[artinfo] Moszkva tér - kertinstalláció
ovis
ovis at index.hu
Thu Feb 17 12:48:23 CET 2005
Üdv!
A Moszkvatéri kertinstallációról a megbeszélés
február 25-én pénteken este 6-kor a Moszkva téren
- a metró feletti terasz-kávéházban - lesz,
számítunk minden zöld aktivista, kertépítész,
egyéb térben gondolkodó, a Moszkvatér
parkosításával egyetértõ részvételére!
Emellett február 22-én 15 órakor a Városházán
lesz egy beszélgetés a Moszkva tér jelenével és
jövõjével kapcsolatban, ami szintén fontos és
érdekes lehet a kezdeményezés szempontjából (meg
másért is).
Részletek lentebb.
üdv
Benedek Hajnal
Horizont Kutató Intézet
http://hi.zpok.hu
Óvis program
http://hi.zpok.hu/ovis
=================Original message text===============
"Meghívó
Tisztelettel meghívom Önt a Városházi
Beszélgetések újabb állomására, 2005. február
22-én 15 órára, a Városháza nagytermébe
(Budapest, V., Városház utca 9-11, elsõ emelet).
Téma: a Moszkva tér és jövõje.
Napirenden a Moszkva tér rendezési tervjavaslata,
illetve az érintett önkormányzatok ezzel
kap-csolatos elvárásai, tervei, s a lehetséges
megvalósítás útjai. A témához kapcsolódó, Dr.
Nagy Béla "Moszkvatér-szindróma" címu rövid
"elõtörténeti összefoglalója" letölthetõ a
http://www.studiometropolitana.hu és a
http://www.epiteszforum.hu honlapokról.
Vendégeink: dr. Nagy Béla, a Mu-Hely Rt.
vezérigazgatója, Nagy Gábor Tamás I., Horváth
Csaba II., és Mitnyán György XII. kerületi
polgármesterek, továbbá Borsi László, az OLÉH
elnöke.
A Fõvárosi Közgyûlés Szociálpolitikai és
Lakásügyi Bizottsága a múlt évben szakmai
beszélgetéssorozatot indított, amelynek egyetlen,
de valamennyiünk számára fontos témája van:
Budapest. A beszélgetéssorozat havonta -
kéthavonta egy-egy, különbözõ szakmai körök által
fontosnak vélt, vagy aktuális kérdést tûz
napirendjére, kötetlen formában azzal a céllal,
hogy az adott kérdésrõl véleményt cserélhessenek
döntéshozók, fejlesztõk, tervezõk, a
lehetõ legkülönbözõbb érdeklõdésû, értékrendû
szakmai és civil csoportok. Bizottságunk fórumot
és lehe-tõséget kíván teremteni ahhoz, hogy ezek
a nézetek egymással találkozzanak, annak
érdekében, hogy Budapest
mindannyiunknak épüljön. A beszélgetéssoro-zat
egy-egy eseményérõl az elhangzott álláspontokat,
véleményeket be kívánjuk építeni a döntéshozatali
folyamatokba annak érdekében, hogy lehetõség
szerint egyfajta közösségi tervezési szemlélet és
gyakorlat teret nyerhessen fõvárosunk-ban.
Ikvai-Szabó Imre
a bizottság elnöke"
"Dr. Nagy Béla
A "Moszkvatér-szindróma"
A Moszkva tér - nevének elhangzásakor akaratlanul
is - egy tünet-együttest ír le. Azt a jelenséget,
amit más szakmában az állatorvosi ló esete
példáz, melyen egyidejûleg tanulmányozható
valamennyi betegség. Itt a városrendezés és
városfejlesztés nemzetközi tapasztalatai,
elméleti megfontolásai mind igazak és egyidejûleg
egyik sem igaz.
1. A tér egy gödör. A szó szoros értelmében és
átvitt értelemben is. Korábban agyagbánya
mûködött itt. A tér gödör abban az értelemben is,
hogy minél több energiát fektetett bele a város,
annál
nagyobb lett a probléma mélysége.
2. A Moszkva-tér egy fekete lyuk. A fejlesztési
lehetõségeket és szándékokat végtelenül elemésztõ
Bermuda-háromszög.
3. A Moszkva-tér - mint hely - gazdag történelmi
múlttal rendelkezik és mégis történettelen.
