[artinfo] 100 lepedo projekt

Baglyas Erika baglyase at mail.tvnet.hu
Fri Nov 12 12:48:00 CET 2004

Baglyas Erika - SZÁZ LEPEDÕ
Csepeli Fémmû, 2004 november 18., csütörtök 18 - 22 óráig

Megközelítés: Boráros tértõl a csepeli Hévvel 3 megálló, 10 perc, leszállás
a Szt. Imre téren, a Hév megálló elõtt lévõ egyetlen nagy keresztezõdésben
elkanyarodni jobbra, átsétálni a Csepeli gyár 1-es kapuján / a fõbejáraton,
menni egyenesen kb.: 300 métert, egy sorompóhoz érve áthaladni a csepeli
Fémmû területére, ott már látható a kijelölt csarnok.

A nevem Bajnok Margit, oroszlán jegyben születtem. Ötvenkét éves vagyok.
Van egy betegségem, emiatt nem lehet munkahelyem. Úgy mondják csökkent
munkaképességû vagyok, az orvosom javaslata alapján megpróbálok ezzel
együtt élni. Több mint 20 éve minden nap fizikai fájdalommal élek. Kívülrõl
úgy nézek ki, mintha egészséges lennék. Szültem két gyereket, betegségem
kezdetén miattuk tudtam életben maradni. Az összes idõmet a háztartási
munka tölti ki. Tíz éve saját elhatározásból, választási lehetõség nélkül
beteg családtagjaimat ápolom. Éveken át ápoltam Anyósomat, gyógyíthatatlan
betegségben halt meg. Éveken át ápoltam Anyukámat, betegsége ideje alatt
nem tudott magáról, mint egy gyereket, úgy kellett ellátni. Több éve ápolom
Apukámat, 89 éves, állandó felügyeletre, egész napos ellátásra szorul, de
nincs szívem idegenekre bízni. Nem tudom szavakba foglalni, mit csinálok,
mit élek meg nap, mint nap. Ezt csak az értheti, aki maga is hasonló sorsra
jutott. Tíz éve minden nap mások testével foglalkozom. Kiszolgáltatottnak
érzem magam. Nõ vagyok, de a testem csak a fizikai fájdalmaimban létezik. A
tükör elõtt állva alig ismerem meg a testem. Idõnként másnak képzelem
magam. Felõröl a fizikai és a lelki fájdalom, már nehezen tudom tovább
feldolgozni ezeket. Minden nap a halállal kell szembenéznem. Azt mondják a
szó fejsze, amivel aprítani lehet a fájdalmat, de én nem tudok beszélni a
fájdalmaimról. 10 éve minden nap emberi ürülékkel, vizelettel áztatott,
véres, gennyes lepedõket, ágynemûket, ruhákat mosok ki. Mindig volt célja,
de sosem volt eredménye a munkámnak. A munkámért cserébe sosem kaptam
semmit. Most egy mûvészeti akciót fogok csinálni, ahol a mûvész személye
nem fontos. Száz makulátlan tiszta lepedõvásznat fehérítek és mosok ki.
Olyan lesz, mint egy feloldozás. A lepedõket egy használaton kívül lévõ
csepeli üzemcsarnokban teregetem ki.

Bajnok Margit
leszázalékolt rokkantnyugdíjas

Az egyéni, a nõi, a családi és a társadalmi identitás kérdése egyszerre
vetõdik fel Baglyas Erika Száz lepedõ c. munkájában, amelyben idõs szüleit,
magatehetetlen, gyógyíthatatlanul beteg családtagjait hosszú évek óta ápoló
Édesanyja személyes sorsának felidézésével, közvetítésével egyúttal
társadalmi jelenségre is utal. A szociális háló hiányosságaiból eredõ
kiszolgáltatottság különbözõ fajtái és fokozatai jelennek meg Édesanyja
történetében: egyrészt az ellátásra szoruló idõs embereket, másrészt az õ
saját személyét érintõk. Kiszolgáltatott a saját testével szemben, amely
szinte elárulja azáltal, hogy betegséggel sújtja, s amellyel így nehezen
tud azonusulni. Kiszolgáltatottá válik a családjával szemben is, hisz saját
létét háttérbe szorítja, magát az õ állapotukból származó nehézségek
megoldásának alárendeli. Nem független anyagi értelemben sem, mert részben
saját egészségi állapota miatt, részben - testi fájdalmai ellenére vállalt
- rendkívüli fizikai és lelki megterheléssel járó helyzete miatt nem
vállalhat munkát. Egyfajta sprirituális megtisztulásra és megújulásra
irányuló, rituális tevékenységnek tekinthetjünk, hogy a máskor napi
rutin-munkának számító mosást és fehérítést most tökéletesen tiszta
lepedõkkel végzi el, s az eközben készült video-film bemutatásának módja is
jelképes értelmû, hisz olyan helyszínen - egy rég nem használt csepeli gyár
üzem-csarnokában, az általa kimosott s itt kiteregetett lepedõkre vetítve -
láthatjuk, ahol korábban az õ korosztályához tartozók dolgoztak. A saját
családunk kapcsán is szinte mindannyiunk számára ismerõs történet és
helyzet több generációt érint, ám a közbeszéd szintjén a jelenség mindennek
ellenére nem létezik. Baglyas Erika Édesanyja személyes történetének
felidézésével és összefoglalásával kiemeli és láttatja ezt a jelenséget.
Egy anya-lánya viszonyon keresztül megvalósuló, megható gesztus és akció
nyomán a probléma most úgy nyer nyilvánosságot, hogy az egyéni történet
kollektív történet jelölõje lesz.

Pilinger Erzsébet
mûvészettörténész

A programot támogatja a Csepeli Fémmû.