[artinfo] MédiaGyár
by way of + <b2 at c3.hu>
artinfo-owner at lists.c3.hu
Fri Apr 9 01:52:34 CEST 2004
MédiaGyár MediaFactory
Nemzetközi Kortárs Mûvészeti Szimpózium
Kurátorok: Doboviczki Attila, Varga Rita
(Közelítés Mûvészeti Egyesület, Pécs)
2004. április13 - május 1.
Helyszín: Zsolnay Gyár, MTA Székház, Mûvészetek Háza, Pécs
A MédiaGyár kortárs képzõmûvészeti találkozó a közösségi diszkusszió,
konferencia, workshop együttesét kínálja. A Zsolnay Gyár területén
elhelyezkedõ nagyméretû kiállítás három tematikus blokkot vonultat fel,
melyben a felkért kurátorok egyéni koncepciók szerint válogatnak a
nemzetközi és hazai mûvészeti "termelésbõl". Közel hatvan alkotó munkáján
keresztül igyekszünk megjeleníteni az általunk fontosnak gondolt, aktuális
képzõmûvészeti trendeket. A kiállításon mûfajilag az installációk, a
multimédia és videómûvek dominálnak, felvonultatva a
technikai médiumokban tetten érhetõ kortárs mûvészeti tendenciákat.
Az elõadások, a szimpózium és a kiállítás az új média jelenségkörével
foglalkoznak, melyek együttesen arra keresik a választ, hogy az egymást
keresztezõ lokális kultúrákat és a technikai innováció nyomvonalán
keletkezõ mûvészeti törekvéseket miként lehet egyetlen intellektuális
térbe összekapcsolni. A programsort számos kísérõrendezvény kapcsolódik,
melyek szervesen illeszkednek a MédiaGyár koncepciójához.
A MédiaGyár célja kettõs: kísérlet egy kortárs mûvészeti központ
létrehozására, valamint egy biennálé életre keltésére Pécsett.
I. Art Peripheries
Kortárs Nemzetközi Mûvészeti Szimpózium és Szeminárium
kurátor: Tomasz Wendland (PL)
idõpont: 2004. április 15-30.
helyszín: Zsolnay Gyár
Periféria mûvészet preszeminárium
idõpont: 2004. április 13. 10 -18 óráig
elõadók:
Anthea Fan (Hong Kong)
David Heid (IL)
prof. Piotr Piotrowski (Art Institute at the Poznañ Univ)
prof. Milly Heid (Hebrow Univ in Jerusalem)
Tam Wai Ping (China)
Tomasz Wendland (PL)
Abban a korban élünk, melyben a valamely értelemben centrumnak nevezhetõ
tényezõ elveszti értékét, jelentõségét és minden bárhonnan megközelíthetõ.
A perifériák lassan megszûnni látszanak. Talán magát a mûvészetet kell
periférikus értékként elfogadni? Vagy talán épp a mûvészet, mint fõ tényezõ
képviselhet alternatívát a manipulált tömegmédiával, a politikával és a
fogyasztói kultúrával szemben? Hol van a mûvészet perifériája? Mi történik
a tudományágak határain? Hol születik az új? Mi célja a periféria és a
centrum létének? Lehetséges-e a centrum léte periféria nélkül, vagy
lehetséges-e egyáltalán perifériában gondolkodnunk, ha a világegyetemnek
sincs centruma?
Ha a periféria dimenzióiban gondolkodunk, kérdések merülnek fel az
identitás, és az önmagukat generáló gondolatok saját identitásaival
kapcsolatban. Remélhetõleg ez a kreatív találkozó közelebb hoz minket a
2004-ben zajló kortárs mûvészeti és globális áramlatok összefonódásának
megértéséhez.
www.mediafactory.hu
II. alapzaj.net
Szimpózium a hálózati mûvészetrõl
kurátor: Beöthy Balázs, Keserue Zsolt
idõpont: április 26-29.
helyszín: MTA Székház
Meghívott vendégek:
Heath Bunting (GB)
Vuk Cosic (Slo)
Sebastian Luetgert (D)
A hálózati technológia globális terjedésének hatásai életünk számos
területén megmutatkoznak. Egyre több mindenre használható az Internet, ám
nem mindegy, hogy milyen irányban fejlõdik ez a még mindig képlékeny
állapotban lévõ médium. A katonai fejlesztések során megszületett
technológia, melyet aztán akadémikus körök a szabad információáramlás
hordozójává szelídítettek, mára üzleti és politikai invesztigáció terepévé
változott. A hálózat felhasználóinak tudatosságán is múlik, hogy a globális
ellenõrzés vagy a szabad közlés médiumaként fogunk-e gondolni rá a jövõben.
