[artinfo] MEGHIVO - Godot Galeira
Godot Galeria
waiting at godot.hu
Mon Dec 1 08:23:40 CET 2003
Godot Galéria
1075 Budapest, Madách út 8.
[1]www.godot.hu
_________________________________________________________________
[2]Feliratkozás a hirlevélre
[3]Leiratkozás a hírlevélről
A Godot Galéria tisztelettel meghívja Önt
a Festmények, szobrok és dobozok
címu" kiállításának megnyitójára,
mely az Antal-Lusztig Gyu"jtemény
kortárs mu"vészeti anyagából mutat be válogatást.
Megnyitó: 2003 december 3-án 20 óra.
Megnyitja:
Ébli Gábor, esztéta.
[meghivo_2.jpg]
[4]A kép letöltése nyomdai méretben
A kiállító mu"vészek listája:
Bereznai Péter, Birkás István, Deim Pál, efZámbó István, feLugossy
László, Földi Péter, Gaál József, Káldi Kata, Károlyi Zsigmond, Köves
Éva, Lakner László, Lois Viktor, Méhes László, Swierkiewicz Róbert,
Tamási Claudia, Taubert László, Ujházi Péter, Váli Dezso", Vojnich
Erzsébet, Wahorn András, Zoltán Sándor, Zsakó István
A kiállítás megtekintheto" 2003. december 23-ig.
Keddto"l péntekig 10-18 és
szombaton 10-13 óráig,
etto"l eltéro" ido"pontban elo"zetes egyeztetéssel
Az idén harmadik alkalommal jelentkezik a Godot Galéria Kortárs
magángyu"jtemények címu" kiállítássorozata. Célunk, hogy felhívjuk a
figyelmet a rendszerváltás óta megújult ero"vel beindult
magángyu"jtésre, melyben sokszor keveredik a múzeumi igényességu"
értékmentés a presztízsteremto" vállalati befektetéssel. Egyre többen
jönnek rá, hogy a mu"gyu"jtés egyik legizgalmasabb, legváltozatosabb,
a gyu"jto" egyéniségét leginkább kifejezni tudó területe a kortárs
képzo"mu"vészet. Mostani kiállításunk igazi különlegesség: Antal Péter
klasszikus gyu"jteménye talán a legnagyobb, legszélesebb köru"
gyu"jtemény Magyarországon. Darabjai számtalan kiállításon,
katalógusban, monográfiában jelentek meg, azonban eddig mindig
magántulajdonként, névtelenül. A mostani az elso" alkalom, hogy a
gyu"jto" felfedi kilétét, személyes választásait.
[foldi%20peter_2.jpg]
Földi Péter /részlet/
[5]A kép letöltése nyomdai méretben
Hogyan kötheto" Csontváry, Szinyei vagy éppen Gulácsy a mai kortárs
mu"vészethez? Milyen mércét állítanak a ma már klasszikusnak tekintett
mesterek a jelen alkotói elé? S fordítva: mit láthatunk meg a talán
örökké érvényes modernségükbo"l azáltal, hogy a mai mu"vészek felo"l
nézünk képeikre? Az egyes remekmu"vek kvalitásán túl ezek a kérdések
tesznek izgalmassá egy olyan mu"gyu"jteményt, ahol a modern magyar
mu"vészet teljes íve megtalálható, Nagybányától a mai
pixel-festészetig.
A kollekció eredete a nagy mu"veltségu" nagyapára megy vissza, aki a
hatvanas évek végéto"l már az akkor középiskolás unokája kezdeti
mu"tárgy-vásárlásait is támogatta.
A kollekció túllép a festészet határain. Bokros Birman Dezso" és
Medgyessy Ferenc szobrászatát hagyatékukból származó, átfogó anyag
mutatja be. Grafikában kiemelkedo" az Ámos Imre anyag, amely egyúttal
a gyu"jto"t Anna Margithoz fu"zo" közeli barátság emléke is. A
debreceni otthonban ma már külön vitrin fogadja be az ókori régészeti
tárgyakat is.
