[artinfo] Megnyitó a Ludwig Múzeumban (képaláírás legalul)

Szigethy Gabriella szigethy at ludwigmuseum.hu
Mon Dec 15 14:06:27 CET 2003


LUDWIG MÚZEUM BUDAPEST - KORTÁRS MŰVÉSZETI MÚZEUM

LUDWIG MUSEUM BUDAPEST - MUSEUM OF CONTEMPORARY ART

 

Budapest I., Szent György tér 2. . Tel: 375 9175  .
<http://www.ludwigmuseum.hu> www.ludwigmuseum.hu

 

 

A Ludwig Múzeum Budapest - Kortárs Művészeti Múzeum tisztelettel
meghívja Önt 

 


Kokoro no Arika


Ahol a lélek lakozik 


Kortárs japán művészet 

 

című kiállításának megnyitójára 2003. december 18-án, csütörtökön este 6
órakor.

                                 

A kiállítást megnyitja: MAEYAMA Yuji, a kiállítás kurátora

A kiállítás látogatható: 2004. február 8-ig
 

 

Kerekasztal beszélgetés a művészek és a kurátor részvételével: 
2003. december 18., 16.30, a Ludwig Múzeum előadótermében. 
Vezeti: Petrányi Zsolt

 

Kiállító művészek

Fujimoto Yukio, Hatakeyama Naoya, BAK IKEDA, MIKAN, Mitamura Midori,
Murakami Takashi, Suda Yoshihiro, Takayanagi Eri, Tanaka Koki, TSUKIOKA
Aya, Yanagi Miwa

 

A Kokoro no Arika - Ahol a lélek lakozik című nagyszabású kortárs japán
kiállítás tíz év után először ad áttekintő képet a japán társadalom és
művészet jelenlegi állapotáról. A most bemutatkozó tizenegy művész
között vannak frissen végzettek és "nagy öregek", akik a legkülönfélébb
műfajokban (festészet, fotográfia, építészet, divat, animáció) adnak
hangot a társadalom, a hétköznapi élet és a szubkultúra kérdéseinek. 

A Japán Alapítvány 1993-ban mutatta be - ugyancsak a Ludwig Múzeumban -
a Láthatatlan természet című válogatást. Az azóta eltelt tíz év nagy
változásokat hozott Japán életében: "Japán megfáradt. Japán elvesztette
a hitét önmagában. A japánok céltalanul bolyonganak" - így kezdődik a
2001-ben életbe lépett japán kultúra- és művészettámogatási törvény. Az
itt látható művészek valamilyen módon mindannyian érintik a japán
társadalom jelen problémáit: a gazdasági fejlődés megtorpanását, a
közbiztonság megrendülését, az elveszettség érzését, a hagyományos
erkölcsi és művészi értékekben megrendült bizalmat. Mindeközben a
kiállítás címéül választott kokoro no arika kifejezéssel a szervezők
arra kívánnak utalni, hogy a kultúra és a művészet lehet az az eszköz,
melyen keresztül a japánok visszanyerhetik elvesztett lelkierejüket. 

 

A Bak IKEDA rendezte PiNMeN című számítógépes animáció főszereplői, e
szelíd földönkívüliek szegénységük miatt a legkülönbözőbb munkákat
vállalják, tekebábukká válnak vagy éppen üdítőitalokat nyújtanak ki
automatákból. TSUKIOKA Aya egyik műve olyan szoknya, amelynek
segítségével a nők megmenekülhetnek az utcán őket fenyegető veszélytől,
hiszen egy szempillantás alatt Coca-Cola automatává változhatnak. MIWA
Yanagi Nagymamái bemutatják, milyennek képzelik a fiatal nők saját
öregkorukat Japán öregedő társadalmában. HATAKEYAMA Naoya fotósorozata
tükrözi a modern nagyvárosok elidegenettségét: képein a sokemeletes úgy
ragyognak, mintha semmi közük sem lenne az emberi lényekhez. 

A külföldön is rendkívül népszerű és sikeres MURAKAMI Takashi festményei
a mai "szuper-lapos" japán kultúra ambivalens mivoltára mutatnak rá,
ahol mintha nem is létezne magas művészet, csupán csak szubkultúrák
sokasága. A MIKAN építészcsoport a "mindennapok formatervezésére"
törekszik, a napi élet különböző mozzanataira és lényegük
meghatározására koncentrálva; itt egy felfújható mobil házat mutatnak
majd be. A minimális eszközökkel dolgozó FUJIMOTO Yukio és TAKAYANAGI
Eri installációi, tárgyai a hétköznapi valóságra finoman reflektáló
művek. TANAKA Koki videómunkáiban vég nélkül ismétlődnek mindennapi
történések vagy filmjelenetek, ahol a hétköznapi egyszeriben
szokatlanná, különössé válik. SUDA Yoshihiro gyönyörű, életszerű
virágokat és növényeket készít, melyeket olyan terekben helyez el, ahol
a növények vagy virágok jelenléte váratlan, meglepő; MITAMURA Midori
személyes visszaemlékezéseken alapuló művei pedig a családi
bensőségesség és a boldogság pillanatait idézik, mondván: "A hétköznapi
élet minden egyszerű pillanata ragyogóan színes."

 

A tárlat Budapestet követően a moszkvai Modern Művészeti Múzeumba utazik
tovább.

 

Szervező:

The Japan Foundation 

 

Együttműködő partnerek:

Japan Airlines

 

TSUKIOKA Aya műveinél - Hewlett-Packard Japan,Ltd. 

a MIKAN projektjében - (fabric) 

nuno corporation

N.I. TEIJIN SHOJI CO.,LTD.

tokunaga koinobori

LAFORET HARAJUKU

 

Vantan High School

ICS COLLEGE of ARTS

 

További támogatók :

Pesti Est, Budapest Panoráma, Artotel

Japan Coop

 

 

 

Képaláírás:

 

 

Bak IKEDA: PiNMeN, 1999-2001 DVD, 39 min. 
C BAK IKEDA / TRILOGY FUTURE STUDIO / PIERROT / ANIMAX / DENTSU

 



More information about the Artinfo mailing list