A kilencvenes években mûvészek is bekapcsolódtak a hálózat körül folyó
diskurzusba. Ezek az alkotók olyan mûveket készítenek, melyek figyelembe
veszik a hálózat sajátosságait, hisz a háló e mûvek hordozója és alapanyaga
is egyben. Nem a mûvészetrõl szóló információról, dokumentációról van tehát
ez esetben szó, hanem a háló érzéki realitásában tenyészõ mûtípusról. A
mûvek tanulmányozása révén mélyül tudásunk az Internet mûködésérõl, és
adott esetben kritikai érzékünket is átalakítják.
Az alapzaj.net rendezvényt a PTE Mûvészeti Kara kreditált kurzusként
hirdeti meg a 2003/04-es tanév tavaszi szemeszterében.
http://www.alapzaj.net/
III. Interface
Kortárs Mûvészeti Szimpózium és Szeminárium
kurátorok: Bordács Andrea, Készman József
idõpont: április 15-30.
helyszín: Zsolnay Gyár
A médiamûvészet elmélete és gyakorlata címû konferencia
idõpont: április 20. 10-18.
helyszín: MTA Székház
elõadók:
Bordács Andrea esztéta (Új Mûvészet szerkesztõje)
Kálmos Borbála angol-kommunikációs szakos hallgató (ELTE)
Kollár József filozófus, költõ,(PPKE Filozófiai Intézet tanára)
Maria Corajeva (SL, Buryzone)
Peternák Miklós mûvészettörténész (MKE Intermédia Tanszék vezetõje)
Richard Fajnor (CZ)
Sugár János képzõmûvész (MKE Intermédia Tanszék tanára)
Az interface jelentése: találkozási pont, érintkezési felület. Az
érintkezési felület lehet konkrétan fizikai, de metaforikus, metonimikus
is, jelentheti kultúrák idõ és térbeli találkozását, de adott idõben
különbözõ helyszínek közt létre jövõ kapcsolatokat is (Net-art, komputer art).
Úgy tûnik, napjainkban a Lét Házába csak a digitális számítógép
metamédiumán keresztül lehet eljutni, mely a 90-es évekre kulturális
eszközbõl univerzális médiummá vált. Ugyanis minden kultúra, legyen a
múltbéli vagy jelenkori, kezd átszûrõdni a komputer monitorján. Vagyis most
már nem a számítógéppel lépünk kapcsolatba, hanem a digitális formában
kódolt kultúrával (interface). A 90-es évektõl a film, nyomtatott szó és
ember - számítógép - interface szent háromsága rejti magában mindazon
metaforákat és információszervezési stratégiákat, amelyek a kulturális
interface-eket táplálják.
A jelen kiállítás ezeket a jelenségeket a technikai médiumok mellett, a
hagyományos médiumokat alkalmazó mûvek esetében is megpróbálja
reprezentálni három nagy csoportba rendezve.
1. STORY ON BOARD
A blokk témája a képregény, mint eltérõ mûvészeti médiumok narratív mûfaja.
A szekció olyan mûveket, pontosabban mûfolyamokat tartalmaz, melyben a
„képek” egymást követve, képregény módjára teljesednek ki.
2. SZIMULTÁN
Az egyszerre zajló képek, különösen a videómûvek esetében, nemcsak a
figyelemmegosztás sajátos módját követelik meg, hanem a két vagy több
képernyõ/vetítõ látványa együttesen, mintegy más-más nézõpontból (mind
fizikai, mind kulturális szempontból) adja a mû tartalmát. (Míg a Story
(On) Board - tematika elsõsorban narratív lefolyású, egymás után,
szukcesszív rendben zajló történéseket jelenít meg, addig a Szimultán c.
blokk az azonos idõben egymás mellett-alatt strukturálódó mûködéseket
közvetít: párhuzamos csatornák, kép-a-képben, többszintû kommunikáció, stb.)
3. INTERSPACE
E szekcióba a tér belakásának, körbejárásának különleges lehetõségeit,
sajátos perspektíváját adó mûveket gyûjtöttünk. A tervezett kiállítás
helyszíne többfunkciós interface-ként hely-specifikus mûalkotások számára
nyújt teret /InterSPACE/.
More information about the Artinfo
mailing list