[artinfo] kepzomuveszet/irodalom/zene/konyv
Miklos Peternak
peternak at c3.hu
Sat Jun 18 13:16:28 CEST 2005
Képzõmûvészet és irodalom kapcsolata
a 19-20. században
Zene és irodalom kapcsolata
a 18-19-20. században
Szeretettel meghívjuk
az Új magyar irodalomtörténet kutatási program konferenciáira,
melyekre 2005. június 21-én és 22-én (kedden és szerdán) kerül sor
a Magyar Képz m vészeti Egyetem Intermédia Tanszékének épületében
(1063 Budapest, Kmety György utca 27.).
Szegedy-Maszák Mihály
ELTE Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék
Peternák Miklós
Magyar Képz m vészeti Egyetem Intermédia Tanszék
Új magyar irodalomtörténet
ELTE Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék
H-1088 Budapest, Múzeum krt. 4/a.
Tel. ++36-1 485 5200 / 5323
Fax ++36-1 485 5200 / 5034
e-mail: kompara at ludens.elte.hu
INTERMEDIA
Magyar Képz m vészeti Egyetem Intermédia Tanszék
H-1063 Budapest, Kmety György utca 27.
Tel. ++36-1 3730069 Fax ++36-1 3730070
<http://www.intermedia.c3.hu/>http://www.intermedia.c3.hu
e-mail: <mailto:intermedia at c3.hu>intermedia at c3.hu
KÉPZ M VÉSZET ÉS IRODALOM KAPCSOLATA A 19-20. SZÁZADBAN
2005. június 21. kedd
Program:
10.00-18.00 El adások
19.00 Intermédia könyvkiállítás megnyitó
10.00 – 12.30: El adások
Hornyik Sándor
Három kvarkot Marke királynak
Erdély Miklós 1968. november 29-én három akciót mutatott be az Iparterv
budapesti székházában: (1) Dirac a mozipénztár el tt (2) Sejtések (3)
Klipsz. A háromból kett (a Dirac és a Sejtések) szövegekre épült, amelyek
kés bb (1974-ben) megjelentek Erdély Kollapszus orv. cím kötetében. El
adásomban e szövegek értelmezésére teszek kísérletet egyrészt a bennük
megjelen modern természettudományos világkép fragmentumai, másrészt Erdély
montázs-elmélete, illetve az avantgárd szövegszervez eljárások fel l.
Harmadrészt pedig a szövegek “el adásmódját” elemezve próbálom meg
“rekonstruálni” Erdély akcióinak jelentésrétegeit.
Dánél Mónika
Szöveg és kép viszonyának alakulása az Új Symposionban
Ha a folyóirat számait kép és szöveg viszonyának szempontjából vizsgáljuk,
láthatóvá válik, hogy a képi anyag nem illusztrációként szerepel a szövegek
mellett, hanem önálló médiumként jelenik meg és nyer magának teret a
folyóirat lapjain. Az illusztráció háttérképként érthet helyzetéb l kilépve
a képregény, a karikatúra, a plakátm vészet és a fénymásolás m vészetén át
a kép médiuma a szövegekkel egyenérték en alakítja a folyóirat arculatát,
és ezáltal a korban kibontakozó új m vészeti irányultságoknak is
mozgásteret biztosít. A kép médiuma különféle alakzatokat hoz létre a
folyóirat lapjain, ami nem hagyja érintetlenül a szöveg médiumát sem. El
adásomban kép és szöveg változó viszonyainak alapjaira kérdezek rá.
Dékei Kriszta
Az irodalom szerepe Hajas Tibor munkásságában
El adásom középpontjában Hajas Tibor 1982-ben, két különböz szamizdat
kiadásban is megjelent m ve, a SIDPA BARDO cím “pornográf” napló áll. A m
vet Hajas egy esetleges francia kiadás számára állította össze, eredeti
címe Szövegkáprázat volt. Az irodalmi érték m az 1978–1979-ben készült,
különböz mediális formát választó m veivel szoros kapcsolatot tart. A Ganz
Mávag M vel dési Házban tartott filmbevezet esszék, a Virrasztás és az
Engesztelés cím performanszok, az 1979. február 4-én elhangzott, Érintés
cím rádió-performansz, a Képkorbácsolás cím fotósorozat illetve a
kéziratban maradt töredékes vázlatok összehasonlító vizsgálatával és
elemzésével a gondolati komplexitás elemeit kívánom bemutatni Hajas érett m
vészetében.
12.30 – 14.00: Ebédszünet
14.00 – 15.30: El adások
Zsadányi Edit
Tárgyakba vetített szubjektivitás Lesznai Anna, Kaffka Margit és Ritoók
Emma m veiben
El adásomban Lesznai Anna költ , író és képz m vész hímzésterveit és
meseillusztrációt vetem össze a tízes években írott verseivel. Arra a
kérdésre keresem a választ, hogy a téma, a motívum és a kompozíció
látszólagos változatlansága és folyamatos ismétl dése a n i identitás
milyen alakzatait rajzolja meg. Tárgyak, motívumok és a n i önmeghatározás
hasonló összefüggéseire hívom fel a figyelmet Kaffka Margit és Ritoók Emma
prózájában.
