<!doctype html public "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<html><head><style type="text/css"><!--
blockquote, dl, ul, ol, li { padding-top: 0 ; padding-bottom: 0 }
 --></style><title>megfigyelési kapitalizmus</title></head><body>
<div><font color="#000000">Mark Zuckerberg 2012-ben összefoglalta a
Facebook célját:<i> A Facebook ismerni fog minden könyvet, amit
valaha olvastál, minden dalt, amit valaha meghallgattál, minden
filmet, amit valaha megnéztél, és a modelljeink meg fogják
tudni mondani, melyik bárba menj egy ismeretlen városban, a
bárban pedig a pultos a kedvenc italoddal vár majd, ahogy belépsz
az ajtón.</i></font></div>
<div><font color="#000000">Az emberi létezés tehát a bánya,
amib‘l a Facebook adatot (minden dal, minden film, minden könyv)
nyer ki megfigyelésen keresztül. Ezekb‘l az adatokból a
Facebook el‘rejelzést gyárt (hogy milyen italra van épp
szükségem), majd ezt az el‘rejelzést eladja egy hirdet‘nek (a
ismeretlen város bárjának).</font></div>
<div><font color="#000000">A gond csak az, hogy a Zuckerberg által
felvázolt példában nem a fogyasztó fizet, hanem a bár. Ha
ezt elfogadjuk, akkor pedig nem nehéz belátni, hogy a Facebook
számára nem az lesz a fontos, hogy a fogyasztót minél jobb
bárokba irányítsa, hanem az, hogy a legtöbbet fizet‘ bárokba
minél több fogyasztót irányítson.<font size="-1"><br>
</font></font
>https://tldr.444.hu/2020/06/27/nem-te-dontod-el-hogy-rakattintasz-e-<span
></span>erre-a-cikkre</div>
</body>
</html>