[artinfo] C80 - A rák esztétikája? I Semmelweis Egyetem Patológiai és Kísérleti Rákkutató Intézet

Kristóf Kovács kovacsbigkristof at gmail.com
Fri Mar 29 07:52:32 CET 2024

Kedves Címzettek,

Szeretném a figyelmükbe ajánlani,
a *Semmelweis Egyetem Patológiai és Kísérleti Rákkutató Intézetébe,*
(*1085 Budapest, Üllői út 26.*)
egy komplex egészségügyi-képzőművészeti projekt részeként megvalósuló
*C80 - A rák esztétikája?* című kiállítást.

A C80 projekt <https://semmelweis.hu/c80/a-projektrol/> során
a kiállító művészek és a kurátorok workshopok,
előadások, illetve beszélgetések mentén ismerkedtek meg
a daganatos megbetegedések diagnosztikájával,
típusaival, kezelési módjaival, pszichés velejáróival.
A több, mint fél éves folyamatban onkológusok,
patológusok, orvostanhallgatók, pszichológusok és ráktúlélők is részt
vettek,
az együttműködés eredményeképpen jöttek létre a kiállított helyspecifikus
művek.
Az alkotók a foglalkozások folyamán,
illetve az azokat követő időszakban létrehozott műtárgyai
új perspektívát kívánnak nyitni a rákról való gondolkodásban.
Teszik ezt úgy,
hogy mindannyian a daganatok különböző aspektusaira fókuszálnak:
a megbélyegzettségtől
és a megváltozott önképtől a tévhiteken
és a rák sci-fibe illő valós tulajdonságain át
a komplex diagnosztikai folyamatig,
annak átláthatatlanságáig és a betegség alatt átélt intim, emberi
pillanatokig.

A kiállítás helyszíne
a (projektnek is otthont adó) *Patológiai és Kísérleti Rákkutató Intézet*,
ahol egyaránt megfordulnak szakorvosok, rákkutatók, orvostanhallgatók,
és időről időre betegek is.
Az épület megnyitása a nagyközönség számára
egyrészt a betegség körüli,
elérhetetlennek tűnő információkat igyekszik közelebb hozni,
egyúttal nyitás a közös gondolkodásra is.
Jelen állás szerint ugyanis közelebbről
vagy távolabbról,
de mindannyian érintettek leszünk a rákos megbetegedésekben.
Éppen ezért szükségünk van szemléletváltásra,
hogy ne rögtön a halállal azonosítsuk ezt a betegséget
– ez pedig nem csak a tudomány, de a társadalom fontos feladata is.

*Kiállító művészek*:
*Albert Ádám, *
*Benczúr Emese, *
*Máté Dániel, *
*Neogrády-Kiss Barnabás, *
*Poór Dorottya, *
*Simon Zsuzsi*

Megnyitó: *2024. április 5. (péntek) 17:00*

Megnyitja: *Mádai Vivien, újságíró*

Helyszín: *Semmelweis Egyetem – Patológiai és Kísérleti Rákkutató Intézet *
(*1085 Budapest, Üllői út 26.*)

*A kiállítás megtekinthető 2024. május 31-ig, *
*előzetes bejelentkezéssel *
*vagy az időszaki nyitvatartások, rendezvények ideje alatt. *

Kurátorok:
Kollár Dalma Eszter,
Kovács Kristóf (Sajnos Gergely)

Projektvezető: