[artinfo] MERZ HÁZ

triceps triceps at merz.hu
Thu Dec 11 18:46:22 CET 2003

 > KÜLDD TOVÁBB >    MERZ INFÓ 2003/22.    < BBÁVOT DDLÜK <

----------
MERZ  HÁZ
A ROMOS AVANTGARDE ÉS A FELHÕTLEN UNDERGROUND
  ROMKULTÚRA SZENTÉLYE

  BUDAPEST IX., IPAR U. 3.
TEL.: 06-20/353-7271  E-MAIL: <mailto:haz at merz.hu>haz at merz.hu
  GALÉRIA - KÁVÉZÓ - KÖNYVESBOLT

----------
  PROGRAM 1:
DECEMBER 12. (PÉNTEK)

20H >  KÖNYVBEMUTATÓ
PARA-KOVÁCS IMRE:
A HORROR VAKUI

"Innék egy korty vizet, megtörölném izzadt homlokom, hogy lássák, fárasztó
munka a verbáltranszformáció, aztán várnám a következõ feladatot, míg
ápolóm ki nem jön értem a sátor hûvöségõl, és ketrecemhez vezet. Este
nyolckor etetés, apróra vágott Heidegger- és Nietzsche-kötetek közé keverve
a fehérjedús szójadara, majd megint víz, csak úgy mellékesen, az ostobák
nem is sejtik, hogy én a vízbõl oldom ki a szöveget, a többi
szemfényvesztés, ostoba mágikus szokás csupán. Fizetnek érte, pedig ellenük
építem a szörnyet." Sanyi segédmunkás kitalált alak, Csillebérc nevû
település nem létezik. Vedd meg ezt a könyvet, különben lelövöm a kutyádat.

  HA NEM VESZED MEG EZT A KÖNYVET > LELÖVÖM AZT A KUTYÁT
HA NEM LÖVÖD LE AZT A KÖNYVET < MEGVESZEM EZT A KUTYÁT
HA NEM KÖNYVELED EZT A VEVÉST < > KUTYÁZOM AZT A LÖVÉST
VAGY EZ VAGY AZ > < AZANYÁD
ÉS MÁS

----------
  PROGRAM 2:
DECEMBER 13. (SZOMBAT)

20H > FILM
   ALEXANDRO JODOROWSKY:
  A SZIVÁRVÁNYTOLVAJ / THE RAINBOW THIEF
ÉLETMÛ SOROZAT 6/1.

Színes, angol nyelvû, angol-lengyel filmdráma, 1990. Írta: Berta Domínguez.
Rendezte: Alexandro Jodorowsky. Operatõr: Ronnie Taylor. Zene: Jean Musy.
Szereplõk: Omar Shariff, Peter O Toole, Christopher Lee, Ian Dury, Sheila
Keith.

Ihletett filmdráma Jodorowsky sajátos Krisztus-értelmezésével és a
filmtörténet legfurcsább özönvizével, Kronosszal a kutyával egy gyönyörû
lengyel kisvárosban. Christopher Lee egy valóban különc milliomos, Peter O
Toole bölcs, az idõs Omar Shariff góliát és a törpe között komédiázik,
élete talán egyik legmegrázóbb alakítását nyújtva.

  22H > FILM
LOUIS MOUCHET:
  A JODOROWSKY EGYÜTTÁLLÁS /  LA CONSTELLATION JODOROWSKY
ÉLETMÛ SOROZAT 6/2.
  <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Színes, francia nyelvû, angol feliros, svájci dokumentumfilm, 1994. Írta és
rendezte: Louis Mouchet. Operatõr: Gilles Clabaut, François Husson. Zene:
Dorothy Cox. Szereplõk: Alejandro Jodorowsky, Fernando Arrabal, Peter
Gabriel, Marcel Marceau, Jean Moebius Giraud, Jean-Pierre Vignau, Louis
Mouchet.

Portréfilm a világ egyik legnagyobb filmrendezõjérõl, happanerérõl,
képregényszerzõjérõl, pantomimesérõl, a pszichomágia és a tarot mesterérõl,
a Chicagói Nemzetközi Underground Filmfesztivál életmûdíjasáról,
Jodorowskyról. Abszurd, párbeszédes szekvenciák az egyetlen élõ
antigururól, aki pofon ütötte a vízöntõ kort és megújította a filmmûvészetet.

----------
  A PROGRAMOKRA NAPIJEGY > 500 FT / DIÁKOKNAK > 300 FT

----------

  > ALEXANDRO JODOROWSKY <

1929. február 7-én, orosz zsidó bevándorló szülõk gyermekeként született a
chilei Iquique-ben. Egyetemi tanulmányait 1942-ben kezdte meg Santiagóban,
ahol cirkuszi bohócként és bábjátékosként indult mûvészi pályafutása, majd
pedig 1955-tõl Párizsban élt, ahol Marcel Marceau-nál tanult pantomimezést,
s akivel késõbb együtt léptek fel világszerte. Együtt dolgozott Maurice
Chevalier-vel és 1957-ben elkészítette elsõ filmjét Thomas Mann
novellájából, The Transposed Heads (A felcserélt fejek) címmel, amelynek a
kópiája késõbb elveszett. Párizsban került kapcsolatba a szürrealista
Roland Toporral és Fernando Arraballal, akikkel együtt hozta létre 1962-ben
a Panic Movementet (nevüket Pán mitikus istenrõl kölcsönözték). A csoport
tagjaként Jodorowsky könyveket és színpadi mûveket írt, emellett a csoport
az akcionizmus és a történeti avantgárd hagyományai nyomán több, rendkívül
expresszív, kisebbfajta tömegmegmozdulásokba torkolló happeninget
szervezett, amelyeken a résztvevõket saját vallási, szexuális tabuikkal
való leszámolásra és egy új esztétika létrehozására késztették. Antonin
Artaud Le Théâtre et son double (A színház és hasonmása) címû munkájának
nyomán dolgozta ki Jodorowsky saját, Pánik-esztétikának nevezett módszerét,
amelynek célja az emberek életének közvetlen módon való megváltoztatása, és
amelyben elementáris humorral társítja a szörnyû jeleneteket. Egy 1965-ös
bemutatóján például a több kilónyi felhasznált festéken kívül nagy
szerephez jutottak a piacon vásárolt állati belsõségek is. Jodorowsky
persze itt nem állt meg, élõ ludak nyakát vágta el, megkorbácsolta önmagát,
majd véresen, meztelenül táncra perdült a színpadon, kezében egy levágott
macskafejjel, állatvért ivott, hogy aztán a darab végén minden színpadi
kelléket a közönség nyakába zúdítson. A hatvanas évek második felében
Párizsban és Mexikóvárosban avantgárd színházat mûködtetett, ahol többek
között újfajta, kísérleti színházi nyelvet alkotva Beckettet és Ionescót
rendezett, Fabulas Panicas (Pánikmesék) címmel képregénysorozatot indított.
Elsõ filmjét Arrabal színmûve alapján 1967-ben forgatta Fando y Lis (Fando
és Lis) címmel, amelyet 1968-ban az Acapulcói Filmfesztiválon mutattak be.
Filmje vetítése közben lincshangulat lett urrá a nézõkön, Jodorowskyt egy
kocsi hátsó ülése alatt elbújtatva kellet kimenekíteni a fesztiválról. A
film kópiája harminc évre eltûnt, csak erõsen csonkított változatban
létezett, s csupán néhány éve hozzáférhetõ megint az érdeklõdõk számára a
teljes változat. Következõ munkája a transzendens spagetti western El Topo
(A vakond, 1970) volt, amely azóta (a rendezõ többi munkájával együtt)
kultuszfilmmé vált, Jodorowskyt pedig a huszadik század filmmûvészetének
egyik legnagyobb alakjává tette. Második filmje óriási hatással volt a
korabeli underground mûvészet és a popkultúra híres alkotóira, Andy
Warholra, Yoko Onóra, Dennis Hopperre, John Lennonra és másokra. Lennon
gyõzte meg a Beatles és a Rolling Stones akkori producerét, Allen Kleint,