[gaal_2.jpg]
Gaál József /részlet/
[6]A kép letöltése nyomdai méretben
A gyu"jtött klasszikus modern anyag múzeumi mino"sége és mélysége nem
jelentett akadályt a kortárs mu"vészet beemelése elo"tt sem. Az Ország
Lili ikonosztáz a falon, Bálint Endre legkülönbözo"bb technikájú
munkái vagy éppen a részben külföldro"l hazahozott, sokáig
lappangóként számon tartott Kondor Béla mu"vek spektruma mutatja, hogy
a második világháború utáni élo" mu"vészetünk az unoka révén már
kezdetto"l fogva, s a hivatalos kanonizációt jóval megelo"zo"en utat
talált a nyolcvankilenc éves korában elhunyt, s az utolsó napig
aktívan élo" nagyapa által eredetileg a klasszikusokra és a saját
kortársaira alapított gyu"jteménybe. Ekkor do"lt el, hogy ez tényleg
közös Antal-Lusztig Gyu"jtemény lesz és marad: a két generáció ízlése
ugyan különbözhetett, de a mino"ség, s néhány stiláris alapelv iránti
elkötelezettségük közös nevezo"t biztosított a lassan száz évet
felölelo" anyagnak.
1978-ben azonban nem csupán a nagyapa hunyt el, hanem Ország Lili is
távozott. Halálával megszakadt a gyu"jtemény kortárs részének építése.
Az abban az évben még éppen csak a diplomáját megszerzo" fiatalember
mellett szinte anyai szerepet játszó mu"vészno" személyes jelenléte
túl fontos volt, semhogy ennek hitele nélkül folytatódhatott volna az
élo"mu"vészeti vásárlás. Másfél évtized következett, amely alatt a
klasszikus kollekció rendületlenül gazdagodott, s az addig megvett
kortárs rész a mesterek halálával csöndben klasszicizálódott, ám újabb
kortársak felé nem történt nyitás.
[lakner_2.jpg]
Lakner László /részlet/
[7]A kép letöltése nyomdai méretben
Ennek esztétikai oka is volt. A még második világháború elo"tti,
klasszikus gyökerekbo"l táplálkozó, a hatvanas-hetvenes években
kortársnak számító generáció távoztával a modern mu"vészet egy
szakasza lezárult. Az új kortársaktól jóval nehezebb volt választani,
különösen az Antal-Lusztig program mentén, amelynek máig is központi
elemei az expresszív (zömében, bár nem kizárólag figuratív), mély
színárnyalatokat alkalmazó festészet, és a drámai konfliktusok
megragadása egy részben egzisztencialista, részben spirituális
olvasatban. Ez a mu"vészeti krédó azonban kevéssé tu"nik jellemzo"nek
a mai kortárs alkotókra. A klasszikus modern és a kortárs értékek
küzdelme ezért a jelenkori mu"vészet gyu"jtésének másodszori
elkezdésekor vált valóban élessé.
A korábbi kortárs anyag nyilvánvaló szervességgel ízesült a
gyu"jteménybe, de van-e, s ha igen, melyek azok a mai trendek,
amelyeket néhány évtized múltán majd ugyanilyen természetes egységben
látunk a korábbi huszadik századi anyaggal? Bár tíz éve újra, so"t
nagy lendülettel gyu"jt kortársat, ez a kétely máig kíséri Antal Péter
választásait. Ez, a gyu"jto" által nyíltan felvállalt bizonytalanság
adja meg vételeinek emberi értékét is: ugyan ki ne választaná inkább a
biztosat, s ülne klasszikus babérjain? A bizonytalanság magyarázza azt
is, hogy a gyu"jto" a mai mu"vészek elég széles köréto"l vásárol,
miközben a mostani kiállítás csak egy szu"kebb, néhány szempont
szerinti válogatást mutat be.
Godot Galéria
1075 Budapest, Madách út 8.
Tel.: 322-52-72
[8]www.godot.hu
waiting at godot.hu
[bpestCimer.jpg]
[nkaff.jpg]
Ébli Gábor:
Képek, szobrok és dobozok az Antal-Lusztig gyu"jteménybo"l
Hogyan kötheto" Csontváry, Szinyei vagy éppen Gulácsy a mai kortárs
mu"vészethez? Milyen mércét állítanak a ma már klasszikusnak tekintett
mesterek a jelen alkotói elé? S fordítva: mit láthatunk meg a talán
örökké érvényes modernségükbo"l azáltal, hogy a mai mu"vészek felo"l
nézünk képeikre? Az egyes remekmu"vek kvalitásán túl ezek a kérdések
tesznek izgalmassá egy olyan mu"gyu"jteményt, ahol a modern magyar
mu"vészet teljes íve megtalálható, Nagybányától a mai
pixel-festészetig. A kollekció eredete a nagy mu"veltségu" nagyapára
megy vissza, aki a hatvanas évek végéto"l már az akkor középiskolás
unokája kezdeti mu"tárgy-vásárlásait is támogatta.
