[im] TAXOGRÁFIA
Gyula András Kovács
kovacs.gyula at kepzo.hu
Thu Dec 1 07:40:22 CET 2016
[image: Szövegközi kép 1]
Megnyitó: december 1. péntek 20:00
https://www.facebook.com/events/364122160592617/
Megnyitja / Opening speech
GADÓ Flóra, kurátor, esztéta
Művészek / Artists
ALBERT Ádám
ZILAHI Anna
Kurátor / Curated by
ŐZE Eszter
Grafikusok / Graphic design
HOFFMANN Tamás Boldizsár, SZABÓ Andrea
Külön köszönet / Special thanks to
KOVÁCS Gyula
Labor Galéria
1053 Budapest, Képíró u. 6.
Péntek-Vasárnap / Friday-Sunday 14:00 - 18:00
2016.12.02. - 2016.12.11.
Please scroll down for the English version.
„Annak idején, mondta Zea atya, az Akadémia elküldte a három legjobb
földmérőjét, La Condamine-t, Bouguert és Godint, hogy határozzák meg az
egyenlítő meridián hosszát. Elsősorban esztétikai okokból szerették volna
megcáfolni Newton csúnya tételét, miszerint a Föld forgás következtében
belapul. Zea atya pár másodpercig minden figyelmét az asztalra
összpontosította. Egy hatalmas bogár telepedett a homlokára. Bonpland
ösztönösen odakapott, de megtorpant és visszahúzta a kezét. Megmérni az
egyenlítőt, folytatta Zea atya. Szóval vonalat húzni oda, ahol ilyen sosem
volt. Hogy körülnéztek-e odakint. A vonalak másutt vannak. Csontos karjával
az ablakra mutatott, a vadonra, a növényekre, amelyek körül rovarok
rajzottak. Nem itt! Vonalak mindenütt vannak, mondta Humboldt. A vonal
absztrakció. Ahol magánvaló tér van, ott vonalak is vannak.”
(Daniel Kehlmann: A világ fölmérése)
A kiállítás a klasszifikációs rendszerek kritikus értelmezését, egy-egy
taxonómia személyes olvasatának lehetőségét mutatja be. Albert Ádám és
Zilahi Anna műveinek a XIX. századi kultúrtörténeti keretrendszer a
kiindulópontja. A nagy földrajzi felfedezések záró évtizedei és a kialakuló
nemzetállamok korának újragondolt tárgyain, képszerkesztési elvein,
kapcsolódó zeneművein és művészeti alkotásain keresztül kérdeznek rá a
rendszeralkotás ideológiai konstruáltságára.
Albert Ádám egy személyes klasszifikációs rendszert épít ki, amelyben
talált tárgyakat, régebbi és új saját műveket rendez egymás mellé.
Művészeti megközelítésmódjában a kulturális átadásra, azaz a tudástermelés
eszközeinek és módszereinek különböző aspektusaira reflektál, figyelembe
véve azok történeti időben és földrajzi térben változó formáit. Ezeket a
társadalompolitikai kérdéseket az esztétika területén, a műveken keresztül
áttételesen veszi górcső alá. Vagyis nemcsak a múlt egyes pillanatait
mutatja meg, hanem a tudásrendszerek és tudástermelés komplex
összefüggéseit, együttélését, és a sokszor nem egyértelmű kapcsolódási
pontjait is.
A kiállításon bemutatott tárgyegyüttes a taxonómiák működését a
tudástermelés konstruáltságán keresztül vizsgálja. Talált és készített
tárgyai egy tudományos eszköztár részeinek tűnnek: XIX. századi
demonstrációs eszköznek, régről újra elővett jegyzetnek, a tudáshoz
szükséges tárgyak rendszerezésére szolgáló tárgyaknak. E tárgyak a vizsgált
kérdéskör és a XIX. századi keretrendszer képi metaforaként értelmezhetőek.
A művek referenciák hálózatát vonják maguk köré, amelyből a kibontható
legfőbb kérdés a tudás megszerezhetősége, az ismeretek kanonizáltága,
hierarchikus rendjének kialakulása és rendszerbe szervezésének mikéntje.
Zilahi Anna részvételen alapuló művészeti munkáiban az egyéni
megjeleníthetőségének kérdéseivel foglalkozik. Elsősorban a hang médiumán
alapuló konceptuális műveket hoz létre, de képzőművészeti
megközelítésmódjára hatással van írói tevékenysége, nyelvi gondolkodásmódja
is. Unavoidable Staccato of Heimweh című installációja rendszerkritikus, és
egyben a hangnemrendszert relativizáló hanginstalláció, amely a zenei
hangnemrendszer szubjektivizálásával vállalkozik a Szózathoz kapcsolható
monolit nacionalista konnotációk lebontására.
Zilahi az otthon, haza, honvágy és nacionalizmus fogalmainak kapcsolódási
pontjaival foglalkozik. Az installáció alapjául egy konceptuális zenemű
szolgál, amely a Szózat vegyeskarra írt változatának újraértelmezése. A
koncepció a hangok hangnemrendszerből történő „felszabadításának”
szándékára épül, mivel a hangnemrendszer zenetörténeti kontextusban
társadalmi konstrukcióként tekinthető. A hangnemrendszerből kiemelve a
hangoknak úgy ad szubjektív olvasatot, hogy az eredeti mű hangjait a
hangmagasság megadása nélkül énekelteti ki képzett és zenét nem tanult,
magyar és külföldi énekeseivel. Zilahi Anna azt a kérdést vizsgálja, hogy
lehetséges-e, és ha igen, miként, a patriotizmus plurális értelmezése és
megtapasztalása.