Varga Tünde
A történelem (meg)jelenítése: tömegmédia és reprezentáció
A panoráma festmény a 19. század els tömegmédiuma. Ezek a festmények a
tájkép, illetve a történelmi festmények szempontjából nem csak újfajta
technikát, de új néz pozíciót is jelentenek. Míg a festmény
szabadalmaztatója a panoráma képben a festészet forradalmasítását látta, az
akadémia és a kulturális elit tagjai ezt a festészeti módot a m vészi
többlet felszámolásaként értették. El adásomban a m vészi reprezentáció
elméletének és ideológiájának kérdéskörét vizsgálom a magyar körkép
kapcsán. A festmény érdekessége egyfel l, hogy lehet séget nyújt a szóbeli
és a vizuális m vészetek értékrendjének és viszonyának összevetésére,
másfel l pedig alkalmat ad a mítoszteremtés verbális és szóbeli eszközökkel
történ el állításának vizsgálatára. A panoráma kép az ilyen eljárások
illuzórikusságát különösen hangsúlyosan mutatja, mivel a festmény célja a
megtévesztés, azaz a jelenlét és a közvetlen tapasztalat illúziójára épül.
Peternák Miklós
Médiatörténeti és m vészeti motívumok a magyar irodalomban. Az irodalom
mint a médiaarcheológia forrása
Ki gondolta volna, hogy a tudománytörténet perifériájára szorult, illetve a
népi majd városi szórakoztatás, a vándormutatványosok, vásáros világ,
kávéházak szegleteiben meghúzódó látványosságok, esetleg a gyerekszoba
játékvilágának feln tt perspektívából ritkán figyelembe vett
eszközcsoportja a 20. század végére a történeti és m vészeti érdekl dés
centrumába kerül – gondolva itt most már nem csak a médiaarcheológia, de a
képiség és a médiaérzékeny irodalom kutatóira is. Nyilvánvaló, ennek a
fordulatnak az okai az audiovizuális médiumok, a digitális infotechnika
domináns szerepéb l, egy minden korábbinál, de a hétköznapok ritmusánál
mindenképp gyorsabb kommunikációs forradalom tapasztalati tényeib l
adódnak: a megértés, a tudomásulvétel nélkülözhetetlen feltétele, hogy
megvizsgáljuk, hogyan is jutottunk idág.
Kávészünet
16-17.30: El adások
Sz. Molnár Szilvia
Képvers versus szabadvers. Kassák Lajos: A ló meghal és a madarak kiröpülnek
Kassák Lajos nevezetes verse több kiadásban is napvilágot látott, melyek
olvashatóságát nagyban meghatározza a szöveg aktuális vizuális
rendezettsége. Bár a versr l számos elemzés született, a vizuális
komponensek olvasatalakító hatásának beható vizsgálatára a mai napig nem
került sor. Erre teszek most kísérletet el adásom keretében.
Száva Gyula
Ger Györgyr l
Az els magyar avantgarde filmkísérletek alkotója; az IS cím folyóirat egyik
alapító szerkeszt je volt. (Az IS szerkeszt sége egyben a bécsi MA
budapesti szerkeszt ségeként és illegális magyarországi f bizományosaként
m ködött.) Ger György pályája 1928-ban szakadt meg, amikor politikai
ügyben letartóztatták, majd az eljárást rövid úton befejezve
elmegyógyintézetbe zárták. Tevékenységének tudományos feldolgozása és m
vészi továbbgondolása fontosnak t nik számomra. Verseit, novelláit,
tanulmányait, újságcikkeit, „filmes” anyagait és életének egyéb
dokumentumait a hetvenes évek óta gy jtögetem. A konferencián elmondom,
hogy eddig mire jutottam, és merrefelé kellene még vizsgálódni.
Kékesi Zoltán
Kép versus ritmus? Film és költészet 1927 körül
Kállai Ern 1929-ben, Filmrhytmus, Filmgestaltung cím cikkében a ritmust
határozta meg a film legfontosabb elemeként. A cikk annak a vitának a
folytatásaként olvasható, amely két évvel korábban bontakozott ki Kállai
és Moholy-Nagy László között fotográfia és festészet viszonya kapcsán.
Kállai kés bbi cikkében a ritmus annak az érzéki anyagszer ségnek a
pótlékaként jelenik meg, amely korábbi írása szerint a technikai képb l
elveszett. Nem sokkal korábban, a Dokumentum cím folyóirat körében Németh
Andor a ritmust nevezte meg a költészet egyedüli lehet ségeként, s
elutasította a költészet „képszer ségét“ (Kommentár); Gró Lajos pedig film
és sport, „tömegm vészet“ és „tömegmozgalom“ „sturkturális
azonosságaként“ tekintett a ritmusra, amely hiányzik a könyvb l, e
„hasznavehetetlen“ eszközb l, amely „ritmus, mozgás helyett szavakat ad“ (A
film és a testkultúra). Az el adás azt a „paragonét“ fejti föl, amely
1927-29 körül, az avantgarde utolsó éveiben a költészet és a film között
kibontakozott.
