[artinfo] Felhivas: Muveszek az Iskolaban 2014

tranzit.hu office office at tranzitinfo.hu
Tue Mar 25 14:46:28 CET 2014


A tranzit. hu iden is folytatja a 2012 folyaman kiserleti projektkent
meghirdetett, pozitiv tapasztalatokkal lezajlott Muveszek az iskolaban
programot, amely muveszek es iskolak egyuttmukodesen alapul. Nyilt
palyazatot hirdetunk meg az alabbiak szerint.

I. Tartalmi es szerkezeti meghatarozasok:

A mai politikai es gazdasagi helyzetben zajlo, az oktatast erinto
valtoztatasok fo iranyvonalai a kozpontositas, az iskolak
autonomiajanak csokkentese, a fegyelem, autoritas es
teljesitmeny-orientaltsag fele mutatnak, a muveszeti oktatas hatterbe
szorul, az egyeni velemenynek, a kritikai gondolkodasnak, valamint a
kreativitasnak, kiserletezesnek es a jateknak egyre kevesebb ter jut.

A Muveszek az iskolaban program celkituzese, hogy a muveszet es a
kritikai pedagogia potencialjainak egyuttes alkalmazasaval, a
demokracia fogalmanak es mukodesi elveinek a muveszet-pedagogiai
gyakorlatba torteno alkalmazasat felvesse es alkalmazza. Erdely
Miklos, a meghatarozo neo-avantgard muvesz pedagogiai tevekenysegere
hivatkozva, a kreativitasra neveles, az onallo gondolkodas muveszeti
eszkozokkel valo tamogatasa is kiemelt szempont. Azonban a kreativitas
fogalma alatt nem a mai kreativ ipar altal diktalt talalekonysag es
hatekonysag ertendo. Ahogy Erdely fogalmazott: "A kreativ szemely,
mint azt vilagszerte folyo vizsgalatok kimutattak, nem feltetlenul
aktiv, sem nem mindig produktiv. A produktivitas kovetelmenye gyakran
gatlo eszkozkent hat a kreativitas kibontakoztatasara. Abban azonban
megegyeznek a kulonbozo pszichologiai vizsgalodasok, hogy a muveszeti
kepzes a legalkalmasabb a kreativitas kifejlesztesere... Hogy a
kepzomuveszeti oktatas alkalmas a kreativitas fejlesztesere, nem azt
jelenti, hogy a kreativ erzekre csak a kepzomuveszeknek, vagy
altalaban kizarolag a muveszetnek van szuksege. Ellenkezoleg: a
legtobbet attol lehet remelni, ha a kreativ szemlelet az elet mas
teruletein is jelen van".

A megvalosulo projektekkel olyan kerdesekre keresunk valaszt, mint:
Milyen szerepet jatszhat a muvesz es tudasa a demokratikus es kritikus
gondolkodasra valo tanitasban?
Milyen szerepe lehet egy muvesznek az iskolai kereteken beluli tanitasban?
Hogyan tudnak demokratikus alapelvek ervenyesulni muveszek es diakok
kozotti egyuttmukodesben?

A Muveszek az iskolaban program kereteben muveszek es diakok, olyan
kozos projekteket hoznak letre, amelyekben az alkotasi folyamat
demokratikus elvek menten valosul meg.

A megvalosulo projekt lehet:
- a muvesz es diakok kozos alkotasa
- a diakok sajat projektjeinek megvalositasa, a muvesz segitsegevel
- a muvesz projektjenek megvalositasa, amelyben a diakok kozremukodnek

A projektek lehetoseget adnak arra, hogy a diakok a muvesszel valo
talalkozas, a kozos munka reven megismerkedjenek egy olyan
gondolkodasmoddal, mely a sztereotipiak, a rutinbol vagy eppen
megfelelesi kenyszerbol elfogadott tenyek, allitasok megkerdojelezeset
celozza.

