[artinfo] BASIC -- Gyenis Tibor es Koronczi Endre kiallitasa a
Budapest Galeria Lajos utcai kiallitohazaban
BASIC projekt
basic at koronczi.hu
Sun Sep 5 04:20:59 CEST 2004
<http://www.koronczi.hu/basic>
Gyenis Tibor és Koronczi Endre Basic című projektjét bemutató kiállítás
2004. szeptember 8-án nyílik a Budapest Galéria Lajos utcai
Kiállítóházában. A két művésznek ez az első közös kiállítása, melyet
barátságukon túl a most bemutatásra kerülő munkák közös kiindulópontja,
hasonló témája motivál. Mindketten egy-egy nagyméretű fotóprintet és
egy-egy videót, werkfilmet állítanak ki, melyet a kiállított kép
elkészülése során vettek fel. S mindkettejük műve a művészeti
tevékenységen túli privát szférát járja be a direkt történetmondás,
értelmezés, konfrontálódás, tisztázás szándékával.
kurátor: Bán András
Budapest Galéria Kiállítóháza
(Budapest, III., Lajos utca 158.)
Megnyitó: 2004. szeptember 8. (szerda) 18 óra
Megtekinthető: 2004. október10-ig
hétfő kivételével naponta 10-18 óráig
Gyere el a megnyitóra és...
exkluzív ajándékban részesülsz! <http://www.koronczi.hu/basic>
Nézd meg a weboldalt...
és a projekttel kapcsolatos plusz információkat találsz!
<http://www.koronczi.hu/basic>
(ezek csak itt lesznek láthatók és csak a megnyitó után)
www.koronczi.hu/basic <http://www.koronczi.hu/basic>
A kortárs művészek gondolkodásmódjához általában hozzátartozik a
személyes, közvetlen tapasztalatra való reflektálás, a hétköznapi
megfigyelések, kis témák ikonogáfiájának kimunkálása - ugyanakkor műveik
mégis alapvetően tartózkodók, többnyire a személyességet kerülők,
stilizáltak. Ez jellemzi Gyenis Tibor és Koronczi Endre eddigi munkáit
is. A magánélet egy-egy mozzanatának bejátszása vagy a műnek privát
dokumentumként való aposztrofálása gyakori gesztus - s a közönség hálás
is érte, hisz már évszázadok óta gyakorlat azt kutatni az egyes munkák
láthatón-megnevezetten túli vonásait, enigmáit.
Gyenis Tibor és Koronczi Endre éppen nem eltitkolni kíván a Basic
projektben. Elmondják a művek létrejöttének okait, bemutatják és a
művekbe bevonják elkészülésük módját, néven nevezik a felkért
résztvevőket, a mű részének tekintik az előkészítő személyes kommunikációt.
A Basic gondolata a kiállítás előtti őszön fogalmazódott meg, egy olyan
időszakban, amikor mindkét művész élete súlyos válságba került:
megoldatlan személyes problémáik, elsősorban párkapcsolatuk krízise, s
emiatt gyerekükkel, barátaikkal újrarendeződő kapcsolathálójuk, a napi
életvitel drámai átszervezése egyfolytában a napi munka elé tolakodott,
idejük-gondolataik-figyelmük nagyobb részét lekötötte. Ekkor vetődött
föl: miért ne lehetne éppen azt tematizálni, ami leginkább
foglalkoztatja őket?
Az ötlet amilyen evidensnek tűnt, épp annyira kockázatos is volt.
Közvetlen módon beavatni a személyes sors apró - bár a résztvevőknek
megrázó - történéseibe a nézőt: nem válik közhelyessé, unalmassá, mint
az emberek magánélete általában a kívülállók szemében? Mitől válik
érintetté a néző? Nem válik-e az igazmondás hamissággá a közvetítő
médium által (mint a tévében is, annyiszor)?