A kollekció túllép a festészet határain. Bokros Birman Dezso" és
Medgyessy Ferenc szobrászatát hagyatékukból származó, átfogó anyag
mutatja be. Grafikában kiemelkedo" az Ámos Imre anyag, amely egyúttal
a gyu"jto"t Anna Margithoz fu"zo" közeli barátság emléke is. A
debreceni otthonban ma már külön vitrin fogadja be az ókori régészeti
tárgyakat is.
A gyu"jtött klasszikus modern anyag múzeumi mino"sége és mélysége nem
jelentett akadályt a kortárs mu"vészet beemelése elo"tt sem. Az Ország
Lili ikonosztáz a falon, Bálint Endre legkülönbözo"bb technikájú
munkái vagy éppen a részben külföldro"l hazahozott, sokáig
lappangóként számon tartott Kondor Béla mu"vek spektruma mutatja, hogy
a második világháború utáni élo" mu"vészetünk az unoka révén már
kezdetto"l fogva, s a hivatalos kanonizációt jóval megelo"zo"en utat
talált a nyolcvankilenc éves korában elhunyt, s az utolsó napig
aktívan élo" nagyapa által eredetileg a klasszikusokra és a saját
kortársaira alapított gyu"jteménybe. Ekkor do"lt el, hogy ez tényleg
közös Antal-Lusztig kollekció lesz és marad: a két generáció ízlése
ugyan különbözhetett, de a mino"ség, s néhány stiláris alapelv iránti
elkötelezettségük közös nevezo"t biztosított a lassan száz évet
felölelo" anyagnak.
1978-ben azonban nem csupán a nagyapa hunyt el, hanem Ország Lili is
távozott. Halálával megszakadt a gyu"jtemény kortárs részének építése.
Az abban az évben még éppen csak a diplomáját megszerzo" fiatalember
mellett szinte anyai szerepet játszó mu"vészno" személyes jelenléte
túl fontos volt, semhogy ennek hitele nélkül folytatódhatott volna az
élo"mu"vészeti vásárlás. Másfél évtized következett, amely alatt a
klasszikus kollekció rendületlenül gazdagodott, s az addig megvett
kortárs rész a mesterek halálával csöndben klasszicizálódott, ám újabb
kortársak felé nem történt nyitás.
Ennek esztétikai oka is volt. A még második világháború elo"tti,
klasszikus gyökerekbo"l táplálkozó, a hatvanas-hetvenes években
kortársnak számító generáció távoztával a modern mu"vészet egy
szakasza lezárult. Az új kortársaktól jóval nehezebb volt választani,
különösen az Antal-Lusztig program mentén, amelynek máig is központi
elemei az expresszív (zömében, bár nem kizárólag figuratív), mély
színárnyalatokat alkalmazó festészet, és a drámai konfliktusok
megragadása egy részben egzisztencialista, részben spirituális
olvasatban. Ez a mu"vészeti krédó azonban kevéssé tu"nik jellemzo"nek
a mai kortárs alkotókra. A klasszikus modern és a kortárs értékek
küzdelme ezért a jelenkori mu"vészet gyu"jtésének másodszori
elkezdésekor vált valóban élessé.
A korábbi kortárs anyag nyilvánvaló szervességgel ízesült a
gyu"jteménybe, de van-e, s ha igen, melyek azok a mai trendek,
amelyeket néhány évtized múltán majd ugyanilyen természetes egységben
látunk a korábbi huszadik századi anyaggal? Bár tíz éve újra, so"t
nagy lendülettel gyu"jt kortársat, ez a kétely máig kíséri Antal Péter
választásait. Ez, a gyu"jto" által nyíltan felvállalt bizonytalanság
adja meg vételeinek emberi értékét is: ugyan ki ne választaná inkább a
biztosat, s ülne klasszikus babérjain? A bizonytalanság magyarázza azt
is, hogy a gyu"jto" a mai mu"vészek elég széles köréto"l vásárol,
miközben a mostani kiállítás csak egy szu"kebb, néhány szempont
szerinti válogatást mutat be.