hogy következõ filmjét finanszírozza, amelyet 1973-ban, The Holy Mounatin
(A szent hegy) címmel készített el. (A The Holy Mountain forgatása elõtt a
stáb néhány tagjával kommunaszerûen együtt éltek, bolondgombát ettek,
hallucinogén drogokat fogyasztottak, hogy mind mélyebbre jussanak a
tudattalanban, megismerjék az én határait és valóban, ennek is
köszönhetõen, aki egyszer megnézi ezt a filmet, annak soha nem feledhetõ
élményben lesz része&)
Jodorowsky és Klein kapcsolata idõközben erõsen megromlott, késõbb a
producer megsemmisítette az El Topo és a The Holy Mountain eredeti kópiáit
is, a filmek forgalmazását is korlátozta. Azóta is csak a
cellulózmásolatokról készült videókópiák kalózkiadásai vagy cenzúrázott
változatai lelhetõk fel a független underground kiadók katalógusaiban.
1975-ben Jodorowsky visszatért Franciaországba, ahol belekezdett
monumentális filmtervének megvalósításába, a Frank Herbert regényfolyamát
mozgóképpé álmodó Dune (Dûne) megvalósításába. (Ezzel a címmel végül David
Lynch rendezett filmet 1984-ben.) A fõszerepekre Salvador Dalit, Orson
Wellest, Gloria Gaynort és Mick Jaggert kérte fel, a díszlettervezõk között
az általa a filmvilág számára felfedezett képzõmûvész Gigert (aki késõbb az
Alien-horrorokkal lett világhírû) és a rajzoló Moebiust találjuk, a
filmzenét a Pink Floyd és a Magma írta volna meg. Jodorowsky a filmet
tizenegy-tizenkét órásra tervezte, és ez volt az utolsó lökés, hogy a
producerek elálltak tervének megvalósításától. Forgatókönyvének részleteit
Jodorowsky a késõbbiekben Incal címû képregénysorozatában publikálta.
Következõ filmjét, egy lány és egy elefánt pszichedelikus kapcsolatáról
1978-ban forgatta Indiában Tusk (Agyar) címmel, amely szintén tele
elképesztõ jelenetekkel: levitézlett gurukkal, párbajozó elefántokkal,
festett képekkel stb. mind a mai napig a leghozzáférhetetlenebb munkája.
1989-es filmjét, a Santa Sangre (Szent vér) címût viszont ismét óriási
nemzetközi szakmai siker övezte. E filmjében új megvilágításba helyezte a
cirkusz filmes toposzát, a szürreális-horrorisztikus, virtuóz pantomimes
játékokkal a skizofrén, sorozatgyilkos fõhõs tragédiáját soha nem látott
dramaturgiai erõvel volt képes megjeleníteni. (Miként más munkáiban, itt is
brilliánsan lényegítette át a kortárs horrorfilmek szcenikáját.) Legutolsó,
befejezett filmje az 1990-ben Lengyelországban forgatott, az özönvíz és a
Krisztus-történet allegóriája mentén szervezõdõ, varázslatos atmoszférájú
The Rainbow Thief (A szivárványtolvaj), amelyben az öreg Omar Shariff élete
talán legmegrendítõbb alakítását nyújtja. Jodorowsky filmrendezõi
tevékenysége mellett képregényeket (The Technopriests A technópapok, The
Metabarons A metabárók stb.), regényeket és esszéket, filozófiai mûveket
ír, zenét szerez, de emellett jelentõs a Tarot elméletével foglalkozó
munkássága (az elmúlt években õ rekonstruálta a marseille-i Tarot-ot) és a
pszichomágia és pszichosámánizmus gyakorlata is, amelyet csoportos
foglakozások keretében oktat hallgatóinak. A pszichomágia voltaképpen a
pszichonalizisen, a kulturális antropológián és a performatív mûvészeti
tevékenységen alapuló, a kollektív tudattalan felõl a bennünk eltemetett,
valós személyiségünket feltáró, sokkoló több-mint terápia, mûvészet és
megtisztulás radikális és eredményes egysége.
Jodorowsky tizenhárom év szünet után 2003 végén kezdi el forgatni új
filmjét Mexikóban, amelynek munkacíme Abelcain (más források szerint: Los
Hijos del Topo A vakond gyermekei).
Jodorowsky filmjei atavisztikus és epikus hallucinációk, legtöbbjük a
filmtörténet korszakos mestermûvei közé tartozik. Hatása óriási a
legkülönbözõbb mûvészeti-kulturális területeken mûködõk számára: az
avantgárd zajzenétõl (Masonna, P. Miles Bryson, COH stb.) a rockzenén
(Marilyn Manson, Peter Gabriel stb.) át az amerikai filmiparig (a Mátrixot
rendezõ Wachowski-testvérek stb.). Különlegesen eredeti, sokkoló
látásmódja, az általa kifejlesztett vizionárius filmnyelv a nézõt kozmikus
filmodüsszeáinak részesévé teszi. Filmjei láttán senki sem maradhat
közömbös. A meglehetõsen bizarr Jodorowsky-dramaturgiát a narráció, a
vizualitás, a hatásosan alkalmazott hanghatások és a
spirituális-pszichedelikus zene összetett hálózata hozza létre, amelynek
épp olyan természetes része a keleti karate, a pantomim, az akcionizmus, a
szürrealizmus dekonstrukciója, a különbözõ vallások toposzai és a modern
költészet, mint éppen a pszichoanalízis parabolái vagy a mágia, amely
utóbbi sokélû fegyver, a kelléktár egyik félelmetes eszköze az egyház- és
puritanizmusellenes Jodorowsky kezében. Én azért készítem a filmjeimet,
amiért az Észak-Amerikaiak legtöbbje a pszichedelikus drogokat használja.
[&] A nézõt elõbb szét kell zúzni, hogy a film végére újjászülethessen.
nyiltakozta egy interjúban. Néhány (kissé elfogult) kritikusa szerint
Jodorowsky olyan géniusz, aki Buñuel, Tarkovszkij, Kuroszava, Fellini, Tod
Browning, John Waters, Kenneth Anger, Maya Deren és más nagy filmrendezõk
mûvészeti teljesítményeit képes a saját mûvében homogén egységgé formálni.
Mindenesetre Jodorowsky olyan a pályatárs Fernando Arrabal jellemzését
idézve matematikus õrült , akinek szenvedéstörténeteiben a legváratlanabb
módon és helyzetekben jönnek létre a kapcsolódási pontok, tárulnak fel a
szimbólumok mögötti mélyebb összefüggések és a modern emberi-mûvészi létet
alkotó feloldhatatlan ellentétek. Jodorowsky az univerzalitás filmese,
mûvei archetipikus bibliai-vallásos történeteken alapulnak, amelyekben
minden kulturális utalás, szimbólumdzsungel, véres erõszak, harc és
projekció elõbb-utóbb rendezetté válik, értelmet nyer, megvilágosít, még ha
annak minden rétegét nem is tudjuk mindig szavakba önteni. Filmszörnyeit az
anarchista Jodorowsky sohasem az aktuális megfelelések szintjén teremti meg
(ámbár azok sosem mentesek a legkönyörtelenebb társadalomkritikától, így a
szabadságot is hirdetõ Fando y Lisben felismerhetjük a korabeli, levert
mexikói diáklázadásokat vagy az El Topóban a santiagói tömegmészárlásokat
stb.), célja az, hogy újra és újra megnézzük, vagy ahogy õ mondja megegyük
õket, más és más jelentésszinteket megértve belõlük. Akárcsak
Jodorowskynak, nekünk is folytonosan taoista-szellemi értelemben úton kell
lennünk, hogy e szuggesztív életmû befogadása nyomán, személyiségünkben
erõsödve hassunk mi is a világra. Az apokalipszis most van! Az amerikaiak
tudják ezt, s azt is, hogy az egyetlen reményünk a repülõ csészealjakban
van. Tudod, hogyan látom én a világot? Mint egy halott ember. Egy hernyó,
aki azért halt meg, hogy létrehozzon egy pillangót. Nem megállítanunk kell
a hernyó haldoklását, hanem segítenünk kell meghalnia azért, hogy a
pillangó megszülessen. Nekünk a halállal kell táncolnunk. Ez a világ
halott, és ez nagyon helyes. Nekünk egy nagy, nagy, óriási pillangót kell
teremtenünk. Te és én, akik errõl beszélgetünk, leszünk e pillangó
szárnyainak az elsõ mozdulatai. (Alexandro Jodorowsky)  Sõrés Zsolt

