[artinfo] Halász Pétert bedobták a Dunába

Katlan Csoport katlan.csoport at gmail.com
Wed Jun 28 14:45:27 CEST 2006

Halász Pétert bedobták a Dunába

A Múzeumok Éjszakáján az A38-as hajón megrendezett Halász Péter emlékestre
Juristovszky Sosa, a művész régi tanítványa és barátja, egy életnagyságú
szobor-szökőkúttal készült. A szobor Halász Pétert Nosferatuként ábrázolta,
áldozata nyakából, a vámpír harapásánál folyt a szökő-víz. Az este során a
műnek nagy sikere volt, azonban hajnal körül egy fiatalember úgy döntött,
Dunába veti az alkotást.

Juristovszky Sosa, aki sokáig készült a múlt hét szombaton megrendezett
estére, meglehetősen csalódott volt, mikor az eseményt követő nap visszament
a műalkotásáért és azt nem találta a helyén.

„Először azt hittem rosszul látom a fáradtságtól, hogy nincs ott a szökőkút,
aztán arra gondoltam, hogy valami vihar vagy hasonló dolog miatt vihették be
a szervezők. Aztán megnéztem a szobor talpazatát, amiből egyértelművé vált,
hogy valaki erőszakosan rángatta ki a helyéről" – mesélte nekünk az alkotó.

Követve a gipszdarabkákat, a nyomok végül a Dunához vezettek. Sosa, miután
talált pár szemtanút, arra kérte őket, segítsenek kideríteni ki volt a
tettes, akinek a barátja végül „magától" jelentkezett. Tőle tudta meg tehát,
hogy az illető nemrég végzett a Képzőművészeti Egyetemen, tettét pedig azzal
indokolta, hogy úgy ítélte meg, a műalkotás nem volt méltó Halász Péter
emlékéhez. Később telefonált az elkövető is, aki elnézést kért ugyan, de
hozzátette, megkérdezett több Halász közeli embert is, akik mind azt
mondták, egy ilyen cselekedet „belefér" egy Halász Péterhez kapcsolódó mű
életébe.

„Nem tudom megérteni, hogy gondolkozhat valaki így, főleg egy másik művész.
A destruktív értékítéleteket amúgy sem kedvelem, de a művészetekben pláne
nincs helyük. Azt gondolom, abban, hogy a szobor életébe mi fér bele, csakis
én dönthetek és szinte biztos vagyok benne, hogy Péter barátai sem
nyilatkoztak másképp. Az önkéntes kritikus véleményét szívesen vettem volna
szóban, azt még inkább, ha egy saját alkotással gazdagítja az estét, de a
tettén maximálisan fel vagyok háborodva. Egyébként Halász Péternek nagyon
sokat köszönhetek és aki ismer, tudja, hogy a szobrot a legnagyobb
szeretettel és tisztelettel készítettem. Talán ez már önmagában elég ahhoz,
hogy méltó legyen az emlékéhez" – fejezte be Juristovszky Sosa.

Megkérdeztünk egy jogászt is a dologról, de sajnos azt mondta, nehezen vagy
szinte egyáltalán nem büntethető egy ilyen jellegű cselekmény. Úgy gondolja
a magyar jogrendszer nem képes felbecsülni egy művészi értékű alkotást,
legjobb esetben is csak az anyagköltséget lehetne büntetésként kifizettetni
a tettessel és esetleg megdorgálná őt finoman a bíró. A rendőrséget ilyen
"kis volumenű" műalkotások megsemmisítése nem nagyon ingerel fel.

Hát ennyit erről, hogy ki, mit tart méltónak egy emlékesthez...