[im] Fwd: [artinfo] ISBN Hírlevél/Newsletter | Kiállításmegnyitó / Opening, augusztus 27. 19:00, Folytatódó hiányok / Continuing Hiatus

Miklos Peternak peternak at c3.hu
Sat Aug 24 12:32:27 CEST 2019


ISBN HÍRLEVÉL / NEWSLETTER
2019/08/22
MEGNYITÓ / Opening

Folytatódó hiányok – Erlich Gábor és Karas David kiállítása
//
Continuing Hiatus – An Exhibition of Gábor Erlich and David Karas
2019. augusztus 27. 19:00

2019. augusztus 27 – szeptember 27.

Megnyitó: 2019. augusztus 27., 19:00

Karas David és Erlich Gábor közös kiállításukon az egykori gellérthegyi 
barlanglakások (Karas) és egy általános iskolai farsang (Erlich) 
emléktöredékeiből kiindulva az egyéni és kollektív emlékezet működését 
vizsgálják – a kettő különválaszthatóságát, a személyesség vagy 
személytelenség mibenlétét is megkérdőjelezve. Mi az, ami összeköt, és 
mi az, ami elválaszt minket az előttünk száz évvel ugyanezt a várost 
lakóktól, vagy attól, akik évekkel, évtizedekkel ezelőtt mi magunk 
voltunk? Milyen kapcsolatba tudunk kerülni az archív képeken felbukkanó 
ismeretlenekkel, és mit kezdjünk saját gyerekkori képeink esetleges 
idegenségével?

A múltból fennmaradt kiragadott, megörökített pillanatok nem egy 
lineáris időfelfogás magunk mögött hagyott egységeként jelennek meg 
Karas és Erlich munkáiban. Nem zárványok, hanem kibomlanak térben és 
időben: ugyanakkor az így körülöttük létrejövő narratíva sem folytonos, 
nem mentes a hiányoktól. A kibontakozó történetekben azonban ezek 
nemcsak légüres térként és időként jelentkeznek, hanem az áthidalás, az 
összekapcsolás új lehetőségeire is alkalmat adnak. Így például arra, 
hogyan állítható össze egy saját jogán soha meg nem írt történet más, 
megörökített történetek “melléktermékeiből”; illetve hogyan írható újra 
egy váratlanul előhívódott múltbeli kép. A Folytatódó hiányok kiállítás 
a felejtés és emlékezés mint egymással összefonódó folyamatok 
dinamikájával, a kettő közti mozgással foglalkozik: hol húzódnak a 
szakadások, és hol kötődnek össze váratlanul az elszakadt (vagy soha 
össze se tartozó)
szálak?

Kurátor: Juhász Anna Mária

Erlich Gábor (1986) 2014-ben végzett az MKE Intermedia tanszékén. 
Kutatásában a baloldali kultúrakritika lehetőségeivel foglalkozik. A 
nemzetközi baloldal (kultúr)kritikai elméleteit vizsgálja a 
közép-kelet-európai régió félperifériális helyzetének tükrében.

„Arra próbálok választ találni, hogy hogyan tölthet be a művészeti 
gyakorlat olyan szubverzív, kritikai pozíciót, ami nemcsak a tőke 
transznacionális hálózatai által uralt világ megértésére, de bizonyos 
helyzetekben az elnyomó hatalmi alakulatok 
kicselezésére/megváltoztatására is képes lehet. Egy Somogy megyei 
faluban nőttem föl munkáscsaládban, _orbit_ című sorozatomban arra az 
útra reflektálok, amin azóta haladok."

Karas David (1987) 2014-ben diplomázott az MKE Intermedia tanszékén, 
2015-2018 között a Doktori Iskola hallgatója volt. Korábban több 
aktivista csoport önkéntese, 2015 decembere óta a Gólya Szövetkezet tagja.

