációs, interaktív eszközöket és technikákat alkalmazó művészeti projektek jelentős csoportjának. Joggal merülhet föl általánosabb kérdésként is, mit jelent a művészet mint kutatás?

Kizárólag tudományos kiváltság-e a kutatás és fejlesztés vagy értelmezhető a művészet területén is? Ha igen, melyek a jellegzetességei, hogyan közelíthető meg a művészeti gyakorlat, elméleti, illetve történeti szempontok alapján? Konferenciánk - melynek előzményei többek között a 2002-ben a Magyar Tudomány Napja alkalmából tartott "Látás - a nézők szemszögéből" konferencia s a 2005-ös Art/research nemzetközi szimpozion - fenti kérdésekre keresi a választ.

A konferencia előadásait három csoportba rendezzük, figyelembe véve a 2006-os rendezvények központi tematikáját (Evolúció - fejlődés - revolúció). A szekciók mindegyikét hosszabb (kb. 30 perces) előadás vezeti be, majd rövidebb (kb. 20 perces) hozzászólások következnek a művészeti gyakorlat, a tudományos és művészeti, elméleti és történeti szempontú közelítési lehetőségek szerint.

Mindenkit szeretettel várunk!

A konferencia honlapja: www.mkf.hu

e-mail címe: konferencia at mke.hu

Részletes program

9.00 - 9.30

Regisztráció

9.30 - 12.00
Marosi Ernő: A tudomány modelljei a művészettörténetben

Kőnig Frigyes: Tudomány, vizuális megjelenítés, művészi alkotás
Beke László: Konstruktőrök és fejlesztők a művészetben és a tudományban

Hantos Károly: Kutatásmódszertani relációk a művészeti és tudományos tevékenységekben

Szegedy-Maszák Zoltán: Experimentalizmus a médiaművészetben

12.00 -13.00

Ebédszünet

13.00 - 15.30
Szegedy-Maszák Mihály: A művészet tudományközi kutatása

Kékesi Zoltán: A médiaművészet a technológiai szabványok titkosításának korában.
Horányi Attila: Művészet és kutatás - minták és minthák
Varga Tünde:Tudományos? Fantasztikus?: Képzelt szörnyek reprezentációja.
Csurgai Ferenc: Új törekvések új anyaggal

15.30 -16.00

Kávészünet

16.00 - 17.30
Vidnyánszky Zoltán: Művészi és tudományos megismerés: kísérlet, eredmény, értelmezés

Peternák Miklós: Valami dereng
Kicsiny Balázs: Köztes ido - köztes tér

KissPál Szabolcs: A technotudomány és a művészi képzelet

17.30 -18.00

Kávészünet

18.00 -20.00
Pléh Csaba: A művészeti változás pszichológiai megközelítései: természeti és társadalmi evolúció és a művészet

Záróvita a konferencia előadóinak részvételével

      ________ Information from NOD32 ________
      This message was checked by NOD32 Antivirus System for Linux Mail Server.
      http://www.nod32.com

_____________ NOD32 1876 (20061121) Információ _____________

Az üzenetet a NOD32 antivirus system megvizsgálta.
http://www.nod32.hu