[artinfo] Új Etikai Kódexe van a Magyar Képzőművészeti Egyetemnek

Csejdy Réka csejdy.reka at mke.hu
Tue May 30 18:52:49 CEST 2017

Új Etikai Kódexe van a Magyar Képzőművészeti Egyetemnek
Több mint féléves előkészítő munka és közösségi egyeztetés után tegnap a Magyar Képzőművészeti Egyetem Szenátusa elfogadta az egyetem új Etikai Kódexét, amely magyar és külföldi kódexeket alapul véve számos újdonságot tartalmaz az esetleges hatalmi visszaélések, így a szexuális zaklatás megakadályozására.

Egy a felsőoktatásban előforduló szexuális zaklatást tematizáló, nagy sajtóvisszhangot kapott 2016-os tervezőgrafikus diplomamunka és a hallgatók hívták fel a figyelmet arra, hogy a hatalmi visszaélések jelzésére az MKE 2009-ben készült Etikai Kódexe, valamint intézményei nem megfelelőek. Annak tudatában, hogy  az elmúlt évtizedben komoly változások történtek a méltósághoz, az esélyegyenlőséghez és mindennemű zaklatáshoz való társadalmi viszonyunkban, Csanádi Judit rektor kezdeményezésére tavaly novemberben felállt egy új etikai kódexet megszövegező bizottság az egyetem hat oktatója,  tanulmányi osztályvezetője, a Hallgatói Önkormányzat két képviselője, valamint az egyetem emberjogi ügyekben is járatos jogi referensének részvételével.
A tíztagú bizottság szakemberekkel konzultálva, magyar és külföldi példákat tanulmányozva, a művészeti egyetemek speciális helyzetét figyelembe véve, valamint saját tapasztalatokat beépítve márciusra alkotta meg a szövegtervezetet, amelyet Csanádi Judit rektor véleményezésre megküldött az egyetem polgárainak.
A szöveggel kapcsolatban több módosító javaslat érkezett oktatók és hallgatók, valamint a hatalmi visszaélések lehetőségének megakadályozására strukturális változásokat sürgető, nyílt levelet megfogalmazó hallgatói csoport részéről. A  bizottság a beérkező javaslatok közül számosat beépített a kódexbe.

A tegnap elfogadott kódex egy szándékai szerint európai színvonalú felsőoktatási szabályzat, amely új intézményrendszert hozott létre a tágan értelmezett etikai kérdések kezelésre: pszichológus, kortárs segítő és mentor áll a jövőben az egyetemi polgárság rendelkezésre, akik a mediáció lehetőségét is igénybe vehetik.

Szenátusi elfogadás előtt áll egy év eleji kötelező kurzus bevezetését indítványozó hallgatói javaslat is, amelynek keretében a belépő hallgatók a Hallgatói Önkormányzat közreműködésével kapnak tájékoztatást jogaikról és kötelességeikről, valamint az igénybe vehető jogorvoslati, mediációs és egyéb lehetőségekről.

További információ:

Csejdy Réka
Kommunikáció, sajtókapcsolatok
Magyar Képzőművészeti Egyetem

(+36) 20 276 4390
(+36) 1 666 2553
csejdy.reka at mke.hu<mailto:csejdy.reka at mke.hu>
www.mke.hu<http://www.mke.hu/>

P   Nyomtatás előtt gondoljunk a természetre! Please consider the environment before printing this email.