"2013-ban fotóztam először olyan kunyhókat, amiknek a kilakoltatását és 
lebontását elrendelte a helyi önkormányzat. Utána még évekig részt 
vettem sok hasonló esemény dokumentálásában, miközben napi szinten 
jártam dolgozni a Rottenbiller utcai FKSE-be. Ebben az időszakban 
bukkantam rá Békés István Szegény ember gazdag városban (1973) című 
könyvében arra, hogy ebben az utcában nyílt meg 1883-ban a kor 
legmodernebb hajléktalanszállója, amit 13 évvel később a környék lakói 
városképi és funkcionális érvekre hivatkozva bezárattak. Sokat 
gondolkoztam azon, hogy bármit változtatott volna-e a jelenen, ha a száz 
évvel ezelőtti szegénypolitikáról olyan és annyira hozzáférhető vizuális 
dokumentáció maradt volna fent, mint például az A Város Mindenkié 
2010-es években végzett munkájáról; hogy jelentene-e bármit, ha nem csak 
egy helytörténeti gyűjteményben találkoztam volna a Rottenbiller utcai 
hajléktalanszálló történetével, aminek
épülete mellett minden nap elsétáltam."

27 August – 27 September 2019

Opening: 27 August 2019, 7 pm

Departing from memory fragments of a former cave settlement on 
Budapest’s Gellért Hill (David Karas) and from an elementary school 
carnival (Gábor Erlich), Karas and Erlich analyze in their joint 
exhibition the working of individual and collective memory. Their works 
call into question whether the two categories could even be treated as 
separate, by re-thinking what constitutes the personal or the 
impersonal. What connects, and what separates us from the ones who 
inhabited the same city a century before us, or from the ones we 
ourselves were years or decades ago? How can we connect to the unknown 
figures who appear on archive images, and what can we do with the 
occurrent foreignness of our own childhood images?

Those detached and recorded moments of the past that somehow made it to 
the present appear in the works of Erlich and Karas not as surpassed 
units of a linear temporality. They are not closed on themselves, but 
become unbound in space and time. However, the narratives that come into 
being around them are also not continuous, not devoid of gaps. These 
hiatus appear in the unfolding stories not only as spatio-temporal 
voids, but also as opportunities to bring things into new relations with 
each other when attempting their bridging. Their potential to enable new 
connections is for example examined when a story, which has never been 
written on its own right, is assembled from the „byproducts” of other, 
recorded stories; or when a suddenly reemerging image from the past is 
gradually rewritten. The exhibition engages with the dynamics of 
forgetting and remembering as entangled processes, and with the 
movements occurring between them: where do ruptions lie, and where do 
the torn (or never
cohesive) threads reconnect with each other unexpectedly?

Curator: Anna Mária Juhász

Gábor Erlich (1986) graduated from the Intermedia Department of the 
Hungarian University of Fine Arts in 2014. Erlich investigates the 
possibilities of a cultural criticism on/from the Left by scrutinizing 
critical cultural theories, taking into account the specificities of the 
semi-peripheral state of East-Central-Europe.

“I have been grappling with the possibilities of a contemporary art 
practice that is capable of subversive and critical actions; one that is 
not only able to understand our present, dominated by networked 
capitalism, but is also able to heck and alter the oppressive 
apparatuses of power. I grew up in a working-class family in a Hungarian 
village. With the series _orbit_, I reflect upon the path I have been on 
since then.”
David Karas (1987) graduated from the Intermedia Department of the 
Hungarian University of Fine Arts in 2014 and attended its doctoral 
program between 2015 and 2018. He has volunteered for a multitude of 
activist groups and has been a member of the cooperative Gólya since 2015.

“I started documenting bungalows that were planned to be demolished (and 
thus their inhabitants evicted) by local municipalities in 2013, and 
continued taking pictures of such cases throughout the following years. 
In the meantime, I was working at the Studio of Young Artists' 
Association, located in Budapest's Rottenbiller street. It was in this 
period when I discovered (in a 1973 book of István Békés, called Poor 
Man in a Rich City) that in 1883, the most advanced shelter for homeless 
people had been opened on this very same street, and was forced to shut 
down 13 years later by the citizens of the district. I've been wondering 
whether it would have altered our times if there was accessible and 
extensive documentation on social politics from a century ago, such an 
archive that is being built by the group 'The City is For All' nowadays. 
Would it change our present situations and our positionalities towards 
current problems, if we could learn about such stories as the homeless 
shelter on
Rottenbiller street, whose buildings we walk by on a daily basis, in a 
more accessible manner?

Facebook event 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/track/click?u=2886037165805edc3b56ec157&id=c1e1241755&e=2643f4e021)
https://isbnbooks.us19.list-manage.com/track/click?u=2886037165805edc3b56ec157&id=9c51b4d97e&e=2643f4e021 
Share 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/track/click?u=2886037165805edc3b56ec157&id=6ad9d51239&e=2643f4e021)
http://us19.forward-to-friend.com/forward?u=2886037165805edc3b56ec157&id=f772bbf357&e=2643f4e021 
Forward 
(http://us19.forward-to-friend.com/forward?u=2886037165805edc3b56ec157&id=f772bbf357&e=2643f4e021)

Helyszín: ISBN könyv+galéria, 1084 Budapest, Víg utca 2.

