[artinfo] megnyitó - Knoll galéria
Knoll Budapest
hknoll at hu.inter.net
Mon Sep 26 17:49:25 CEST 2005
Baglyas Erika: Egyen-súly
A kiállitás megtekinthetö:
2005. szeptember 29 - november 12.
Kedd - Péntek: 14.00 - 18.30
Szombat: 11.00 - 14.00
KnollGalériaBudapest
1061Budapest
Liszt Ferenc tér 10.
T.: +36/1/2673842
www.knollgaleria.hu
A testi-lelki egyensúly kérdése Baglyas Erika munkáiban már korábban is
felmerült: a Nekem a testem a lelkem-felirat jelent meg A szavak
kényszeritenek c. fotó-sorozatához tartozó felvételén, ahol saját
testére utcán hallott mondat-foszlányokat vagy személyes levelezéséböl
származó részleteket irt .
Az Egyen-súly c. kiállitáson bemutatott uj munkáiban a témát a
tisztálkodás eszközei és közege által jeleniti meg. Video-filmjében a
kézmosás, a mosakodás olyan öntudatlan rituálévá válik, amelynek során
a megtisztulás spirituális szinten is bekövetkezhet.
A munkáiban megjelenö szöveg olvasása szintén tekinthetö rituális
tevékenységnek, hisz azt nem a megszokott módon, szavak vagy szótagok
szerint tagolja, hanem a rendelkezésre álló felület határozza meg a
betük elhelyezését, igy a nyelvtani szabályok konvencióját megtörve
olyan helyzetet teremt, amelyben a nézö teljes figyelmét az olvasásnak
szenteli, s a rejtvényfejtés módszeréhez hasonlóan, töredékekböl
illeszti össze a szavakat, ill. az épp olvasni tanuló kisgyerekek
módján, azokat magában mormolva, lassan, egyenként összekapcsolódó
hangok sorozataként mondja ki.
Új munkáinak is lényeges eleme a szöveg, bár konkrét tárgyak, fizikai
mennyiségek és fogalmak közvetitésével idézi fel az élet legfontosabb,
legszemélyesebb és legmagányosabb eseményeit.
Hosszas kézmosást bemutató filmjének meghatározó része a cim, amellyel
azokra a múlt század elején végzett, kevéssé ismert kisérletekre utal,
amelyek az emberi lélek és a test fizikai kapcsolatát, ill.
mennyiségként való kezelhetöségét kutatták. A létröl való vizsgálódásba
a tudományt is bevonja, csakúgy mint abban az installációjában, ahol
Archimedes-törvényének vers formájában megfogalmazott, korábban
használt szövege által kicsit ironikusan közelit ahhoz a kérdéshez,
hogy az általános mennyiben vonatkoztatható az egyes személyre. A
müvész jelen nem lévö testére a csak rá jellemzö két különbözö
viz-mennyiség utal, a teste által kiszoritott, és az adott körülmények
között elnyert. Lényeges ebben a vonatkozásban az is, hogy a viz az
emberi test fö alkotóeleme, s az a közeg, amelyben testünk a születés
elött lebeg.
Szintén szöveg, egy közhellyé vált mondás segitségével (A szem a lélek
tükre) egyszerre lirai és ironokus módon érvényesit általános
tapasztalatot az egyén tekintetében, s egyben test és lélek
kapcsolatára is utal, amikor a tisztálkodás eszköze, a szappan
közvetitésével jeleniti meg a spiritualitás szintjét.
Nem hangsúlyos, mégis fontos a verbális elem a kisgyerekek dalával
kísért, a fizikai lét egyensúlyát és átmeneti állapotait játékosan
felidézö, az egész munka szintéziseként és értelmezhetö filmben,
amelyben a másik három müben felhasznált anyagok feloldódnak, az eddig
felvetett kérdések is veszitenek súlyukból, s megmutatkozik
viszonylagosságuk és tünékenységük.
More information about the Artinfo
mailing list