[artinfo] Böröcz-Révész és Révész performanszok
János Sugár
sj at c3.hu
Tue Nov 15 21:45:52 CET 2022
A Magyar Képzömüvészeti Egyetem Barcsay Termében 2022 december 17-ig látható
"Maradjon köztünk! - Szemelvények Révész László
László mvészetpedagógiai tevékenységéböl"
cím kiállításhoz kapcsolódó programként október
26-tól kezdödöen heti rendszerességgel
vetítéssorozatot indítunk Révész László László
mozgóképes munkáiból, illetve hozzá kapcsolódó
müvekböl. A vetítések mellett meghívott elöadók,
beszélgetések segítségével igyekszünk
feltérképezni Révész László László mvészetének
egy napjainkban láthatatlan, mégis jelentös
szeletét.
november 16. szerda,19h30-21h30,
MKE föépület, vetítöterem
Andrássy út 69-71, (bejárat az Izabella utca fell)
Böröcz-Révész és Révész performanszok:
Böröcz András - Révész László: Flea 5' 1986
Révész László László: A balerina almája 20' 1988
Révész László László: His Master's Voice 20' 1992
Meghívott vendégek: Pataki Gábor
mvészettörténész és Topor Tünde mvészettörténész
A vetítésre a belépés ingyenes.
A "Maradjon köztünk!" kiállításról bvebben:
<https://www.mke.hu/aktualis/index.php?mid=HL0XuqnDMMAWBSJ4Fvkv1p>https://www.mke.hu/aktualis/index.php?mid=HL0XuqnDMMAWBSJ4Fvkv1p
A performanszokról:
Révész 1978-tól, a Képzömüvészeti Föiskolán
szinte a kezdetektl Böröcz Andrással közösen
készített performanszokat. Ezek akkoriban a
dadából, és a cabaret Voltaire eladásainak
leírásából inspirálódtak, de gyakran
hasonlították ket Raymond Roussel
Kollázs-színházához is. Mint Roussellnél, náluk
is a színpadon megjelen figurák között volt
bvész, bártáncosn, teljesen amatr szereplk,
mindez élképekbe rendezve. Nem jellemek egy
színdarabból, hanem mindenféle színpadi
kellékfigurák.
Bora Gábor írja Révész 90-es évekbeli, Böröcz
András Amerikába települése utáni, egyéni
performanszaival kapcsolatban:
Ha Révész performanszait sorozatként szemléljük,
és figyelembe vesszük a különbségeket a korábbi
performanszokhoz képest, arra a következtetésre
juthatunk, hogy közelebb állnak a klasszikus
festészethez, mint bármi máshoz. Ha egy
festményen szerepel egy történet, nyilvánvalóan
más történetek is vannak a festményen szereplö
körül, illetve maga a festmény körül, mint
készítésének és interpretációjának története.
Nem próbálom elmondani a történeteket a müvekben,
nem a rövidség okán, hanem mert a mvek nem a
történetmesélés idkontinuumában strukturálódtak,
az események sokkal inkább a festészeti
komponálás módszerével rendezödtek el,
hátterekkel, elterekkel, vízszintes és
függleges konstrukciókkal. A mvekben elmondott
történetek szegmensek ebben a struktúrában, és
nem fordítva. Olyanok, mint a klasszikus
történeti festmények történetei, ahol a történet
része a festménynek, nem a festmény szól a
történetrl. A festmény felfogható más úton is,
az illusztrált történet felismerése nélkül. Ilyen
módon van jelen Révész müveiben egy konstruktív
ambivalencia a festi és a narratív elemek
között, egy ambivalencia, ami a klasszikus
festészet sajátja.
Bora Gábor: A Reading for the Plot, in.: László
László Révész, Media Research, Bp. 1992
A kiállítás Nemzeti Kulturális Alap (NKA) és a az
EU4ART projekt támogatással, az MKE éves
kiállítási programja keretében valósul meg.
More information about the Artinfo
mailing list