[artinfo] on collaboration 1
Bircsák Eszter
eszter at trafo.hu
Mon Mar 20 18:29:19 CET 2006
ON COLLABORATION / A KOLLABORÁCIÓRÓL
Beszélgetés- és eseménysorozat a kollaboratív művészeti gyakorlatokról
Trafó Galéria, Trafó - Kortárs Művészetek Háza
2006. március 23. - április 1.
Következő (első) program:
Március 23.
Együttműködés a média művészetben
Blaumann Edit szervezésében
18h Hans Bernhard elődása /UBERMORGEN.COM / etoy.holding
19h kerekasztal beszélgetés Massimo Banzival, Beöthy Balázzsal, Maróy Ákossal, Somlai-Fischer Szabolccsal
moderátor: Blaumann Edit
Hans Bernhard (etoy.holding/UBERMORGEN.COM) beszél a hírhedt etoy.CORPORATION-ról (digitális drog kultusz, identitás váltás, közösségi identitás), és áttekinti a bécsi önszerveződő támogatás-elosztás tapasztalatait (amikor egy közösség osztja el a pénzt tagjai között); beszél arról, milyen egy nemzetközileg elismert művész duóban dolgozni (UBERMORGEN.COM), az együttműködésről egy híres színházi és filmrendezővel és művésszel (Chriptoph Schlingensief), egyénekkel való gyümölcsöző együttműködésekről (Jorgen Follestedt, SellTheVote.com, James Baumgartner, Vote-auction.net), vállalati együttműködésekről (Allianz Insurance, Skim.com, Esof Ltd.) és a közös munkáról a nem-hierarchikus (net.)művészeti közösségben (az UBERMORGEN a The Yes Mennel, Alexei Shulginnal, Joshua Davis-szel). Ezen felül, Hans megvilágítja az új technikai megoldások (Email, Skype/Voip) biztosította új kollaborációs formákat és az együttműködések gazdasági mozgatórugóit.
http://www.etoy.com
http://fanclub.etoy.c3.hu/tanksystem
http://mana.netznetz.net
http://www.ubermorgen.com
http://www.ubermorgen.net
http://www.ubermorgen.com/baby
http://www.SellTheVote.com
http://www.vote-auction.net
http://www.schlingensief.com
http://www.theyesmen.org/hijinks/salzburg/
http://www.fu-fme.com
Résztvevők:
Blaumann Edit
Művészettörténész, újságíró, kurátor (média és köztéri művészet). Tilos Rádió műsorkészítője. Díszlettervező. Operatőr tanuló.
Hans Bernhard (A/CH/USA, *1973)
Bécsben és St. Moritzban élő művész, aki a digitális művészet és a képzőművészet területén tevékenykedik. Technológiát, komputert és az Internetet 1994 óta médiumként használó műveit többek között a Museum of Contemporary Art Tokyoban (Japán), az Ars Electronicán (Ausztria), a Konsthall Malmoeben (Svédország) és a SFMOMA-ban (USA) mutatta be. A legendás etoy.CORPORATION és az UBERMORGEN.COM alapító tagja. Vizuális kommunikációt, digitális művészetet, művészettörténetet és esztétikát tanult Bécsben, San Diegoban, Pasadenában és Wuppertalban. Hans művész és kreatív gondolkodó, aki művészeti projekteken dolgozik, digitális hálózatokat kutat, kiállít és előad a világ különböző tájain konferenciákon és egyetemeken.
www.hansbernhard.com
www.ubermorgen.com
Massimo Banzi
Massimo Banzi has fifteen years of experience in designing and developing enterprise applications. As one of the pioneers in commercial web development in Italy, he became webmaster for Italia Online. He then spent four years in London working as technical architect and project leader for customers such as the Labour Party BT, MCI. After returning to Italy he worked as senior technical architect for Sapient and chief technology officer of the Seat Pagine Gialle/Matrix Incubator. Mr Banzi also taught at the Masters programme in E-Business at University of Bergamo.