19.00: Kiállításmegnyitó
RAJZKÖNYVEK AZ INTERMÉDIÁN
Kiállítás az Intermédia Intézetben 2005 június 22 – július 3
Megnyitó: 2005 június 21. 19.00. Megnyitja Bakos Gábor
Megtekinthet szombat-vasárnap kivételével naponta 10-00 – 16.00
1063 Budapest, Kmety György utca 27.
Rajz _ könyv _ feladat
Kiállítás az Intermédia Tanszék hallgatói által készített könyvmunkákból
Bemutatásra kerülnek többek között az alábbi hallgatók 2001-2005 között
készült könyvei:
Blaha Tamás, Bucsi Árpád, Eln Iván, Fórián Szabó Vince, Gáll András, Görög
Ferenc Gábor, Iuga Laura, Jófej István, Keller Diána, Kovács Tamás, Kozma
Andrea, Kozma Éva, Kun Zita, Kútvölgyi Léna, Mag Krisztina, Mezei István,
Modor Viktória, Németh Attila, Orbán Gergely Kristóf, Petrovits Ákos,
Puszta Bence, Szabó Ágnes Evelin, Szabó Éva Eszter, Szilágyi Kornél ,
Sztojánovits Andrea, Tarr Annamária, Tóth Eszter, Vándor Csaba, Zérczi Attila
Rajz, könyv, feladat
1.
Válassz magadnak egy társat, legyen az akár a tanszékr l, az egyetemr l
vagy, akár azon kivülr l!
(Volt év, amikor a tanszékr l, volt évfolyam melynek az egyetem más szakára
járó hallgatói közül és volt olyan is, hogy akár az egyetemen kívülr l is
lehetett társat választani. A legutóbbi id kre már a teljes szabadság
jellemz a feladat e részére is.)
2.
Válasszatok, vagy készítsetek magatoknak egy üres lapokból álló, könyvszer
tárgyat, amely alkalmas lesz a kötelez en egy tanéven keresztül futó feladatra!
3.
Készítsetek képeket a könyvszer tárgy oldalaira és nem meghatározott id
nként, de rendszeresen adjátok át egymásnak az igy folyamatosan alakuló
eredményt!
(Úgy alakult, hogy eleinte határozottan hagyományos rajzi-, majd
fokozatosan nem korlátozott eszközök használatával volt megfogalmazva a
feladat.)
4.
Könyvszer tárgyatokat rendszeresen hozzátok magatokkal a rajzórákra, ahol
folyamatosan, a változásokat nyomon követve – évfolyamotok nyilvánossága el
tt – konzultálunk a fejleményekr l!
(Eddig négy évfolyamot érintett a feladat ilyen, vagy olyan változata.)
2005. június 18.
Bakos Gábor
Zene és irodalom kapcsolata a 18-19-20. században
2005. június 22. szerda
Az opera mint kulturális jelentéshordozó
10.00 – 11.40
Aviva Boissevain: ’Viva la liberta!’ An analysis of Mozart’s Don Giovanni
as an opera of the Enlightenment
Balázs Miklós: A politikus sajátossága. Egy Bánk bán-film tanulságai
Földvári József : „
mondja Hans Sachs”. A nürnbergi mesterdalnok és a
drámaíró Wagner
Peremiczky Szilvia: Irodalom és opera. Irodalmi adaptációk az operaszínpadon
Kávészünet
Zene és világa. Az etnomuzikológiai kutatások tanulságai
12.00 – 13.00
Brauer-Benke József: Népzene, magyar nóta, népi hangszerek
Fekete László: Chászidok emlékezete. Eisikovits Miksa máramarosszigeti
zenei gy jtése
Ebédszünet
Zene, poétika, esztétika
14.00 – 15.20
Szegedy-Maszák Mihály: Ezra Pound és a zene
Pintér Tibor: „J’ai perdu mon Eurydice” – „J’ai trouvé mon Eurydice”.
A paródia esztétikai problémái a 18. századi vokális zenében
Lajosi Krisztina: Gondolkodás a magyar zenér l a 18. és 19. századi magyar
kultúrában. Zenetörténet-írásunk kezdetei a Zenészeti Lapok megjelenéséig
Kávészünet
Zene és szemantika
15.40 – 17.00
Csobó Péter: Logosz és aiszthészisz konfliktusa Eduard Hanslick
Vom Musikalisch-Schönen cím könyvében
Veres Bálint: A komparatisztika határai
Szakács-Ajtony Csaba: Szemantikus és nonszemantikus szövegek mint zenei
alapelemek
More information about the Artinfo
mailing list