   A  sorozatot 2004 februárjában megismételjük:

FANDO ÉS LIS / FANDO Y LIS (1967)

A VAKOND / EL TOPO (1970)

  A SZENT HEGY / THE HOLY MOUNTAIN (1973)

AGYAR / TUSK (1978)

SZENT VÉR / SANTA SANGRE (1989)

A SZIVÁRVÁNYTOLVAJ / THE RAINBOW THIEF (1990)

A JODOROWSKY EGYÜTTÁLLÁS / LA CONSTELLATION JODOROWSKY (1994)

----------
   "THE NEW ARTIST OF TOMORROW WILL GO UNDERGROUND." DUCHAMP

  > HA MEGKAPOD  EZT AZ E-MAILT, AKKOR A BLACK-BLACK GALÉRIA VAGY AZ OPÁL
SZÍNHÁZ BARÁTI VAGY ISMERÕSI KÖRÉBE TARTOZOL, VAGY AZOK BARÁTJA VAGY
ISMERÕSE VAGY - VAGY VALAKI EGÉSZEN MÁS.

  > A MERZ HÁZAT EGY MULTIMEDIÁLIS MÛVÉSZCSOPORT ALAPÍTOTTA, A MAGAS
MINÕSÉGI MÉRCÉJÛ KÍSÉRLETI (UNDERGROUND, ALTERNATÍV, AVANTGARDE) MÛVÉSZET
ALKOTÓI ÉS TÁMOGATÓI SZÁMÁRA.

  > A MERZ HÁZ A FERENCVÁROSBAN VAN: 600 M2 PINCERENDSZER, 5 MÉTERRE AZ
ASZFALT ALATT. KOMBINÁLT SZÍNHÁZI, KONCERT- ÉS MOZITEREM, KÁVÉZÓ ÉS
IRODALMI SZALON, KÉPZÕMÛVÉSZETI GALÉRIA ÉS KÖNYVESBOLT ÉPÜL ITT.

  > 6 HÓNAPJA NYITOTTUK MEG A TÉR EGYNEGYEDÉT - HÉTVÉGÉN (HATTÓL ÉJFÉLIG)
PROGRAM, MÁS NAPOKON (NÉGYTÕL ÉJFÉLIG) CSÖND, HÁZIPÁLINKA ÉS ZENEGÉP.

  > AKIT MINDEZ NEM ÉRDEKEL, BOCSÁNAT, JELEZZEN NEKEM VISSZA, ÉS TÖBBET NEM
KERESSÜK.

  > AKIT VISZONT ÉRDEKEL, KÉRJÜK, TOVÁBBÍTSA A LEVELÜNKET ÉRDEMES
EMBEREKNEK, ÉS BÚJJON A FÖLD ALÁ: MIELÕBB.

   A BORDA GALÉRIA KIÁLLÍTÁSAI:

  BUZA KRISZ: VILÁGÍTÓ TESTEK (VII. 18. - XII. 31.)
BOGDÁNDY ZOLTÁN SZULTÁN: A KÖZTES LÉT BÁLVÁNYAI (VIII. 1. - XII. 31.)
  LOIS VIKTOR: GÉPHANGSZEREK  (VIII. 29. - XII. 31.)

  SZÉKESFEHÉRVÁRIAK: CÍM NÉLKÜL (XI. 28. - 2004. I. 28.)
ARNOLFINI ARCHÍVUM: TICKET TRIP (XII. 5. - 2004. II. 5.)

  MEGTEKINTHETÕK > NAPONTA 17-22 ÓRÁIG