Currently he teaches Physical Interaction Design at the Interaction Design Institute Ivrea and consults designers on interaction design projects that involve electronics and technology.
www.potemkin.org
Beöthy Balázs (1965)
Képzőművész, kurátor, szerkesztő.
Budán dolgozik, Pesten lakik.
Maróy Ákos (*1973 Szeged, Hungary)
A nextlab alapító tagja, a budapesti Emergent Systems Research Insitute alapítója és korábban alelnöke. A Tilos Rádió tagja és korábban kurátora. Az utóbbi években számos nemzetközi konferencia és workshop előadója és résztvevője, non- és for-profit szervezetek, információs és kommunikációs technológia megoldásainak tanácsadója; kereskedelmi projektekben a szoftver fejlesztés technológiájáért és metodológiájáért felelős; Ph.D tanulmányait a mesterséges intelligenciáról és a mesterséges életről folytatta.
Somlai-Fischer Szabolcs (1976, Budapest)
Építész, az Aether építészstúdió alapítója, interaktív építészettel, interakció tervezéssel, és intelligens terek nyitott alternatívájával foglalkozik. Munkáját nemzetközi építészeti és médiaművészeti fórumokon mutatták be, mint például az ISEA fesztiválok vagy a Velencei Építészeti Biennále; design magazinokban publikálták az Egyesült Királyságtól Indiáig.
www.aether.hu
Az A kollaborációról egy nemzetközi eseménysorozat, amely előadásokon, művészeti projekteken és kerekasztal beszélgetéseken keresztül a kollaboratív művészeti gyakorlat jelenségét vizsgálja.
Az együttműködés nem új jelenség a képzőművészetben. Számtalan példáját találjuk mióta a művészek közös műhelyben vagy művésztelepen kezdtek dolgozni, az avantgárd mozgalmakon át, amikor hasonló látásmóddal és célokkal rendelkező alkotók egyesítették erőiket az általuk képviselt művészi gondolatok tisztázása és elismertetése érdekében. Régóta ismert a szerzőség megosztásának és az alkotófolyamatban részesülő közösségek bevonásának gondolata is.
Azonban a műalkotás fogalmának és a művész egyéniség szerepének a hatvanas évektől kezdődő radikális átértelmezése illetve az utolsó két évtizedben a kommunikációs technológia fejlődése új dimenziókat nyitott a közös alkotás előtt. Az emberi jogi mozgalmak, társadalmi problémák és politikai kontextusok is arra sarkallják a művészeket, hogy új módokon fejezzék ki magukat. Nem csak arról van szó, hogy a művészek egy helyen, hasonló stílusban dolgoznak, nem csak hasonló művészet szemléleten alapuló közös diskurzusról; az A kollaborációról arra a jelenségre fókuszál, amikor maga az alkotó folyamat válik közös élménnyé és munkává, hogy az így létrejövő mű már ne egy egyénhez, hanem az egész kollektívához legyen csak köthető.
Milyen lehetőségeket kínál a kollaboráció az egyéni kreativitás kiteljesítésére és milyen új energiák szabadulnak fel a közös alkotófolyamat során? Melyek lehetnek ezen metódusok erősségei és gyengéi?
Milyen módokon szervezheti meg magát egy csoport, hogyan alakítható ki egyfajta autonómia a kritika és az ellenállás alapjaként? Miképpen képes egy így kialakított mikro-társadalom az alkotás és az akció alternatív tereit bevenni?
Milyen mozgatórugói vannak a kollektívába szerveződésnek a világ különböző pontjain - így Közép-Európában vagy az Egyesült Államokban -, és milyen válaszok adhatók ezzel különböző gazdasági és intézményrendszeri modellek kihívásaira?
Vajon az Internet megjelenése és elterjedése kínál-e új formákat az együttműködésre, hogyan használható az internetes kommunikáció nyújtotta tapasztalat a művészi alkotásban?