Visszalapozva a történelemkönyvben az alábbiakat
találjuk:
- 1990-es évek munkanélküliek, munkát keresõk
munkaerõ-piaca, társadalmi-gazdasági tünetek,
kiszoruló gyalogosok
- 1970-es évek metró 2. állomása, villamos-sínek,
busztárolók, növekvõ felületû utak, a fiatalok
kedvelt találkozópontja,
- 1945 után tömegközlekedés és a "gomba" a városrész jellegzetes elemévé vált,
- XX. század eleje eleinte korcsolyapálya, késõbb teniszpálya mûködött itt,
- XIX. század az agyagbánya szélén, a Retek utca
és a Moszkva tér között, a Dékán utcával tagolt
tömbök épületei ekkor kezdenek épülni,
- XIX. század agyagbánya még mûködik a tér helyén,
- XVIII. század a Széna téren látható városfalon
kívülre telepedtek a várost kiszolgáló
környezetszennyezõ, a lakóterületektõl idegen
extenzív városi funkciók: légszeszgyár, korabeli
KÖJÁL, üzemek, katonai területek,
- XVIII. század a Városmajort - a világ elsõ közparkját (!) - megvette a város,
- XVIII. század a környezetben II. József
intézkedésére a Budára telepített minisztériumok
alkalmazottai számára "tömeges" lakásépítési
program indul a Városmajor szélén és a Várhegy
oldalában,
- XVII. század A királyok - Mátyás is - a budai
hegyekben tartott vadászatok elõtt és után itt, a
Városmajorban gyülekezett és itt került szemlére
a teríték is vadászat után,
- XVIII. század agyagbánya mûködik,
- XVIII. elõtt A környéken nincs említésre méltó beépítés.
Természetesen a várfalon kívüli hasonló területek
életét élte, de a nevezetesebb eseményeket
feltüntetõ
történelemkönyv lapjai lényegében üresek.
4. Városszerkezetileg kiemelkedõ értékû hely és
hasznosítása mégis messze elmarad ettõl.
5. Hatásterülete többszintû és komplex - a
regionális összefüggések, a városrészközi hatások
és a közvetlen környezetre gyakorolt hatások
egyidejûleg érvényesülnek.
6. Igen nagy forgalmú csomópont, ahol ma is több
mint 100.000 fõ fordul meg a tömegközlekedési
megállók (metró2 - BKV és VOLÁNBUSZ autóbuszok -
villamosok) között.
7. A téren naponta kétszer tetemes
személygépkocsi forgalom halad át zömében a II.
kerület kertvárosai és a Belváros között.
8. A teret övezõ épületállomány értéke közepes,
illetve alacsony: különös tekintettel a Retek
utca - Széna tér tömbben, de ez mégsem elég vonzó
a fejlesztõk számára. A tér rendezetlensége,
illetve "állandó ideiglenessége" a befektetések
bizonytalanságát, kockázatát növelõ tényezõ.
9. Piaci körülmények között egy metróállomás
közelsége önmagában is - Budapesten és mindenütt
a világon - meghatározó fejlesztési potenciált
hordoz az elsõdlegesen a tömegek jelenlétére
alapozott vállalkozások számára. Tíz évvel a
piacgazdaság alapjainak megteremtése után még
mindig nem elég vonzó a terület a fejlesztõk
számára. Kicsi a hozam és/vagy nagy a kockázat.
10. A területen a metró mellett a 6-os, a 4-es, a
61-es, az 56-os, az 59-es, a 18-as villamosok és
számos autóbusz végállomása csak növeli a
fejlesztési potenciált. Úgy tûnik,hogy talán
túlságosan nagy a koncentráció és a magas sûrûség
minden más lehetõséget kiszorít.
11. Gazdag, magas presztízsû városrészek
(Rózsadomb, Városmajor, Budai Vár) találkozásában
fekszik és mégis a szegény, alacsony presztízsû
társadalmi rétegek dominálnak
atéren.(munkanélküliek, munkaerõpiac, stb.).
12. A vároldal mára lepusztult épületein
tanulmányozható a szakszerûtlen helyreállítás
szinte
valamennyi jegye, a díszes szecessziós épületek a
tetõidomainak átalakításától a gazdagon, mívesen
megmunkált homlokzatok sivárrá tételéig.
13. A téren és környezetében mûködõ funkciók is -
egy-két kivételtõl eltekintve - alacsony
színvonalúak, nem vonzóak, nem is említve a
környezetet kifejezetten terhelõ és a területtõl
idegen tevékenységeket (benzinkút, VOLÁNBUSZ
autóbusz-pályaudvar, gumijavító, bódék,
környezetidegen (?) pavilonok, stb.).
14. A lakosság sem túlságosan ragaszkodik a
területhez, egyfajta átmenetiség, ideiglenesség
uralkodik a téren.
A Moszkva tér azonban többre érdemes, Buda
Belvárosának szélén, annak részeként."
Mindenkit várunk!
Ongjerth Richárd
Studio Metropolitana Kht.
H-1052 Budapest Gerlóczy u. 11.
Tel.: + 36 1 411 0976; fax: + 36 1 338 3321
Mobil: + 36 30 311 3540
e-mail: ongjerth at studiometropolitana.hu
www.studiometropolitana.hu
More information about the Artinfo
mailing list