[artinfo] MKE150 néven nagyszabású programsorozat indul az idén 150 éves Magyar Képzőművészeti Egyetemen

Kubik Elvira elvira at kubikelvira.com
Tue Oct 19 12:19:59 CEST 2021

*MKE150** néven nagyszabású programsorozat indul az idén 150 éves Magyar
Képzőművészeti Egyetemen*

*2021. november 6., szombat, 18 óra*

Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest, Andrássy út 69-71.

*Idén 150 éves a Magyar Képzőművészeti Egyetem, amely 1871-ben Országos
Magyar Királyi Mintarajztanoda és Rajztanárképezde néven, egy pesti bérház
bérelt lakásában kezdte meg működését. A jubileumi évforduló alkalmából
novemberben - MKE150 néven -, nagyszabású programsorozat kezdődik az új
rektor, Erős István égisze alatt. Az MKE150 fő attrakciói a három nagy
reprezentatív kiállítás, valamint a frissen restaurált Lotz-freskók és a
Képzőművészeti Egyetem felújított tereinek átadása.*

Az *MKE150* a Magyar Képzőművészeti Egyetem 2021/2022 tanévet átívelő
nagyszabású eseménysorozata, melynek célja, hogy megnyissa a kapukat, és
megmutassa a széles nagyközönségnek az intézményben folyó sokrétű alkotói
és oktatói munkát. A november elején kezdődő *MKE150* programsorozat három
fő alappillére, a három nagy reprezentatív képzőművészeti kiállítás: a
*Modellállítás:
az emberi test képi rekonstrukciój*a novemberben*, *az *És mégis mozi a
föld! IMXXX – Intermédia retrospektív *decemberben, *A régi-új Műcsarnok *című
pedig februárban nyílik meg az egyetem Barcsay Termében. Az *MKE150*
eseménysorozat nagy attrakciója lesz a frissen restaurált Lotz-freskók és a
Képzőművészeti Egyetem egyes felújított tereinek ünnepélyes átadása,
amelyre várhatóan februárban kerül sor.

Erős István, a MKE új rektora az egyetem idei, 150. évnyitóján, a
hagyományokra épülő állandó megújulás jegyében, Winston Churchillt
idézte: *„Minél
távolabbra tekintünk hátra, annál messzebbre látunk előre.” *Az új rektor
célja közös munkával lebontani a falakat, hogy a Képzőművészeti Egyetem a
jövőben ne egy megközelíthetetlen, szürke vár legyen a kortárs magyar
képzőművészet szívében, hanem egy nyitott, pezsgő, modern, művészeti
központ - az *MKE150* eseménysorozat is ezt a célt szolgálja.

Az *MKE150* bővelkedik izgalmas és látványos programokban. A művészeti
időkapukon keresztülhaladva hagyományos és modern, olykor meghökkentő
hallgatói és oktatói alkotásokban gyönyörködhetünk: installációkban,
festményekben, grafikákban, szobrokban, archív és kortárs fotókban. A
jubileumi tanévben tematikus épületsétákon csodálhatjuk meg az egyetem
Andrássy úti főépületének impozáns tereit, részesei lehetünk az alkotás
misztikus folyamatának, különleges sétaszínház keretében barangolhatunk a
varázslatos Epreskert szobrai között. Elindul egy intézménytörténeti online
kalendárium, és készül egy reprezentatív, az egyetem gyűjteményeit bemutató
album is. Az *MKE150 *keretében az egyetem hallgatói fesztiválra,
konferenciákra, előadásokra, tárlatvezetésekre invitálja az érdeklődőket.

Az *MKE150 *programsorozat indulásának nagy attrakciója, hogy az egyetem
Barcsay Termében, november 6-án megnyílik a *Modellállítás: az emberi test
képi konstrukciói *c. kiállítás, amely az emberi test ábrázolását járja
körbe. A reprezentatív tárlatkülönböző korokban mutatja be az emberi test
ábrázolását, rávilágítva az aktuális társadalmi problémákra. A kiállításon
a nagy elődök - Székely Bertalan, Barcsay Jenő, Bortnyik Sándor, Kondor
Béla, Major János– alkotásai mellett, kortárs alkotók – Lakner László,
Birkás Ákos, Dallos Ádám, Czene Márta, Keresztesi Zsófia, Győrffy László,
Kristóf Krisztián – művei is szerepelnek. A kiállítás kurátorai Albert
Ádám, a Művészeti Anatómia, Rajzi és Geometria Tanszék vezetője, valamint
Bojtos Anikó művészettörténész, a MKE Egyetemi Könyvtár, Levéltár és
Művészeti Gyűjtemény munkatársa.

