[artinfo] apr. 11-12. - Folyamat Feltarva - kiallitas,
koncert - Artpool P60
Artpool Art Research Center
artpool at artpool.hu
Mon Apr 3 16:04:49 CEST 2006
2006. április 10-11-12 - Artpool P60, 16-tól 19 óráig
(Budapest VI., Paulay Ede u. 60.)
PROCESS REVEALED • FOLYAMAT FELTÁRVA
nemzetközi kiállitás Az EuroGP, EvoCOP & EvoWorkshops2006 / 4th
European Workshop on Evolutionary Music and Art (EvoMUSART)
konferenciához kapcsolódóan
A Mesterséges Intelligencia egyik legrégebbi álma olyan gépek
épitése, amelyek képesek zenét, müvészetet létrehozni. Az
evoluciós müvészet és zene gyakorlói egy biológia által
ihletett megközelitést alkalmaznak, utánozva a természetes
szelekció elveit.
Idén elöször kerül megrendezésre az EvoMusArt konferenciához
kapcsolódó "Folyamat feltárva" cimü kiállitás, amely párhuzamos
a tudományos konferenciával és nyitott a nagyközönség számára.
http://www.artpool.hu/2006/evomusart
-----------------
2006. április 12-én 19 órától:
záróesemény: Algoritmikus és élö zene
programme / program:
Ollie Bown (UK) & Sebastian Lexer (D): Zamyatin Inversion •
Zamjatyin inverzió /Live improvisation and electronics/
Alice Eldridge (UK): fond punctions /interactive audio-visual piece
for cello and computer/
Tim Blackwell & Janis Jefferies (UK): Swarm Techtiles (Woven Sound)
• Szőtt zene /Saxophone, Hungarian brush and swarm animation/
Ron Herrema (USA): Changing Weights • Változó Sulypontok /
Algorithmic composition/
Thanos Chrsakis (Greece): Klang-garten • Hangkert /Generative
electronic music/
A koncertre a belépés ingyenes
A kiállitás alkalmából megjelenő dvd-katalógus a helyszinen
kedvezményesen megvásárolható
A szerdai kiállitási napon több kiállitó művész is jelen lesz
-----------------
Ajánlás a "Folyamat feltárva" kiállitáshoz
Mi is az EvoArt?
Eldölni látszik a kérdés, hogy mi volt elöbb, a tyuk, vagy a
tojás:
a számitógép.
Az Evoart vagy Evoluciós Müvészet, vagy, hogy elvegyük kellemetlen
mellékzöngéit, hivhatjuk Genarativ müvészeti kezdeményezésnek
is, legalábbis ezzel a válasszal, vagy legalábbis szellemiséggel
próbálja megválaszolni ezt az amugy felettébb bugyuta kérdést.
A majdnem két tucat kiállitandó, bemutatandó mü középpontjában
az a meggyözödéses hit áll, miszerint léteznek olyan folyamatok,
számitások, amelyek matematikai egyenletek segitségével szinte
maradéktalanul leirhatóak.
Ahhoz, hogy valaki EvoArt müvész legyen két tulajdonság
szükségeltetik: valami mély és alapvetö hit abban, hogy a minket
körülvevö káoszban mégiscsak van valamiféle rendszer, illetve,
hogy ez a rendszer ember által alkotott eszközökkel lemodellezhetö.
De hogy jön ide az evolució? Mi evulál? Természetesen nem valami
furcsa biológiai jelenségröl van szó. Az a számitástechnikai
eljárás, amely a legtöbb kiállitott mü motorja, olyan
kódsorokkal dolgozik, amelyek nem a hagyományos értelemben vett
leiró, ábrázoló szerkezetek, hanem folyamatos, az állatvilág
darwini evoluciós modelljéhez hasonlóan felfogható hatékonyság-
szelektiv kiválasztódáson esnek át.
Persze más prioritásokkal rendelkezik a rendszer, ha mesterséges
intelligencia modellezésröl van szó, és mással, ha müvészeti
produktumok elöállitásával. Hiszen milyen rendszer vagy érték
mentén határozzuk meg, mi számit sikeresnek – sikeres
algoritmusnak - egy mütárgy esetében.
Valójában ugyanahhoz a kérdéshez jutunk vissza, hol kezdödnek a
müalkotás, a mütárgy határai. Mi határozza meg a mütárgyat? A
müvész, a kontextus, a befogadó? Mona Lisa örökké mosolyog e
bajsza alatt vagy ha szomoru látogató veti rá tekintetét, talán
elkomorodik? Minden bizonnyal igen. Legalábbis, ha egy EvoArt
kiállitáson lenne kiállitva, akkor igy viselkedne ez a mü is.
A kiálitott müveknek a látogatók, befogadók legalább annyira
részei, részesei, alkotótársai, mint maguk a müvészek, hiszen
kik vagyunk mi, hogy meghatározzuk, hol van a határa a müvet
létrehozó – hivjuk akár evoluciósnak, akár kaotikusnak,
véletlenszerünek – együtthatóknak.
Mert ha csak egy kiállitás erejéig is, de az Artpoolban
bemutatandó müvek terében ugy érezhetjük, hogy a világon minden
mindenhogyan befolyásolható.
Érintésre éneklö szövetek, számitógép generálta, szinte
valósághü képilluziók, a saját testünkkel vagy hangunkkal
irányitható enviromentek és algoritmusok, amelyek a világ szinte
tökéletes modellezésére törekednek.
De a számitógép evoluciója nem csak az algoritmusok sikerességén
mulik, hanem rajtunk embereken, müvészeken, látogatókon is. Mert
akárhogy is nézzük, a tyuk és tojás kérdésben, a
számitógépben, a müvészetben, az evolucióban vagy az evoluciós
algoritmusokban egy közös van: Hogy emberi elme szüleményei.
Mert az emberi kérdés teremtö aktusa volt az elsö mindegyik esetben.
Mert a számitógép is csak segit, ugy változik és számit, ahogy
azt a saját teste meghosszabbitásaként kezelö müvész akarja.
Mert müvészet akkor keletkezik, ha a müvész annak nyilvánitja
tevékenységét.
Kiállitás meg akkor, ha mi, látogatók, alkalmi müvészek,
tojások, tyukok, mesterséges vagy természetes intelligenciák
elmegyünk és megnézzük, részt veszünk benne.
Tegyünk igy.
/Fuchs Péter/
---------
Artpool Müvészetkutató Központ
http://www.artpool.hu
Budapest VI., Liszt Ferenc tér 10.
tel.: +36-1-2680114, fax: +36-1-3210833
Postacim: 1277 Budapest 23, Pf. 52
More information about the Artinfo
mailing list