<!doctype html public "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<html><head><style type="text/css"><!--
blockquote, dl, ul, ol, li { padding-top: 0 ; padding-bottom: 0 }
--></style><title>TÜRK Péter: egyszerre több
látszik</title></head><body>
<div><b>TÜRK Péter</b></div>
<div><b><br></b></div>
<div><b>egyszerre több lászik</b><br>
</div>
<div>2021 március 2 - március 26<br>
</div>
<div>A kiállítás megtekinthet‘ keddt‘l péntekig 14-18
óráig<br>
</div>
<div>valamint online<br>
<a
href=
"https://vintage.hu/mymail/10212/f9f36ad67f79c1d694a16ba06599726c/aHR0cHM6Ly92aW50YWdlLmh1L2V4aGliaXRpb25zL3R1cmstcGV0ZXItbXVsdGlwbGUtYXBwZWFyYW5jZXM"><span
></span>https://vintage.hu/exhibitions/turk-peter-multiple-appearances</a
><br>
</div>
<div>A kiállítóteret kérjük egyesével, az
egészségügyi óvintézkedések betartásával látogassák.<br>
</div>
<div>Türk Péter életmžvében kitüntetett szerepe van a
látásnak. Az 1970-es évekt‘l kezdve foglalkoztatta a látás
pszichológiája, a képalkotás optikai és pszichikai
összefüggéseinek kutatása. Töretlenül egyéni képalkotási
módszereket dolgozott ki, munkáiban összefonódott a
tudatosságon alapuló analitikus, absztrakt-logikai gondolkodás
és a közvetlen érzékelésen alapuló empirikus
kísérletezés. Türk 1974 körül els‘sorban fotókkal kezdett
dolgozni, a következ‘ évtizedben a fotográfia eszköztára
vált meghatározóvá munkásságában. A Vintage Galéria
tárlata ezen alkotói periódusában létrehozott mžveib‘l
mutat be egy válogatást.<br>
</div>
<div>Türk 1983-tól dolgozta ki a<i> pszichogram</i>ok és a<i>
fenomén</i>ek képtípusait. A pszichogramok
elkészítéséhez egy fényérzékeny fotópapír és egy
fotónegatív közé egy átlyukasztott kartonlapot helyezett. A
papírlap mozgatásával szemének mozgását követte le, a
maszkon keresztül áteresztett fénnyel hozta létre képeit. A
fenoméneknek - vagy ugyancsak Türk kifejezésével élve
“tüneményeknek vagy jelenségeknek" - elnevezett
képtípust is a pszichogramtechnika alkalmazásával hozta létre,
amikor egy papírra több pszichogramot vetített (<i>Fenomének.
Ugyanannak az öt negatívnak a pszichogramjaiból</i> [1-4],
1983-1986). Az optikai, kémiai és mechanikai folyamatok, a
negatívok transzparenciája révén bizonyos részletek és az
egyes alkotói intencionalitást jelz‘ kézjegyek elvesztek,
mások pedig kiemelkedtek. A sötétebb és világosabb foltokká
redukált formatöredékekb‘l és a formák hiányából
létrejöv‘ rendszer az alkotói és befogadói mechanizmusokat
egyszerre tette láthatóvá. A huszadik századi mžvészet
váltakozó tendenciái és eltér‘ szemléletmódjai
vetültek egymásra és egyesültek ezekben a mžvekben,
egyidejžleg tematizálva az optikai látvány
reprodukálhatóságának kérdését, valamint a tudati képek
egyszerre érzéki és fogalmi jelenségét.<br>
</div>
<div>A mžvész hasonlóan redukált eszköztárat és egy
meghatározott mžveletsort használt fel<i> Valami a
foszfénjelekb‘l [1-18] (</i>1987) címž sorozatának
elkészítésekor. Ezen alkotói periódusának záró
szakaszában új ábrázolási módszert dolgozott ki, az A/3
méretž nyomdai mžnyomó papírokra lassan száradó,
áttetsz‘ nyomdai ragasztóval foszfénjeleket vitt fel. Az ekkor
még láthatatlan jeleket barnásvörös porfestékbe mártott
vattával dörzsölte át szintén szemének mozgását
követve, az addig rejtett alakzatokat el‘hívva. Türk
mžvészetének szinte egész életmžvére kiterjed‘ ars
poeticáját fogalmazta meg 1976-os<i> Képlet (minden nem
látszik)</i> címž munkáján. A mžvön négy mondat
olvasható: “minden nem látszik", “elrepült el‘ttem egy
madár", “egyszerre több látszik", és “a levelek
megmozdultak". Más megfogalmazásban, Türk Péter egy harminc
évvel kés‘bb leírt, de korábban már évtizedeken át
alkalmazott képlete szerint: “A létez‘k halmozottságában,
bonyolultságában benne rejlik a létezés
egyszeržsége."<br>
</div>
<div>Türk Péter (1943-2015) képz‘mžvész. 1969-ben tagja a
Szürenon csoportnak, majd a magyar neoavantgárd szcéna
résztvev‘je. 1970-ben szerepelt Mžegyetemen megrendezésre
került<i> R-kiállítás</i>on, résztvev‘je volt Galántai
György balatonboglári kápolnatárlatainak 1970 és 1972
között. 1976-ban részt vett az<i> Expozíció.
Fotó/mžvészet</i> címž tárlaton (Hatvany Lajos Múzeum,
Hatvan). Több nemzetközi csoportos tárlat kiállító
mžvésze (<i>Id‘híd - Zeitbrücke</i>, 2001, Museum Moderner
Kunst, Passau;<i> Tolerance in Art</i>, 2009, Danubiana - Meulensteen
Art Museum, Pozsony). Munkái megtalálhatóak többek között
a Kunsthalle Praha, a budapesti Ludwig Múzeum és a Magyar Nemzeti
Galéria gyžjteményében. A szžkebb szakma mindig is
számontartotta Türk több, mint négy évtizedet felölel‘
munkásságát, de a közönség addig feldolgozatlan
életmžvével el‘ször csak 2018-ban, a budapesti Ludwig
Múzeum<i> minden nem látszik</i> címž
életmžkiállításán találkozhatott.</div>
<div><br></div>
<div>Rátkai Zsófia</div>
<div><br></div>
<div><br></div>
<div>VINTAGE GALÉRIA<br>
1053 BUDAPEST<br>
MAGYAR UTCA 26<br>
</div>
<div><a
href=
"https://vintage.hu/mymail/10212/f9f36ad67f79c1d694a16ba06599726c/aHR0cDovL3d3dy52aW50YWdlLmh1"><span
></span>www.vintage.hu</a><br>
</div>
<div> </div>
</body>
</html>