Úgy tűnik, egyre több művész és kulturális szakember ismeri el és hirdeti a hagyományosan főként műtárgyakra és piacosítható tendenciákra fókuszáló művészettörténet újraírásának szükségességét a szociálisan és politikailag elkötelezett kollektív művészeti tevékenységekre tekintettel. Miként köthetők össze a kora huszadik századi avantgárd mozgalmak és gondolatok együttműködésről, részvételről és társadalmi cselekvésről a hatvanas és hetvenes évek kollaboratív projektjein át a jelen tendenciáival? Hogyan archiválhatók és miként mutathatók be ezek a tevékenységek, melyek azok a lehetséges stratégiák, amelyeket a kurátorok és az intézmények alkalmazhatnak, amikor folyamat alapú kollektív projektekkel foglalkoznak - és melyek voltak és melyek ma ezen független tevékenységek intézményi és kanonizációs rendszerbe történő beemelésének formái és következményei? Hová vezethet egy, művészet és aktivizmus viszonylagos fogalmait tisztázni igyekvő diskurzus? Miként oldódnak fel ezen határok egyes projektek során?
Beszélhetünk-e növekvő érdeklődésről a társadalmi és politikai irányultságú kollektív munka iránt, és ha igen, milyen okai lehetnek ennek?
Az A kollaborációról programsorozata ezekre és ezekhez kapcsolódó kérdésekre keresi a választ meghívott előadók, kurátorok, művészek, csoportok bevonásával.
A program kurátora Somogyi Hajnalka.
Az On Difference / Special Working Section: Focus East-Europe keretében,
amely a Württembergischer Kunstverein kezdeményezése.
Társszervezők: Galerija ©KUC, Ljubljana és az InterSpace, Szófia
Az Európai Unió Kultúra 2000 programja és a Nemzeti Kulturális Alapprogram támogatásával.
További programok:
Március 24.
It's Up to Us!
Az On Difference #2 - Grenzwertig c. kiállítás és az ennek részeként Angel Judit által bemutatott It's Up to Us! ismertetése
Az It's Up to Us! résztvevői Bartha Sándor, Beöthy Balázs, Big Hope (Dominic Hislop, Erhardt Miklós), CAB (Képzőművészeti Kurátorok Egyesülete, Budapest), Kaszás Tamás / Kotun Viktor, Manamana UPDATED (Várnagy Tibor, Erhardt Miklós, BiL)
14-18h Az It's Up to Us! munkáit (Kaszás Tamás és Kotun Viktor installációját kivéve) bemutatjuk a galériában
18h Angel Judit és a résztvevők prezentációja
Március 25.
18h The Randomroutines
Március 29.
Inklúzív
Három művészcsoport beszél legutóbbi projektjeiről
17h The Randomroutines (Kaszás Tamás és Kristóf Krisztián)
18h Version (Gabriela Vanga, Mircea Cantor, Ciprian Muresan):
A VERSION MAGAZINE-ről és a nr 0.6 - COLORING BOOK-ról
19h IRWIN (Duąan Mandič, Miran Mohar, Andrej Savski, Roman Uranjek,
Borut Vogelnik): Az East Art Map-ről
Március 30.
A Version workshopja gyerekekkel és a Coloring Book-kal
Április 1.
2-től a tömegekig: Előadások a kollektivizmusról az Egyesült Államokban, Közép-Európában, Magyarországon - és másutt
16h Gregory Sholette: Whistle This Tune With Me Herr Adorno?
(Gossip, Autonomy and Collectivism in the Age of Enterprise Culture)
17h WHW (Ivet Ćurlin, Ana Dević, Nataąa Ilić, Sabina Dabolović):
What, How and for Whom: On Collectivity
18h Timár Katalin: Group Dynamics and Contiguity: The Fine Art of Collaborative Practices
19.30 Kerekasztal beszélgetés az előadókkal és a meghívott művészcsoportokkal, moderátor: Erhardt Miklós
További információ a programról: www.trafo.hu
Eszter Bircsák
program organiser
1094-Budapest
Liliom str. 41.
skype: bireszter
T: +36-1-4562044
F: +36-1-4562050
www.trafo.hu
More information about the Artinfo
mailing list