Albert Ádám és Zilahi Anna különféle eszközökkel – hangokkal vagy épp
funkciójukat kereső újragondolt tárgyakkal – nagyon hasonló alapokra épülő
geopolitikai tudattalant mutatnak fel: ennek megfelelően földrajzi
viszonyrendszerekre, politikai fogalmakra, a képi és zenei reprezentáció
kanonikus formáira rákérdező munkáikban annak a kortárs térnek a leképzésén
dolgoznak, amelyben ma is létezünk. A kiállítás így olyan kérdésekre keresi
a választ, mint hogy mennyiben tekinthető társadalmi konstrukciónak minden
rendszer? Egy tér kialakítása, vagy az új ismeretek megszerzése
szükségszerűen egy új perspektíva kialakításával jár-e együtt? Ki lehet-e
alakítani személyes klasszifikációs rendszert, vagy e hiábavaló próbálkozás
végén csak a káosz marad?
TAXOGRAPHY
“Back then, said Pater Zea, the Academy had sent out their three best
surveyors, La Condamine, Bouguer, and Godin, to establish the length of the
meridian of the equator. The hope had been, if only on aesthetic grounds,
to disprove Newton's ugly theory that the earth was flattening itself by
its own rotation. Pater Zea stared fixedly at the table for a few seconds.
An enormous insect landed on his forehead. Instinctively Bonpland reached
out his hand, stopped, and then pulled it back again. To measure the
equator, Pater Zea continued. In other words to draw a line where no line
had been before. Had they looked around outside? Lines happened somewhere
else. His bony arm pointed to the window, the bushes, the plants covered in
swarms of insects. Not here! Lines happened everywhere, said Humboldt. They
were an abstraction. Wherever there was space as such, there were lines.”
― Daniel Kehlmann: Measuring the World
The exhibition aims to present a critical interpretation of classification
by examining the possibility of personal approaches to taxonomy. Ádám
Albert’s and Anna Zilahi’s exhibited works build on the 19th century’s
cultural historical framework; they question the ideological
constructedness of systematisation through the objects, compositional
principles, and a related sound piece from the closing decades of the great
geographical discoveries as well as the era of the forming of nation states.
Ádám Albert builds a personal classification system in which he renders
found objects next to both his older and newer works. In his artistic
approach he focuses on cultural sharing, that is, he reflects on the
various aspects of knowledge producing tools and methods, taking into
account their changing forms in historical time and geographical locus. He
scrutinizes these socio-political questions indirectly – through the field
of aesthetics – in his works. Therefore, he does not only point to certain
moments of the past, but to the complex interrelations, co-existences, and
the not necessarily evident linkages of knowledge systems and knowledge
production.
The selection of objects presented examines the functioning of taxonomies
through the constructedness of knowledge production. Albert’s found and
created objects seem to be a part of a scientific toolkit: a 19th century
demonstration tool, old notes taken out again, and objects serving the
systematisation of the objects needed for scientific activity. These
objects can be regarded as the pictorial metaphors of the examined topic
and the 19th century’s framework. The artworks evoke a net of references
referring to the main questions of the obtainability and canonisation of
knowledge, the formation of its hierarchical ordering, and the way it is
organised into a system.
Anna Zilahi’s participation-based works deal with the question an
individual’s representability. Her work primarily focuses on the medium of
sounds; however, her literary activities and language-oriented thinking
also influence her artistic approach. The Unavoidable Staccato of Heimweh
is a four channel sound installation based on a conceptual music piece
formulating system criticism by relativizing the tonality system. By
subjectivizing the sounds within the “second Hungarian national anthem”,
the Szózat, Zilahi’s work looks to deconstruct the dominant nationalist
take embodied by the music piece.
Zilahi examines the relations between the notions of home, motherland,
homesickness, and nationalism. The installation is based on a conceptual
music piece which is a reinterpretation of the Szózat. The concept is built
on the intention to liberate the sounds from the tonality system, since
tonality can be regarded as a social construct in music. Taken out of the
tonality system, the sounds are subjectivized by having participants –
including both Hungarian and foreign trained singers and laypersons – sing
the sounds of the original piece without being given the correct pitch.
Anna Zilahi examines the question whether it is possible and if so, in what
way, to interpret and experience patriotism in a plural manner.
Using various forms of media, such as found objects or sound, Ádám Albert
and Anna Zilahi present a geopolitical unconscious built on fairly similar
foundations. In their world shaped by geographical relations, political
notions, canonic forms of pictorial and musical representation, they
elaborate on the depiction of the contemporary space in which we currently
exist. The exhibition aims to question: To what extent do all systems have
to be regarded as social-constructs? And is it possible to create personal
classification systems, or will chaos sustain at the end of these futile
attempts?
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://lists.c3.hu/pipermail/intermedia-l/attachments/20161201/7fd6a153/attachment-0001.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: 15178124_10210923688426433_1649571231636280570_n.jpg
Type: image/jpeg
Size: 69395 bytes
Desc: not available
URL: <http://lists.c3.hu/pipermail/intermedia-l/attachments/20161201/7fd6a153/attachment-0001.jpg>
More information about the Intermedia-l
mailing list