A palyazatok elbiralasanal elonyt jelent:
- a projekt helyi katalizatorkent valo felfogasa, az adott iskola
korulmenyeinek es lehetosegeinek figyelembe vetelevel
- ha a projekt koncepcioja tartalmaz olyan elemeket, amelyek alapjan
egy hosszabbtavu muvesz-iskola egyuttmukodes is elkepzelheto (pld.
onszervezodes, onkepzokor, erdekkepviselet, szolidaritas elemeinek/
temainak beepitese a projektekbe)
- kortars kepzomuveszeti projektek
- interdiszciplinaris es tarsmuveszetek kozotti egyuttmukodesen
alapulo megkozelitesek
- olyan projektek, amelyekben a muveszet nem izolalt teruletkent,
hanem az egyenek kritikai erzeket, felelossegtudatat es a szabadsag
gyakorlasat fejleszto mediumkent jelenik meg.

A Muveszek az iskolaban nem tamogatja a resztvevok
instrumentalizalasat, azaz a kozremukodok sajatos tanulasi /reszveteli
igenyei elhanyagolasanak semmilyen formajat, fontosnak tartja a diakok
szamara az alkotoi szerep biztositasat.

II. A palyazok kore

A Muveszek az iskolaban 2014 palyazatra muveszek illetve muveszeti
csoportok palyazhatnak egy altaluk kivalasztott oktatasi intezmennyel
egyuttmukodesben. A palyazas feltetele muvesz es intezmeny kozos
palyazasa. Muveszek es iskolak konnyebb egymasra talalasahoz majusban
a tranzit. hu egy esemenyt tervez, amelynek reszleteirol aprilis
folyaman adunk tajekoztatast Facebook oldalunkon es honlapunkon.

III. Gyakorlati feltetelek:

A Muveszek az iskolaban projektek megvalositasi idoszaka 2014.
szeptember - december. A projektek dokumentaciojanak elkesziteset
kovetoen 2014 vegen-2015 elejen sor kerul a projektek
dokumentaciojanak bemutatasara es a tapasztalatok megvitatasara a
tranzit. hu nyitott tereben.

A projektek fontos resze a dokumentacio, mely lehet a muvesz es diakok
kozos munkajanak vegtermeke vagy a projekt dokumentacioja. Igeny
szerint maga a muvesz (egyedul vagy a fiatalokkal kozremukodve)
elkeszitheti a dokumentaciot (kiadvany, weboldal, video).

Az elnyerheto projekt koltsegvetesi osszeg: brutto 500.000 Ft, amely
tartalmazza a megvalositas es a dokumentacio (magyar es angol nyelvu)
koltsegeit, valamint a honorarium osszeget. 2014-ben a tranzit. hu ket
projekt megvalositasat finanszirozza.

IV. Palyazati feltetelek, hatarido

A palyazat leadasakor az alabbi anyagokat kerjuk benyujtani az alabbi
email cimre: office at tranzitinfo.hu
Kerjuk a targyban feltuntetni: Muveszek az iskolaban 2014 palyazat

Dokumentacio:
- projekt-tervezet, amely tartalmazza a megvalositando projekt koncepciojat
- utemterv (tanitasi egysegekre bontva) es anyagszuksegletet (ezek
lehetnek hozzavetolegesek, melyek a kesobbiekben pontositasra
kerulnek)
- koltsegvetesi terv, amely magaba foglalja a megbizasi dijat, az
anyagszuksegletet, illetve produkcios koltseget
- befogadoi nyilatkozat az oktatasi, nevelesi intezmeny reszerol.

A palyazat leadasanak hatarideje: 2014. junius 30., 24:00

A palyazat kiiroja: tranzit.hu
Weboldal: hu.tranzit.org/hu
Facebook oldal: facebook.com/tranzit.hu

A projekt koncepciojat kidolgozta: Angel Judit, Hegyi Dora, Khoor Lilla
Projekt-koordinator: Simon Vera

Kep: Nem Privat Szinhaz


More information about the Artinfo mailing list