Tudatos döntésként nem szerepel a tárlaton az Iparterves anyag. Bak
Imre, Keserü Ilona vagy Nádler István képei gyakorlatilag konszenzusos
értéknek számítanak már. Egy másik kiállításon azért érdemes lenne
majd egy olyan hosszmetszetet felvillantani, amely a gyu"jteményben, a
személyes ízlésnek megfelelo"en, a kolorista-naturalista irányhoz
képest mennyiségileg értelemszeru"en kisebb súllyal, ám kiváló
mu"vekkel képviselt korai konstruktivista vonalú avantgárd (Kassák
Lajos, Moholy-Nagy László, Nemes Lampérth József, de akár a zseniális
Bohacsek Ede) alkotásaitól nyúlna a neo-avantgárdig.
Ezt az irányt csak Deim Pál egy miniatu"r remeke, illetve Károlyi
Zsigmond öt kisebb képbo"l álló egysége képviseli a mostani bemutatón,
amelyhez viszont nem véletlenül társul Káldi Kata és Köves Éva egy-egy
képe. A hatvanas-hetvenes évek nagy generációjából mindazonáltal
felbukkan még Méhes László és Lakner László (Száj) egy-egy mu"ve, s a
rendezo"k vagány választása az utóbbihoz a fo"iskolán végzo"s Tamási
Claudia mai festményeit (Ajkaim) társítani. A festészet leheto"ségeit,
dilemmáit tematizáló alkotók közül nagyméretu", de most nem bemutatott
képekkel szerepel a kollekcióban Fehér László és Szu"cs Attila.
A kollekció su"ru", drámai üzenetu", a lét feszültségeinek megidézését
a látványos ecsetkezelés és a plasztikus faktúra révén is hangsúlyozó
irányvonalának tükrében nem meglepo" a gyu"jto" elkötelezettsége Gaál
József (Corpus) munkái iránt, akit a sevillai világkiállításon Tóth
Menyhérttel közös bemutatón fedezett fel magának. Csupán színvilágában
ellentéte ennek Földi Péter képe (Aszály), de pontosan a citromsárga
ilyen bátor használata jelzi, hogy az emberi-állati lét nyomasztó
érzeteinek elo"hívása nem a sötét színek függvénye. Földito"l egy
hasonlóan nagyméretu", rózsaszín festmény éppen méretproblémák miatt
maradt ki a kiállításról, de az egyébként oly könnyen giccsbe fúló
világossárga és rózsaszín mesteri alkalmazása kapcsán érdemes
elgondolkodni, hogyan is lehetett egy ilyen popos színvilágot mély
dilemmák ábrázolásával tartalmassá tenni.
A könnyed és a súlyos párosa jelenik meg, bár más vetületben, a
Wahorn-efZámbó-feLugossy volt szentendrei triász bemutatott képein is.
A gyu"jteményben található, lenyu"gözo" Vajda Lajos anyag fényében
természetesnek tu"nhetne a Vajda Lajos Stúdió alkotói iránti
érdeklo"dés, ám valójában csak Lugótól került nagyobb anyag Antal
Péterhez. Annál tanulságosabb látni, hogy a groteszk képi világ mely
darabjait választotta a gyu"jto". A formák gyakran amorf jellege, a
tudatalatti elemeinek megidézése nem is helyezi oly távolra e mu"veket
a kollekció gerincét képezo" drámai vonulattól.
A mulandóságnak a harsány színek és ero"s gesztusok általi megidézését
képviseli Swierkiewicz Róbert képe (Az álom jön és elszáll), míg egy
látszólag szu"k színskála végtelen sok árnyalatában úszik, s a
melankóliát, meditációt így varázsolja elo" Váli Dezso" és Vojnich
Erzsébet egy-egy festménye. A középnemzedék további alkotóitól egy
olyan csoport is található a kollekcióban és részben a kiállításon
(Ujházi Péter, Birkás István), akik a hatást éppen a mesteri
festo"iség elutasítása, s az anyaghasználat kiszélesítése például
homok, textil vagy vakolat részeknek a képmezo"be történo" beépítése
révén keresik.