Decemberben nyílik* És mégis mozi a föld! IMXXX – Intermédia retrospektív*

címmel a Képzőművészeti Egyetem harminc évvel ezelőtt alapított Intermédia
Tanszékének kiállítása. A mozgóképes anyagokra, installációkra, interaktív
művekre koncentráló tárlat plasztikusan reprezentálja a 90-es évektől zajló
szakadatlan technológiai átalakulást. A kiállítás kurátora Peternák Miklós,
az Intermédia Tanszék alapítója.

*A régi-új Műcsarnok *c. kiállítást 2022 februárjától láthatja a
nagyközönség, amely a Magyar Képzőművészeti Egyetem ikonikus főépületének
kalandos építéstörténetét, impozáns díszítését mutatja be, középpontban a
Lotz freskókkal. A kiállítás a Barcsay Terem mellett az egész egyetemi
főépületet birtokba veszi, amely anno otthont adott a Nagy Endre kabarénak,
a Nagybányai művészeknek, az Új Magyar Képtárnak is. Az épület 1945-ben
nyerte el mai funkcióját, amikor története egybefonódott a Képzőművészeti
Főiskolával. A kiállítás Ferenczy Károly, Lotz Károly, Majláth György, Róth
Zsigmond, Scholz Róbert munkái mellett kortárs művekkel is reflektál a nagy
múltú épületre. A kiállítás kurátorai Révész Emese, a Művészettörténet
Tanszék és Lázár Eszter a Képzőművészet-elmélet Tanszék oktatói.

Az *MKE150 *programsorozat nagy eseménye lesz a Lotz-freskók és a
Képzőművészeti Egyetem egyes felújított tereinek ünnepélyes átadása,
amelyre várhatóan februárban kerül sor. Az egyetem Andrássy út 69. alatti
főépületében februártól végre újra teljes pompájában csodálhatjuk meg Lotz
Károly – a Mintarajziskola egykori mestertanára –frissen restaurált
freskóit.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem neoreneszánsz stílusú épülete 1877-ben
készült el, eredetileg a Műcsarnoknak adott otthont. A fekete homlokzat
mögött a Millennium-kori képző- és iparművészet kimagasló mestereinek
alkotásait fedezhetjük fel. Lotz Károly a díszlépcsőház és a rektori
folyosó mennyezetét allegorikus képekkel díszítette, míg Róth Zsigmond a
csodálatos, színes üvegablakokat készítette. Az épület dúsan és gazdagon
díszített, így a felújításhoz festő-, fém-, fa-, üveg- és kőrestaurátorokra
is szükség volt. A restaurátor szakemberek a gipszstukkók javításától
kezdve, a kőlépcsők és mintás padlólapok gyártásán át, a színes üvegablakok
és a Lotz-freskók rekonstrukciójáig igyekeztek mindent az eredeti állapot
szerint, kompromisszumok nélkül helyreállítani.

Az *MKE150 *egész éven át tartó programsorozat helyszínei a Magyar
Képzőművészeti Egyetem Andrássy úti főépülete, az Epreskert, a MKE új
kiállítótere a Margit krt. 25. alatt, és Budapest különböző kulturális
pontjai, terei.

*Nagy felbontású fotók letölthetők: *Credit: Forrás: MKE

http://www.mke.hu/media

*Videó: *Credit: Forrás: MKE

https://youtu.be/luJ_ow_kB1I

*Bővebb információ: *

www.mke.hu

*Kontakt: *

Kubik Elvira rektori kommunikációs főtanácsadó, Magyar Képzőművészeti
Egyetem

kubik.elvira at mke.hu

00 36 20 916 32 06

Kubik Elvira