[artinfo] MKE DI - A futás iránya

Beöthy Balázs b2 at c3.hu
Mon May 15 02:33:00 CEST 2023

-------- Forwarded Message --------

Magyar Képzőművészeti Egyetem, Doktori Iskola - Feszty-ház
1063 Budapest Kmety Gy. u. 27.

*A FUTÁS IRÁNYA*
A Magyar Képzőművészeti Egyetem másodéves doktori hallgatóinak
vizsgakiállítása

  Megnyitó: 2023. május 17.  18h

A kiállítás címe Franz Kafka/_Kis meséjéből/ _ kölcsönzött fordulattal
él, ahol a futás - az egér számára kezdetben nyíló, majd szűkülő
térérzettel - az élet metaforájaként jelentkezik. A humán
helyváltoztatás alap mozgásformája a gyaloglás, amely valamely belső
vagy külső, tudatos vagy tudattalan késztetés hatására olykor magasabb
fordulatszámra kapcsol. Innentől skálásan már sietős a lépés, kocogás,
rohanás, sprint. Jelen csoportos prezentációs helyzetben ezek az egyéni,
parallel alkotói hozzáállások, tempók sorakoznak fel, mint az
atlétikapályán a rekortánban húzott, fehérrel elválasztott sávok. Ahogy
a doktori hallgatók esetében maga a négyéves képzési forma kínálja ezt
az adott ideig azonos irányba tartó, de mégis egyéni útbejárással, a
művészeti kutatás és alkotó munka vargabetűivel tűzdelt keretet.
A futás képénél elidőzve, a doktoranduszok és doktorandák akadémiai
terepbejárása a tájfutóéhoz is hasonlítható, aki a felderítendő
domborzati viszonyok közt saját térképére és tájolójára hagyatkozva
jelöli ki az útvonalat, amelyet bejár. A doktori hallgató is magányosan
határozza meg és köti össze a vizsgált terület releváns pontjait, hogy
kirajzolja általuk a felismerések hálózatát, miközben folyamatosan
korrigálja, finomhangolja alkotói kutatása irányát.
/
/
/ “Ellendülve a talajtól a magasba gördülök, aztán másik talppal érintem
a földet, és a támaszba engedésből nyerek erőt, hogy a lefeléből újra
felfelé legyen. A térképbe kapaszkodom, és úgy rugaszkodom el, hogy a
lefeléből előre is legyen, ízületről ízületre haladó erő. Kifáradásig és
tovább. A kételyig, hogy én futok előre, vagy az út szalad ki alólam?
Távolodom valamitől vagy közeledek valami felé? Az ismétlődő
visszapattanásban, a megannyi emelkedésben és zuhanásban kirajzolódó
legfontosabb: a felfüggesztett pillanat tapasztalata, hogy repülök." J. B./

S bár a hallgatók külön utakon, más ritmusban és eltérő stílusban
mozognak a terepen, időnként egymás látóterébe érnek, találkoznak
egy-egy módszertani dilemma, esztétikai vagy technikai kérdés apropóján.
Ilyenkor, még ha ideiglenesen is, de a futásuk iránya közös.

A kiállítás a másodéves hallgatók képzési programjának felező számadása,
ahol bemutatásra kerül az elmúlt két évében folytatott alkotó és kutató
munka.

Kiállítók: AUGUSZTINYI Fruzsina, DONNÁK János, JOBBÁGY Bernadett, KALA
Bence, KIS Judit, KOVÁCS Krisztián, MURÁNYI Mózes Márton, PAJOR
Patrícia, PAPP Szilvia Vivi, PÓK Tímea, SŐRÉS Zsolt, SZABÓ Áron, TÓTH
Anna Eszter