Az anyagok és a kétdimenziós felületbo"l való kilépés iránti
érdeklo"dést tanúsítják a gyu"jteményben az immáron klasszikusnak
számító, egykor kortárs szobrászok (Schaár Erzsébet, Vilt Tibor)
alkotásai, s a kiállításon a groteszkbe hajló (Zsakó István) illetve a
redukcióval a drámait kutató (Taubert László) kisplasztikák és a nagy
Lois Viktor szobor.
A mu"vészet-fogalomnak a gyu"jteményen belüli, radikális kitágítására
legjobban a különteremben, mintegy kamara-kiállításon látható dobozok
utalnak. Bereznai Péter és Ujházi doboz-kompozíciói hol a
közép-európai történelem, hol az általános emberi lét szívszorító
bugyraiból merítik elemeiket, míg Zoltán Sándor szürrealisztikus
dobozai úgy kínálnak hommage-t Magritte-nak és Ország Lilinek
egyaránt, hogy a bemutatott festészeti anyagból közben párbeszédre
hívják a bölcseleti-mimetikus és groteszk-elvont motívumokat is.
Az anyag egészét tekintve feltolul az eredeti kérdés, találkoznak-e
ezek a mu"vek klasszikus elo"djeikkel? Egyes alkotások és mu"vészek
terén ezt természetesen majd csak a jövo" dönti el. Ám összességében
nyilvánvaló a közös kvalitásra törekvés, a klasszikus és a kortárs
között csupán a történetiség alapján való különbségtétel elutasítása.
Lehet egy kortárs mu" kérdésfelvetése és eszköztára akár teljesen
hagyományos is, ha ezek a mai kor problémáira reflektálnak, akkor a
mu" ugyanúgy korunk társa, mint egy installáció vagy c-print. S
fordítva: egy mai munka elutasíthatja a mu"vészeti hagyomány akár
minden elemét, ha örökérvényu" emberi dilemmákról és egyedi formában
szól, akkor elo"bb-utóbb a klasszikus értékek közé sorolódik majd.
Mindez ero"s folytonosságot sugall a szakma által gyakran oly élesen
különválasztott klasszikus, modern és kortárs mu"vészet között. A
gyu"jto" és befogadó számára a mesterséges történeti cezúráknál
fontosabb az egyes mu"vek mino"sége.
Különösen tanulságos mindezt egy átfogó huszadik századi gyu"jtemény
kapcsán rekonstruálni. Hiszen a modern mu"vészet jövo"orientáltsága a
múlttal való szakítás programjából eredt, míg a mai kortárs alkotások
éppen a történetiséggel játszanak mint szabadon manipulálható
szemiotikai vegyértékkel. E ketto"s perspektívából értheto" meg, hogy
egy ilyen kitekintésu" kollekció a huszadik századot miért nem az
izmusok, s különösen nem a geometrikus absztrakció történetére fu"zi
fel. Jelen van ez a szál, so"t a kortárs anyagban is érvényesül de
csupán az egyik lehetséges olvasatként. Most, hogy az avantgárd lassan
minden hulláma történelemmé vált, valójában ez a kérdés foglalkoztat
mindenkit: hogyan is lehet a mu"vészet konceptuális-filozófiai illetve
érzéki-humanista vetületét egyensúlyban látni, egymással kibékíteni?
Az Antal-Lusztig kollekció válasza elég egyértelmu"en az, hogy a
mu"vészetnek a modern életben betöltött szerepe ugyan felöleli az
esztétikai-formai kísérletezést és a politikai-világnézeti aktivitást,
ám ezek együttesénél is jóval szélesebb, s mélyen köto"dik az emberi
létállapot örökérvényu" kérdo"jeleivel való szembenézéshez.
Az Antal-Lusztig gyu"jtemény kortárs-mu"vészeti válogatása december 3.
23. között látható a Godot Galériában. Ébli Gábor
References
1. http://www.godot.hu/
2. mailto:safizoo at westel900.net%20?subject=%20%3CGodot%20Galeria%20kiallitasai%20-%20HIRLEVEL%3E
3. mailto:safizoo at westel900.net%20?subject=%20%3CA%20tovabbiakban%20nem%20kerem%20hirleveluket%20-%20%20REMOVE%3E
4. http://www.godot.hu/antal/meghivo.jpg
5. http://www.godot.hu/antal/foldi%20peter.jpg
6. gaal.jphttp://www.godot.hu/antal/gaal.jpg
7. http://www.godot.hu/antal/lakner.jpg
8. http://www.godot.hu/
More information about the Artinfo
mailing list