[artinfo] Nagy Gabor Gyorgy - KARAMBOL

Godot Galeria waiting at godot.hu
Thu Apr 22 21:19:14 CEST 2004


A  Godot Galéria tisztelettel meghívja Önt

Nagy Gábor György

Karambol címû címû kiállításának megnyitójára, 2004. április 28-án szerdán, 
20 órára.

a kiállítást megnyitja: Hemrik László mûvészeti író

Nagy Gábor György 1995-ben végzett a Képzõmûvészeti Fõiskolán festõ szakon 
Károlyi Zsigmondnál, majd ezután azonnal grafikával kezdett foglalkozni, 
rézkarc és hidegtû technikával foglalkozott. Elsõsorban a legegyszerûbb 
geometrikus formákat (kör, gúla, téglalap-oszlop) boncolgatta, járta körbe, 
de képein észrevehetõ a meggyötört felületek, faktúrák iránti vonzalom. Az 
1997-es esztendõ fordulópont mûvészetében: a hagyományos mûvészeti 
eljárások mellett kísérletezni kezd a számítógép kínálta lehetõségekkel, 
számítógépes printekkel.

Ez az idõpont, ami sok mûvészt kényszerít váltásra: a monokróm, 
non-figuratív, reduktivista irányzatok fokozatosan kezdenek a háttérbe 
szorulni. Az innováció impulzusai a tömegkultúra, egy alapvetõen figurális 
vizuális környezet felõl érkeznek, elõtérbe helyezve a mûfajok 
mediatizálódását; a mûvészek mások által készített képekkel kezdenek el 
dolgozni, így maguk is felhasználóvá, fogyasztóvá válnak. Az alkotások nem 
az elsõdleges, primer élményekbõl táplálkoznak, hanem már meglévõ képekre 
reagálnak és készítik belõlük remixek végtelen sorozatát.

Nagy Gábor György két legjellemzõbb sorozata ebbõl a korszakból a Federico 
copy illetve a Morandi copy. Az elõbbi a mûvészettörténet egyik legtöbbet 
reprodukált alkotását, Piero della Francesca által Federico da 
Montefeltro-ról készített képmását dolgozza fel, míg utóbbi néhány 
üvegpalack mozgatásával új összefüggésbe helyezi a hagyományos csendélet 
variációkat. Hasonló átiratokat készít pasztell technikával is: Géricault 
Epsomi derby címû 1821-es festményét manipulálja. Elõször összenyomta, és 
vékony szalagszerû rajzot készített belõle, majd bordázott üveg mögé 
helyezte. A második variáción a kompozíciót széthúzta, míg a harmadikon a 
középpontja körül megforgatta: azok számára, akik valaha dolgoztak vagy 
játszottak valamilyen számítógépes rajzprogrammal, ez nem meglepõ eljárás.

Nagy Gábor György mûvészetére spirális mozgások jellemzõek. Egyes 
motívumok, témák évekre eltûnnek majd újra elõkerülnek alkotásain. Az erõs, 
szinte hivalkodó, a reklámokkal vetekedõ intenzitású figurativitást 
hirtelen felváltja a metafizikai hangulatú, csendes, egyszínû elmélyülés. 
Ugyanez jellemzõ magukra mûvészeti mûfajokra is. A festészet, az egyedi 
rajz, az olaj és a pasztell váltakozik nála a különbözõ sokszorosított 
eljárásokkal, a fotóalapú C-printtel és a rézkarccal, hidegtûvel. A Godot 
Galériában kiállított legfrissebb képei újabb oldalát mutatják a mûvésznek, 
hiszen olaj-vászon és rézkarc alkotásokkal egyaránt találkozhat a látogató. 
A mûvész ezúttal a legegyszerûbb formával foglalkozik, a gömbbel, a galéria 
kistermében pedig az egy éves kisfiának születésnapi tortájáról készített 
pasztell tanulmánysorozata tekinthetõ meg.

GODOT GALÉRIA
1075 Budapest, Madách I. út 8.
Telefon, fax: 322 52 72 email: waiting at godot.hu web: www.godot.hu
Nyitvatartás: keddtõl péntekig 10-18 óráig,
szombaton 10-13 óráig





More information about the Artinfo mailing list