[artinfo] Paks meghivo 2
Miklos Peternak
peternak at c3.hu
Fri Mar 21 16:17:38 CET 2014
*MEGHÍVÓ
JELENTÉSPARALLAXIS*
*Kiállítás. Paksi Képtár, Hangár, 2014/03/28-2014/06/08 *
http://paksikeptar.hu/naptar/kiallitas_lap.php?mid=15310725a93eb9
**
*Kiállítók:* Izsák Előd, Surányi Nóra, Szilágyi Kornél, Szolnoki József,
Vándor Csaba (a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskola hallgatói)
és szerzőtársaik
Témavezető: Peternák Miklós
Megnyitó: 2014 március 27 csütörtök 18.00
*KAOS CAMPING: PROPAGANDA PARALLAXIS (*filmakció) **
Kaos Camping: Szeredi Csaba, Szilágyi Kornél, Szolnoki József, Vándor Csaba
http://kaoscamping.blogspot.hu/
/„Hogy felismerjük a jelben a szimbólumot, az értelmes használatra kell
figyelnünk.“ /
(Ludwig Wittgenstein: Logikai-filozófiai értekezés, 3.326)
/„nappal mutogatni//
este tapogatni//
éjjel hófehér lapon//
élet hegyes fák közül jönni//
vágni engem nyakon“/
(Domonkos István: Kormányeltörésben, 1971.)
Ha igaza van Ludwig Wittgensteinnek és a jelentést a használatban kell
keresnünk, érdemes talán arra felhívni röviden a figyelmet, milyen közös
elemek, interferenciák és koincidenciák vehetők észre a kiállításon
bemutatott, sok szempontból eltérő karakterű művek és alkotói attitűdök
között, túl azon, hogy a kiállítók közül öten (Hevesi Nándort és Szeredi
Csabát itt nem számítva) az MKE DLA képzésében vesznek részt.
Domonkos István a kormányeltörésben szót Balassi Bálinttól kölcsönzi,
tőle pedig Igor és Ivan Buharov, itt bemutatásra kerülő filmjük címével
is utalva az inspirációul szolgáló versre. A motívumvándorlás történeti
és mediális kontextusban zajlik, éppúgy mint Szolnoki József
installációjánál, mely a heraldika és eseti felhasználói jeleit
ütközteti, történelmi palimpszeszt ready-made gyűjtése révén
kontextualizálva jelkép és értelmezés konfliktusának
pszeudo-automatizmusát. Az önmagától megformálódó, véletlen nyomhagyások
tudatos kiválasztása során születő grafikus tapéta-sor, a kognitív
gyűjtés jellemzi Izsák Előd sorozatát is, azzal a különbséggel, hogy itt
nem a hatalmi szimbólumok időbeli grafikonja jelenik meg, hanem a
„nem-helyek” lakói, az ismeretlen polgár tudattalan, időtlen
téblábolásának munkás-nyomait viselő jelhagyása írja a jelöletlen
felületre ittlétének gesztusait, melyet a digitális rögzítés a galéria
falára emel át. E jelek értelmes használata éppen ez: felismerni bennük
a kiszolgáltatottság szimbólumait, az öntudatlan és artikulálatlan
gesztusokat formává átigazítva. A „tömeg emberének” mediálisan kimunkált
változata, az allegórikus hátterétől régen megfosztott névtelen celeb, a
reklámok hőse, a gazdasági tranzakcióknak – antropomorf interfész – az
arcát kölcsönző mosolygós alak jelenik meg valós személyként Surányi
Nóra videóinstallációjában, illetve rejtőzik el mint egy elhagyott
tribün valaha ott szurkoló focirajongója Vándor Csaba és Szilágyi Kornél
installációjának labdanyoma s a művel megidézett valódi (futball) hős,
Puskás Öcsi fantazmagóriaként a tudatban felderengő szellemalakja mögött.
A parallaxis jelensége legegyszerűbben úgy érthető meg, ha kiszemelve
valamely tárgyat előbb az egyik, majd a másik szemünket behunyva
rátekintünk, s észrevesszük a virtuális elmozdulást, mely a két nézőpont
eltérő helyéből adódik. (Miért van az embernek két szeme? – kérdezte
valaha Ernst Mach.) A két használt optika együttesen mégis a világ
stabilnak tűnő, három dimenziós alakját vetíti belénk, ám az imént leírt
optikai jelenséget külsővé téve (távcső, optikai kereső) hasznos
mérésekre is alkalmat adhat a csillagászat vagy fotográfia terén. A két
nézőpont szögeltéréséből adódó, mérhető tapasztalati különbségeket
időbeli vagy interpretációs eltérésekként tételezve a jelentésparallaxis
metaforája máris kevésbé tűnik rejtélyesnek. Hogyan változhat madárrá
egy madáretető, hogyan teszi lehetetlenné egy digitális rendszerhiba a
percepció fogalmának percepcióját, illetve fordítva: a technikai
metamorfizmus miként generálhat új tapasztalatot, a mediális észlelet
által láttatva magát az átváltozás lehetőségét (Vándor Csaba, Surányi
Nóra illetve Izsák Előd Időstagnálás c. printje). Történeti
tekintetünket a Kaos Camping kiállítás-megnyitón működő, majd
installációként tárggyá váló vetítőgépeire függesztve pedig még sok
egyéb inspiráló reveláció áltozatává is válhatunk.
--
Miklos Peternak, Director
C3 Center for Culture & Communication,
1022 Budapest, Szpahi 20, Hungary
1380 Budapest 62, Pf. 1198
Phone: +361 4887070 Fax: +361 214 6872
http://www.c3.hu/
More information about the Artinfo
mailing list