[artinfo] Konferencia felhívás – Drozdik Orshi A fénykép és a szerelmes vers című kiállításához kapcsolódóan

Ádám Jeneses adam.jeneses at maimano.hu
Thu Jul 14 13:30:12 CEST 2022


Tisztelt Címzettek!

Ajánlom szíves figyelmükbe az alábbi felhívást.

Megkettőző rendszerek. Konferencia Drozdik Orshi A fénykép és a szerelmes
vers 1975–1995 című kiállításához kapcsolódóan
<https://www.maimano.hu/programok/megkettozo-rendszerek-konferencia-drozdik-orshi-a-fenykep-es-a-szerelmes-vers-1975-1995-cimu-kiallitasahoz-kapcsolodoan>

2022. szeptember 30., péntek, 10–17 óra, Magyar Fotográfusok Háza – Mai
Manó Ház, 1065 Budapest, Nagymező utca 20.

A fotóhasználat hangsúlyos szerepet töltött be a hetvenes évek első felében
a neoavantgárd generáció – többnyire konceptuális indíttatású –
művészetében Magyarországon. Az olyan, médiumra vonatkozó,
„önreferenciális”, ugyanakkor a médiumhatárokat átlépő kérdések felvetése,
amelyek a (technikai) kép státusát érintették, a hetvenes évek derekára
több, a határterületek és az interdiszciplinaritás iránt érdeklődő művész
számára váltak érvényessé és nyertek folytatást az évtized második felében
is.

1976-ban a hatvani Hatvany Lajos Múzeumban megrendezett Expozíció –
Fotó/Művészet című csoportos kiállítás pedig már a tendencia összegzését
tűzte ki célul. E művészeti diskurzus összekapcsolódott a Magyarországon is
egyre terjedő elméleti irányzatokkal, a (poszt)strukturalizmussal és a
szemiotikával. A médium működésmódjával, a technikai kép referenciális
jellegzetességeivel foglalkozó művészeti gyakorlatok megerősítést nyertek a
tudományos diskurzus által, és összefonódtak a konceptuális művészet magyar
változatával. Ráadásul a vizsgálandó viszony nem csupán a képzőművészet és
fotó (valóság és műalkotás), hanem a propaganda/kommunikáció és fotó
viszonya is volt, amely beleilleszkedett az alkotás intermediális
szemléletébe.

Drozdik Orsolya (Orshi) számára az 1975–76-ös tanévtől kezdődően,
sokszorosító grafika szakos tanulmányai alatt fontos médiummá vált a fotó.
A főiskolai oktatást a médiumokat elkülönítő szemlélet határozta meg,
ugyanakkor – természetesen nem hivatalos formában – a reklámgrafikusok
számára létesült fotólabort használták több esetben a kísérletező
hallgatók. A konferencia célja Drozdik kiállításon szereplő műveinek
kontextualizálása a „második nyilvánosság” platformjain és a hivatalos
oktatásban egyaránt.

A konferenciára olyan előadásokat várunk, amelyek a '70-es, '80-as években
létrehozott képzőművészeti fotók ismétlődő vizuális motívumainak, a
jelentésképzés képi elemeinek (tükrözés, megkettőzés, elforgatás, átfedés,
stb.) a fotó kínálta technikai lehetőségekhez és művészeti oktatáshoz
fűződő viszonyát, a sokszorosító grafika és fotográfia kapcsolatát, a
konceptuális fotóhasználat jellegzetességeit kutatják.

A konferencia a Mai Manó Ház szervezésében a Magyar Képzőművészeti
Egyetemmel együttműködésben valósul meg. Az előadások írott változatát a
Punkt online folyóirat oldalán publikáljuk.

Jelentkezés: maximum 500 szavas absztrakt és rövid CV megküldésével 2022.
augusztus 15-ig az alábbi e-mail címre: adam.jeneses at maimano.hu
<adam.jeneses at maimano.hu>

A tárgy rovatba kérjük beírni: Megkettőző rendszerek – Felhívás.
Az előadások kiválasztásáról augusztus 31-ig e-mailben adunk visszajelzést.

A Mai Manó Ház nevében: Baki Péter, a Mai Manó Ház igazgatója és Boros
Lili, a kiállítás kurátora, a konferencia szervezője.
———

Üdvözlettel,
Jeneses Ádám
Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház
*programszervező*
1065 Budapest, Nagymező utca 20.
E-mail: adam.jeneses at maimano.hu
Mobile: +36 30 505 0455


More information about the Artinfo mailing list