E kételyekre nem elegendő valami ilyesfajta válasz: de majd mi
mélységesen, végletesen őszinték leszünk! Egyrészt, mert a művészek
végülis hosszas munkával egy narratívát munkálnak ki, s a
történetmondásnak, a képalkotásnak akárhogyis megvannak a maga
szabályai, paneljei. Másrészt pedig azért lett maga az őszinteség témává
már a műkészítés első heteiről, mert a készítés folyamata alatt a
történetmondók is változtak, továbbgördült az életük, s ezáltal
változott a történet is bennük. Sőt, maga a képkészítés is belejátszik
mindebbe: elkerülhetetlenül kimondásokra késztette az érintetteket
egymáshoz való kapcsolatukban. A művészek arra törekedtek, hogy narratív
keretbe átemeljék személyes érzésviláguk gyakran ködös,
megfogalmazhatatlannak tűnő, a kimondások szorongásával terhelt
gomolygását. A narratív keret eseménytöredékekből, mondatokból, néha
egészen közhelyes mozzanatokból áll, amely egyértelmű, ám sokrétegű
képpé fogalmazás felé törekszik. E fokozatosan fölrajzolódó tablón
személyek jelentek meg (a művészeknek meg kell neveznie azokat a
személyeket, akikről azt gondolja, valóban meghatározó szerepűek - e
döntés minden érzékenységével és kockázatával), a személyek kapcsolatba
kerülnek egymással, míg össze nem áll a háttér (helyszínkeresés), s a
jelenetben helyükre nem kerülnek a szereplők (jelmezek, kellékek,
gesztustanulmányok). Mindez a fotózás előtti pillanatban az utolsó
mozzanatáig kidolgozottan él a művész képzeletében, ám a mag a
képkészítés váratlan fordulatok tömegét rejti: a tervezhető, mégis
bizonytalan elemek (világítás, fotós nyersanyag, díszletelemek
elmozdulása stb.) mindegyike önálló életet él, de a legsúlyosabban
tervezhetetlen "változók" maguk a szereplők, akik nem csak a művész
által rájuk ruházott szerepet játsszák, hanem szembesítik saját
történet-változatukat a szituációval.
A munka három szálon folyt. Egyrészt végig kellett gondolni, hogy ez a
megközelítés hogyan talál helyet magának a kortárs művészeti
diskurzusban. Másrészt a résztvevők felkérésével, szerepvállalásukkal
szinte óráról órára dinamikusan változott a műről való gondolkodás.
Harmadrészt azonban mindeközben meg kellett találni az alkalmas
helyszínt, megszervezni a stábot, megoldani az összes járulékos
technikai gondot. Eközben pedig ebből a számtalan változóból érvényes és
az eredeti felvetést kibontó, az összes jelenségréteget hordozó képet
szervezni, méghozzá úgy, hogy mindezen megfontolásokból és történésekből
majd a néző is átélhető módon részesüljön.
Az eredmény pedig sajátos műfajú kép lett: pszichotabló. A pszichotabló
bár egyetlen beállítást, egyetlen pillanatot rögzít, több időrétegre is
rátekint. Az a "kép", amelyet látvánnyá fogalmaz, egyfelől a
"felismerés" utólagosságából, rátekintő módjából szemlél (amikoris
rádöbbenünk: ez volt életünk egyik fordulópontja), másfelől a jelenből
rekonstruál egy pszichológiailag létező ("úgy éreztem, magam, mint
akit."), ám eseményszinten persze meg nem történt "eseményt". A
rekonstrukció pedig számos korábbi időréteget "terít" egymásra, apróbb
történések, drámai pillanatok és csak utólag jelentéssel telítődő
gesztusok gyűlnek egybe a "döntő pillanat" személye víziójába. A
pillantás arra a múltbeli képre vetül, amelyben megfogalmazhatóvá válik
a jelen meggondolásainak motivációja, oka, indítéka. A kép, bár első
látásra jól értelmezhető jelenetté állt össze, ugyanakkor a képiség
hagyományainak többolvasatúságán alapszik, jelenkori helyszínen is
archetipikus elrendezettségű, a pszichológiai folyamatokra referál, a
képi hagyományokat idézi.
TE KINEK VAGY FONTOS?
<http://www.koronczi.hu/basic> Gyenis Tibor Koronczi Endre
<http://www.koronczi.hu/basic>
Támogatók: Nemzeti Kulturális Alapprogram, Fovárosi Önkormányzat
Kulturális Bizottsága, Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma
More information about the Artinfo
mailing list