<!doctype html public "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<html><head><style type="text/css"><!--
blockquote, dl, ul, ol, li { padding-top: 0 ; padding-bottom: 0 }
 --></style><title>Mai Manó Ház: Az érzékeny önpusztító,
Berekméri Zoltán</title></head><body>
<div><font color="#000000"><b>Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó
Ház</b></font></div>
<div>1065 Budapest, Nagymez‘ utca 20.</div>
<div><br></div>
<div><font size="+1" color="#000000"><i><b>Az érzékeny
önpusztító</b></i></font></div>
<div><font size="+1" color="#000000"><b><br></b></font></div>
<div><font size="+1" color="#000000"><b>Berekméri
Zoltán </b></font></div>
<div><br></div>
<div
>https://www.maimano.hu/programok/kiallitas-az-erzekeny-onpusztito-be<span
></span>rekmeri-zoltan-100</div>
<div><br></div>
<div>a kiállítás bezárása: 2023. március 12.</div>
<div> </div>
<div>A magyar fotográfia történetének egyik legjelentösebb
alakja Berekméri Zoltán, aki az 1940-es évektöl a '80-as
évek végéig alkotott. Tragikus életének számos pontja ismert
és feltárt, azonban sorsának müvészetéhez alig van köze:
képein egy sajátságos világ bontakozik ki, amelyben a tiszta
kompozíció, a fotográfiai hagyományok iránti tisztelet és
egy különös “belsö monológ" játssza a
föszerepet.</div>
<div><br></div>
<div><b>Berekméri Zoltán</b> - 100 évvel ezel‘tt -
1923-ban született Kecskeméten, de Békéscsabán járt
középiskolába, s tett érettségi vizsgát. A fotográfiához
már tizennégy évesen kötödött és a középiskolában
a fotószakosztály vezetöje volt. Diákversenyeken is indult, s
1942-ben elnyerte a<i> Magyarország Diákfényképezö
Bajnoka</i> címet, ugyanakkor mindvégig autodidakta módon
tanulta a fényképezést, az érettségi után nem tanult
tovább. Közvetlenül az érettségi vizsgát követöen a
békéscsabai postán helyezkedett el tisztviselöként. Itt
ismerkedett meg Gellért Gézával, akivel több pályázatra is
együtt jelentkeztek. Egy Gellértnek 1945-ben írt fiatalkori
levelében így fogalmazta meg az alkotáshoz füzödö
viszonyát:<i> “...addig, amíg a végsö, de egyben legbiztosabb
ismereteinket megszerezzük a »Halálról«, cselekedni,
maradandót alkotni is akarunk."</i></div>
<div><br></div>
<div>Felvételei hamar ismertté tették szakmai körökben, s az
1956-ban megalakult Magyar Fotómüvészek Szövetségének
alapító tagjai közé hívták, ekkor 33 éves volt. A
korszak befolyásos fotómüvészei segítették
pályafutását, mint például a két világháború közti
magyar szociofotó meghatározó alakja, Kálmán Kata, aki a
világháború után már politikailag is tényezönek
bizonyult. Az ö segítségével kerülhetett Budapestre
Berekméri és lett 1958-ban a Petöfi Irodalmi Múzeum
fotográfusa. A múzeumot négy évvel azelött hozták létre, s
az újonnan alapított intézmény fotólaborját vezette.
Ugyanakkor ott is lakott, hiszen a fövárosban nem volt kapcsolata
senkivel, s csak évekkel késöbb talált magának albérletet.
Visszaemlékezések szerint ez az id‘szak volt az, amikor
elöször kicsúszott a lába alól a talaj, hiszen Békéscsabán
hagyta feleségét és kisfiát, akikt‘l a késöbbiekben
eltávolodott, majd a kapcsolatuk is megszakadt. Múzeumi
fotográfusként húsz évet dolgozott, mütárgyfotókat és
reprodukciókat készített, ugyanakkor ezzel párhuzamosan
tudatosan építette saját alkotói világát is. Berekméri
esetében viszont ehhez a tudatossághoz betegsége is társult:
alkoholizmussal küzdött és több idöszakban is pszichésen
zavart események követték egymást. Utolsó éveit már
egzisztenciálisan kiszolgáltatott módon élte egy pomázi
szociális otthonban, ahol mentálisan sérült és alkoholista
betegek között élt viszonylagosan nyugodt körülmények
között. Innen heti rendszereséggel eltávozhatott és volt
munkahelyére, az irodalmi múzeum fotólaborjában kapott
lehetöséget arra, hogy régi, illetve új képeinek
negatívjaiból kiállítási nagyításokat készítsen.
Azonban az ebben az idöszakban készült képein sem
látszódnak meg azok a nehézségek, melyeket életének ezen
szakaszán átélt: életmüve egységes maradt, s még
szemléletileg is közel azonos módon és képi világgal
fogalmazta meg mondanivalóját a világról. Még halála
elött lehetöséget kapott az Ernst Múzeumban, hogy bemutathassa
életmüvét, s az 1985-ben létrejött tárlat komoly
sajtóvisszhangot kapott. Ugyanakkor szakmai körökben már nem
számoltak személyével és képeivel, szinte a kortársainak is
újra fel kellett fedezniük.</div>
<div><br></div>
<div>A kor egyik befolyásos, fotográfiával foglalkozó
újságírója, Gera Mihály, a kiállítás katalógusában is
éreztette ezt:<i> “Magam is most döbbenek rá, hogy voltaképp
alig tudok többet a hatvanegy éves Berekméri Zoltánról, mint
az a látogató, aki ezen a gyüjteményes kiállításon
ismerkedik a fényképeivel...".</i></div>
<div><br></div>
<div>Berekméri Zoltán 1988. május 21-én halt meg Pomázon
tragikus körülmények között. Fotográfiai életmüvét a
Petöfi Irodalmi Múzeum folyosójának két szekrényéb‘l
vitték át a Magyar Fotómüvészek Szövetségének
Fotótörténeti Gyüjteményébe, ahonnan a Magyar Fotográfiai
Múzeumba került.</div>
<div> </div>
</body>
</html>