<!doctype html public "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<html><head><style type="text/css"><!--
blockquote, dl, ul, ol, li { padding-top: 0 ; padding-bottom: 0 }
--></style><title>Rendszervaltasok / Patosz menedzsment No. 2. /
majus 21. 1</title></head><body>
<div><b>Patosz menedzsment</b></div>
<div><br></div>
<div><i>Beszelgetes-sorozat a magyar muveszet toposzainak multjarol es
jelenerol</i></div>
<div><br></div>
<div>2019. majus 21., 18:00-20:00</div>
<div><br></div>
<div>Helyszin: Vasas Szakszervezeti Szovetseg Szekhaza (1086
Budapest,</div>
<div>Magdolna u 5-7.)<br>
</div>
<div><b>Hornyik Sandor beszelget Grof Ferenccel</b></div>
<div><br></div>
<div>A <patosz menedzsment> egy nem letezo fogalom, amely a
patoszformula</div>
<div>es a dühkezelesi terapia (anger management) fuziojabol
született. Az efemer<br>
fogalom egyik forrasa tehat a pszichologiahoz es a
szocialpszichologiahoz<br>
vezet, a masik pedig a muveszettörtenethez, konkretan Aby
Warburg<br>
munkassagahoz. Warburg egyik leveleben a kultura
pszicho-törteneszekent<br>
irta le magat, aki azt vizsgalja, hogy az eros erzelmeket, a
szenvedelyeket<br>
es a szenvedeseket, az eksztatikust es a tragikust megjelenito
vizualis<br>
toposzok hogyan vandoroltak at egyik törtenelmi-kulturalis
korszakbol a<br>
masikba. A <patosz menedzsment> ekkent az ikonologiai
modszer<br>
modernizalasakent es aktualizalasakent azzal foglalkozna, hogy az
elmult<br>
szaz evben a magyar vizualis kultura hogyan elte meg a
rendszervaltasokat,<br>
hogyan viszonyult az azok altal felkavart ideakhoz es erzesekhez, es
hogyan<br>
ertelmezte at sajat toposzait es patoszformulait. A beszelgetesek
soran<br>
egyreszt arra keresnenk a valaszt, hogy a közelmultban a magyar<br>
kepzomuveszet mely toposzai, milyen szimbolumai es allegoriai
valtak<br>
aktualissa, masreszt arra is, hogy mi törtent ezekkel a toposzokkal
a<br>
független magyar allamisag evszazada folyaman.<br>
<br>
A televizios "het mutargya" musorokat es kesobbi muveszeti
esemenyeket (Kis<br>
Varso es Erhardt Miklos) is megidezo beszelgetes-sorozaton,
kivalasztott<br>
muvek menten hivjuk beszelgetesre az alkotokat.<br>
<br>
Koncepcio es hazigazda: Hornyik Sandor, muveszettortenesz<br>
<br>
*A targyalt mu*<br>
<br>
Grof Ferenc és Jean-Baptiste Naudy, Derkovits Gyula *1514* cimu,
a<br>
Dozsa-fele parasztfelkelest abrazolo fametszet sorozatabol kiindulva
1919,<br>
1949 és 1989 nemzeti “sorsfordito" esemenyeit allitottak
egymassal<br>
parhuzamba. Az eredeti fametszethez kepest ket markans valtozas tunik
fel.<br>
A megkinzott Dozsa fejere helyezett tüzes korona “1514"-es
evszamat<br>
“19?9"-re csereltek, amellyel egyszerre ideztek fel az 1919-es
bolsevik<br>
forradalmat, az 1949-es “alkotmanyos", kommunista, politikai
fordulatot és<br>
az 1989-es rendszervaltast a valodi parlamentaris demokracia
alkotmanyba<br>
foglalasaval. A masik szembeötlo valtozas az, hogy “büdös
paraszt" helyett<br>
“büdös paralel" van Dozsa mellebe egetve. Közelebbrol nezve
azonban egy<br>
harmadik elteres is lathatova valik: a kommunista ikon, a kultikus
kep<br>
ugyanis szavakra esik szet, a vörös és a fekete rajzolat
“mögött" pedig az<br>
1949-as kommunista és az 1989-es uj, demokratikus alkotmany szavai
tunnek<br>
fel. A Societe Realiste ezzel azt vizualizálja, hogy az “uj"
alkotmany<br>
szamos pontja meglehetosen hasonlitott a regire, ami viszont a
szovjet<br>
alkotmany mintajara keszült. A folytonossag es a forradalom
pragmatikus<br>
dialektikajat Grof és Naudy az athuzasok dekonstruktiv, kritikai<br>
gesztusaval emeli ki. A “büdös paralel" nemcsak a szovjet
mintara utal,<br>
hanem magaban hordozza az 1989-es demokratikus “forradalom"
kritikajat is,<br>
hiszen a hatalmi és gazdasagi elit szamos tagja eppugy atkerült az
uj<br>
vilagba, ahogy az 1949-es alkotmany passzusai sem tuntek el
teljesen.<br>
<br>
*< Rendszervaltasok> *<br>
<br>
A tranzit. hu 2019-20 folyaman < Rendszervaltasok > cimmel
esemenysorozatot<br>
indit, amely eloadasok, kiallitasok, kutatasi bemutatok, tematikus<br>
folyoiratszamok formajaban azt vizsgalja, hogy a politikai
fordulopontok<br>
milyen valos es szimbolikus valtozasokat hoznak egy adott
korszakban.<br>
Mikent elnek tovabb nezetek es törtenetek a felszin alatt, hogy
aztan egy<br>
masik rendszerben ujrainterpretalva meghatarozo narrativakent
kerüljenek<br>
elo. A projekt szamara kidolgozott vagy adaptalt esettanulmanyok az
elmult<br>
szaz ev politikai, tarsadalmi es kulturalis esemenyeinek
korszakonkent<br>
valtozo, gyakran politikailag kisajatitott es egymasnak
ellentmondo</div>
<div>ertekeleseit mutatjak be.</div>
<div> </div>
</body>
</html>