<!doctype html public "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<html><head><style type="text/css"><!--
blockquote, dl, ul, ol, li { padding-top: 0 ; padding-bottom: 0 }
 --></style><title>MKE DI - A futás iránya</title></head><body>
<div>Magyar Képzömüvészeti Egyetem, Doktori Iskola -
Feszty-ház</div>
<div>1063 Budapest Kmety Gy. u. 27.</div>
<div><br></div>
<div><b>A FUTÁS IRÁNYA</b></div>
<div> </div>
<div>A Magyar Képzömüvészeti Egyetem másodéves doktori
hallgatóinak vizsgakiállítása</div>
<div><br></div>
<div> Megnyitó: 2023. május 17.  18h</div>
<div><br></div>
<div>A kiállítás címe Franz Kafka<i> _Kis meséjéb‘l</i>
_ kölcsönzött fordulattal él, ahol a futás - az egér
számára kezdetben nyíló, majd szükül‘ térérzettel -
az élet metaforájaként jelentkezik. A humán
helyváltoztatás alap mozgásformája a gyaloglás, amely valamely
belsö vagy külsö, tudatos vagy tudattalan késztetés
hatására olykor magasabb fordulatszámra kapcsol. Innentöl
skálásan már sietös a lépés, kocogás, rohanás, sprint.
Jelen csoportos prezentációs helyzetben ezek az egyéni, parallel
alkotói hozzáállások, tempók sorakoznak fel mint az
atlétikapályán a rekortánban húzott, fehérrel elválasztott
sávok. Ahogy a doktori hallgatók esetében maga a négyéves
képzési forma kínálja ezt az adott ideig azonos irányba
tartó, de mégis egyéni útbejárással, a mžvészeti
kutatás és alkotó munka vargabetživel tžzdelt keretet.</div>
<div>A futás képénél elidözve, a doktoranduszok és
doktorandák akadémiai terepbejárása a tájfutóéhoz is
hasonlítható, aki a felderítend‘ domborzati viszonyok közt
saját térképére és tájolójára hagyatkozva jelöli ki
az útvonalat, amelyet bejár. A doktori hallgató is magányosan
határozza meg és köti össze a vizsgált terület releváns
pontjait, hogy kirajzolja általuk a felismerések hálózatát,
miközben folyamatosan korrigálja, finomhangolja alkotói
kutatása irányát.</div>
<div><i><br></i></div>
<div><i> “Ellendülve a talajtól a magasba gördülök,
aztán másik talppal érintem a földet, és a támaszba
engedésb‘l nyerek er‘t, hogy a lefeléb‘l újra felfelé
legyen. A térképbe kapaszkodom, és úgy rugaszkodom el, hogy a
lefeléb‘l el‘re is legyen, ízületr‘l ízületre haladó
er‘. Kifáradásig és tovább. A kételyig, hogy én futok
el‘re, vagy az út szalad ki alólam? Távolodom valamit‘l vagy
közeledek valami felé? Az ismétl‘d‘ visszapattanásban, a
megannyi emelkedésben és zuhanásban kirajzolódó
legfontosabb: a felfüggesztett pillanat tapasztalata, hogy
repülök." J. B.</i></div>
<div><br></div>
<div>S bár a hallgatók külön utakon, más ritmusban és
eltérö stílusban mozognak a terepen, id‘nként egymás
látóterébe érnek, találkoznak egy-egy módszertani dilemma,
esztétikai vagy technikai kérdés apropóján. Ilyenkor, még
ha ideiglenesen is, de a futásuk iránya közös.</div>
<div><br></div>
<div>A kiállítás a másodéves hallgatók képzési
programjának felezö számadása, ahol bemutatásra kerül az
elmúlt két évében folytatott alkotó és kutató
munka.</div>
<div><br></div>
<div>Kiállítók: AUGUSZTINYI Fruzsina, DONNÁK János,
JOBBÁGY Bernadett, KALA Bence, KIS Judit, KOVÁCS Krisztián,
MURÁNYI Mózes Márton, PAJOR Patrícia, PAPP Szilvia Vivi, PÓK
Tímea, SĂRÉS Zsolt, SZABÓ Áron, TÓTH Anna Eszter</div>
<div><br></div>
</body>
</html>