[artinfo] Nagy Gabor Gyorgy - KARAMBOL
Godot Galeria
waiting at godot.hu
Thu Apr 22 21:19:14 CEST 2004
A Godot Galéria tisztelettel meghívja Önt
Nagy Gábor György
Karambol címû címû kiállításának megnyitójára, 2004. április 28-án szerdán,
20 órára.
a kiállítást megnyitja: Hemrik László mûvészeti író
Nagy Gábor György 1995-ben végzett a Képzõmûvészeti Fõiskolán festõ szakon
Károlyi Zsigmondnál, majd ezután azonnal grafikával kezdett foglalkozni,
rézkarc és hidegtû technikával foglalkozott. Elsõsorban a legegyszerûbb
geometrikus formákat (kör, gúla, téglalap-oszlop) boncolgatta, járta körbe,
de képein észrevehetõ a meggyötört felületek, faktúrák iránti vonzalom. Az
1997-es esztendõ fordulópont mûvészetében: a hagyományos mûvészeti
eljárások mellett kísérletezni kezd a számítógép kínálta lehetõségekkel,
számítógépes printekkel.
Ez az idõpont, ami sok mûvészt kényszerít váltásra: a monokróm,
non-figuratív, reduktivista irányzatok fokozatosan kezdenek a háttérbe
szorulni. Az innováció impulzusai a tömegkultúra, egy alapvetõen figurális
vizuális környezet felõl érkeznek, elõtérbe helyezve a mûfajok
mediatizálódását; a mûvészek mások által készített képekkel kezdenek el
dolgozni, így maguk is felhasználóvá, fogyasztóvá válnak. Az alkotások nem
az elsõdleges, primer élményekbõl táplálkoznak, hanem már meglévõ képekre
reagálnak és készítik belõlük remixek végtelen sorozatát.
Nagy Gábor György két legjellemzõbb sorozata ebbõl a korszakból a Federico
copy illetve a Morandi copy. Az elõbbi a mûvészettörténet egyik legtöbbet
reprodukált alkotását, Piero della Francesca által Federico da
Montefeltro-ról készített képmását dolgozza fel, míg utóbbi néhány
üvegpalack mozgatásával új összefüggésbe helyezi a hagyományos csendélet
variációkat. Hasonló átiratokat készít pasztell technikával is: Géricault
Epsomi derby címû 1821-es festményét manipulálja. Elõször összenyomta, és
vékony szalagszerû rajzot készített belõle, majd bordázott üveg mögé
helyezte. A második variáción a kompozíciót széthúzta, míg a harmadikon a
középpontja körül megforgatta: azok számára, akik valaha dolgoztak vagy
játszottak valamilyen számítógépes rajzprogrammal, ez nem meglepõ eljárás.
Nagy Gábor György mûvészetére spirális mozgások jellemzõek. Egyes
motívumok, témák évekre eltûnnek majd újra elõkerülnek alkotásain. Az erõs,
szinte hivalkodó, a reklámokkal vetekedõ intenzitású figurativitást
hirtelen felváltja a metafizikai hangulatú, csendes, egyszínû elmélyülés.
Ugyanez jellemzõ magukra mûvészeti mûfajokra is. A festészet, az egyedi
rajz, az olaj és a pasztell váltakozik nála a különbözõ sokszorosított
eljárásokkal, a fotóalapú C-printtel és a rézkarccal, hidegtûvel. A Godot
Galériában kiállított legfrissebb képei újabb oldalát mutatják a mûvésznek,
hiszen olaj-vászon és rézkarc alkotásokkal egyaránt találkozhat a látogató.
A mûvész ezúttal a legegyszerûbb formával foglalkozik, a gömbbel, a galéria
kistermében pedig az egy éves kisfiának születésnapi tortájáról készített
pasztell tanulmánysorozata tekinthetõ meg.
GODOT GALÉRIA
1075 Budapest, Madách I. út 8.
Telefon, fax: 322 52 72 email: waiting at godot.hu web: www.godot.hu
Nyitvatartás: keddtõl péntekig 10-18 óráig,
szombaton 10-13 óráig
More information about the Artinfo
mailing list