Nyitva tartás szeptember 15-ig: K-P 12-19:00
www.isbnbooks.hu

Location: ISBN könyv+galéria, 1084 Budapest, Víg utca 2.

Opening hours till the 15th of September: Tu-Fri 12-7pm
www.isbnbooks.hu
Új KÖNYVEK / NEW BOOKS
https://isbnbooks.us19.list-manage.com/track/click?u=2886037165805edc3b56ec157&id=ed67829ddf&e=2643f4e021

https://isbnbooks.us19.list-manage.com/track/click?u=2886037165805edc3b56ec157&id=b3f2fe58f8&e=2643f4e021

https://isbnbooks.us19.list-manage.com/track/click?u=2886037165805edc3b56ec157&id=2f1d000851&e=2643f4e021

https://isbnbooks.us19.list-manage.com/track/click?u=2886037165805edc3b56ec157&id=90ea7f9fbe&e=2643f4e021

ONLINE DATABASE 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/track/click?u=2886037165805edc3b56ec157&id=e4833c39ca&e=2643f4e021)

============================================================
** 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/track/click?u=2886037165805edc3b56ec157&id=e86ee64e7c&e=2643f4e021)
** 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/track/click?u=2886037165805edc3b56ec157&id=852ca357bc&e=2643f4e021)
** 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/track/click?u=2886037165805edc3b56ec157&id=5a9212d326&e=2643f4e021)
Copyright © | 2018 | ISBN könyv+galéria|, All rights reserved.

Our mailing address is:
isbn.books.gallery at gmail.com
Want to change how you receive these emails?
You can ** update your preferences 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/profile?u=2886037165805edc3b56ec157&id=9a7c923d95&e=2643f4e021)
or ** unsubscribe from this list 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/unsubscribe?u=2886037165805edc3b56ec157&id=9a7c923d95&e=2643f4e021&c=f772bbf357)
.
** Facebook 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/track/click?u=2886037165805edc3b56ec157&id=ff353364ed&e=2643f4e021)
** Link 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/track/click?u=2886037165805edc3b56ec157&id=d379b5e6e2&e=2643f4e021)
** Website 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/track/click?u=2886037165805edc3b56ec157&id=dc6afb1472&e=2643f4e021)
Copyright © | 2018 | ISBN könyv+galéria|, All rights reserved.

Our mailing address is:
isbn.books.gallery at gmail.com
Want to change how you receive these emails?
You can ** update your preferences 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/profile?u=2886037165805edc3b56ec157&id=9a7c923d95&e=2643f4e021)
or ** unsubscribe from this list 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/unsubscribe?u=2886037165805edc3b56ec157&id=9a7c923d95&e=2643f4e021&c=f772bbf357)
.

This email was sent to artinfo at c3.hu (mailto:artinfo at c3.hu)
why did I get this? 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/about?u=2886037165805edc3b56ec157&id=9a7c923d95&e=2643f4e021&c=f772bbf357) 
unsubscribe from this list 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/unsubscribe?u=2886037165805edc3b56ec157&id=9a7c923d95&e=2643f4e021&c=f772bbf357) 
update subscription preferences 
(https://isbnbooks.us19.list-manage.com/profile?u=2886037165805edc3b56ec157&id=9a7c923d95&e=2643f4e021)
ISBN books+gallery . Víg utca 2. . Budapest, Hungary — Budapest 1084 . 
Hungary

Email Marketing Powered by Mailchimp
http://www.mailchimp.com/monkey-rewards/?utm_source=freemium_newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=monkey_rewards&aid=2886037165805edc3b56ec157&afl=1

~~~~~~~~~~~~artinfo~~~~~~~~~~~~
A C3 moderalt levelezesi listaja~ C3 moderated list
Informaciok muveszeti esemenyekrol~ Information on arts events
Leiratkozas~To unsubscribe: artinfo-request at lists.c3.hu (level 
tartalma~in the body of the msg: unsubscribe)
http://lists.c3.hu/mailman/listinfo/artinfo
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


More information about the Intermedia-l mailing list