[artinfo] apr. 11-12. - Folyamat Feltarva - kiallitas, koncert - Artpool P60

Artpool Art Research Center artpool at artpool.hu
Mon Apr 3 16:04:49 CEST 2006


2006. április 10-11-12 - Artpool P60, 16-tól 19 óráig

(Budapest VI., Paulay Ede u. 60.)

PROCESS REVEALED • FOLYAMAT FELTÁRVA

nemzetközi kiállitás Az EuroGP, EvoCOP & EvoWorkshops2006 / 4th  
European Workshop on Evolutionary Music and Art (EvoMUSART)  
konferenciához kapcsolódóan

A Mesterséges Intelligencia egyik legrégebbi álma olyan gépek  
épitése, amelyek képesek zenét, müvészetet létrehozni. Az  
evoluciós müvészet és zene gyakorlói egy biológia által  
ihletett megközelitést alkalmaznak, utánozva a természetes  
szelekció elveit.

Idén elöször kerül megrendezésre az EvoMusArt konferenciához  
kapcsolódó "Folyamat feltárva" cimü kiállitás, amely párhuzamos  
a tudományos konferenciával és nyitott a nagyközönség számára.

http://www.artpool.hu/2006/evomusart

-----------------

2006. április 12-én 19 órától:

záróesemény: Algoritmikus és élö zene

programme / program:

Ollie Bown (UK) & Sebastian Lexer (D): Zamyatin Inversion •  
Zamjatyin inverzió /Live improvisation and electronics/

Alice Eldridge (UK): fond punctions /interactive audio-visual piece  
for cello and computer/

Tim Blackwell & Janis Jefferies (UK): Swarm Techtiles (Woven Sound)  
• Szőtt zene /Saxophone, Hungarian brush and swarm animation/

Ron Herrema (USA): Changing Weights • Változó Sulypontok / 
Algorithmic composition/

Thanos Chrsakis (Greece): Klang-garten • Hangkert /Generative  
electronic music/

A koncertre a belépés ingyenes
A kiállitás alkalmából megjelenő dvd-katalógus a helyszinen  
kedvezményesen megvásárolható

A szerdai kiállitási napon több kiállitó művész is jelen lesz


-----------------
Ajánlás a "Folyamat feltárva" kiállitáshoz

Mi is az EvoArt?

Eldölni látszik a kérdés, hogy mi volt elöbb, a tyuk, vagy a  
tojás:
a számitógép.

Az Evoart vagy Evoluciós Müvészet, vagy, hogy elvegyük kellemetlen  
mellékzöngéit, hivhatjuk Genarativ müvészeti kezdeményezésnek  
is, legalábbis ezzel a válasszal, vagy legalábbis szellemiséggel  
próbálja megválaszolni ezt az amugy felettébb bugyuta kérdést.

A majdnem két tucat kiállitandó, bemutatandó mü középpontjában  
az a meggyözödéses hit áll, miszerint léteznek olyan folyamatok,  
számitások, amelyek matematikai egyenletek segitségével szinte  
maradéktalanul leirhatóak.

Ahhoz, hogy valaki EvoArt müvész legyen két tulajdonság  
szükségeltetik: valami mély és alapvetö hit abban, hogy a minket  
körülvevö káoszban mégiscsak van valamiféle rendszer, illetve,  
hogy ez a rendszer ember által alkotott eszközökkel lemodellezhetö.

De hogy jön ide az evolució? Mi evulál? Természetesen nem valami  
furcsa biológiai jelenségröl van szó. Az a számitástechnikai  
eljárás, amely a legtöbb kiállitott mü motorja, olyan  
kódsorokkal dolgozik, amelyek nem a hagyományos értelemben vett  
leiró, ábrázoló szerkezetek, hanem folyamatos, az állatvilág  
darwini evoluciós modelljéhez hasonlóan felfogható hatékonyság- 
szelektiv kiválasztódáson esnek át.

Persze más prioritásokkal rendelkezik a rendszer, ha mesterséges  
intelligencia modellezésröl van szó, és mással, ha müvészeti  
produktumok elöállitásával. Hiszen milyen rendszer vagy érték  
mentén határozzuk meg, mi számit sikeresnek – sikeres  
algoritmusnak - egy mütárgy esetében.

Valójában ugyanahhoz a kérdéshez jutunk vissza, hol kezdödnek a  
müalkotás, a mütárgy határai. Mi határozza meg a mütárgyat? A  
müvész, a kontextus, a befogadó? Mona Lisa örökké mosolyog e  
bajsza alatt vagy ha szomoru látogató veti rá tekintetét, talán  
elkomorodik? Minden bizonnyal igen. Legalábbis, ha egy EvoArt  
kiállitáson lenne kiállitva, akkor igy viselkedne ez a mü is.

A kiálitott müveknek a látogatók, befogadók legalább annyira  
részei, részesei, alkotótársai, mint maguk a müvészek, hiszen  
kik vagyunk mi, hogy meghatározzuk, hol van a határa a müvet  
létrehozó – hivjuk akár evoluciósnak, akár kaotikusnak,  
véletlenszerünek – együtthatóknak.

Mert ha csak egy kiállitás erejéig is, de az Artpoolban  
bemutatandó müvek terében ugy érezhetjük, hogy a világon minden  
mindenhogyan befolyásolható.

Érintésre éneklö szövetek, számitógép generálta, szinte  
valósághü képilluziók, a saját testünkkel vagy hangunkkal  
irányitható enviromentek és algoritmusok, amelyek a világ szinte  
tökéletes modellezésére törekednek.

De a számitógép evoluciója nem csak az algoritmusok sikerességén  
mulik, hanem rajtunk embereken, müvészeken, látogatókon is. Mert  
akárhogy is nézzük, a tyuk és tojás kérdésben, a  
számitógépben, a müvészetben, az evolucióban vagy az evoluciós  
algoritmusokban egy közös van:  Hogy emberi elme szüleményei.

Mert az emberi kérdés teremtö aktusa volt az elsö mindegyik esetben.

Mert a számitógép is csak segit, ugy változik és számit, ahogy  
azt a saját teste meghosszabbitásaként kezelö müvész akarja.
Mert müvészet akkor keletkezik, ha a müvész annak nyilvánitja  
tevékenységét.
Kiállitás meg akkor, ha mi, látogatók, alkalmi müvészek,  
tojások, tyukok, mesterséges vagy természetes intelligenciák  
elmegyünk és megnézzük, részt veszünk benne.

Tegyünk igy.

/Fuchs Péter/

---------
Artpool Müvészetkutató Központ
http://www.artpool.hu
Budapest VI., Liszt Ferenc tér 10.
tel.: +36-1-2680114, fax: +36-1-3210833
Postacim: 1277 Budapest 23, Pf. 52

  


More information about the Artinfo mailing list